Erlendz Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Har kjørt Arch i nesten en måned nå. Er virkelig strålende fornøyd. Det har hendt at jeg har fått noen mindre problemer etter oppdateringer, men de har alltid blitt løst rimelig kjapt. Systemet er generelt veldig raskt og stabilt. Var innom Ubuntu en snartur her om dagen og det er virkelig stor forskjell på hastigheten mellom de to distroene. Stor forskjell altså? Hvor kraftig PC er det du kjører Arch på? Hvor stor er forskjellen ved videoavspilling? Prøvd å spille av HD-filmer på de to? Når jeg spiller av 720p-video i 8.04 tar den 25% av CPU'en konstant, og det å spille av filmen i totem nytter rett og slett ikke. Sånt er litt irritabelt. Det blei vist mange spm det. Håper du vil svare på noen av dem. Kjører begge på samme maskin. Det er en Intel Core 2 Duo E6750 med 2gb ram.Har ikke sammenlignet ved videoavspilling. Ser filmer fra PS3-maskina, så PC-en blir ikke mye brukt til det. Edit: Hvis du lurer veldig på det med videoavspilling kan jeg sikkert teste CPU-bruken på begge distroene for å se om det er noen forskjell der. Endret 20. juni 2008 av qweac Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja, det ville jeg virkelig sett stor pris på. Vifta går på høyere turtall for hver gang jeg ser HD-film, og det blir plagsomt i lengden, pga. viftestøyet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Noen som har prøvd opensuse 11 enda? Holder på å laste ned jeg nå Japp. Funka hest! Pakkehandlaren er mykje raskare også ser jo opensuse veldig fint ut. Einaste er at eg ikkje fekk avinstallert KDE4. Prøvde KDE4, men han kræsja jo konstant ... Eg vil råde deg til å køyre KDE3 og heller vente til KDE4.1 kjem. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja, det ville jeg virkelig sett stor pris på. Vifta går på høyere turtall for hver gang jeg ser HD-film, og det blir plagsomt i lengden, pga. viftestøyet. Kan jo prøve. Vet ikke om det blir noen forskjell på film og sånt, men det er i hvertfall forskjell i bruk av systemet. Noen som har link til en kort HD-film jeg kan teste på? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Ja, det ville jeg virkelig sett stor pris på. Vifta går på høyere turtall for hver gang jeg ser HD-film, og det blir plagsomt i lengden, pga. viftestøyet. Kan jo prøve. Vet ikke om det blir noen forskjell på film og sånt, men det er i hvertfall forskjell i bruk av systemet. Noen som har link til en kort HD-film jeg kan teste på? http://www.bigbuckbunny.org/http://orange.blender.org/ Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 (endret) Hehe, skulle tenkt på dem! Takker! Edit: Laster ned Buck Bunny 720 h.264 nå. Edit2: Har testet nå. Filmen ble sett i movie player på begge distroene. Jeg sjekket cpu-bruken jevnlig med system monitor på et panel. Ubuntu 8.04: Cpu holdt seg for det meste på rundt 22%. Arch: Cpu holdt seg for det meste på rundt 13%. Cpu-bruken hoppet selvsagt en del i begge distroene. Da både over og under nevnte tall. Det er i hvertfall sikkert at cpu-bruken generelt var lavere i Arch. Dette er selvsagt ikke noen nøyaktig test siden den ble utført på noen minutter av en amatør som meg, men dette er i hvertfall tallene jeg fikk. Håper de er til hjelp! Endret 20. juni 2008 av qweac Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Okay, mange takk qweac! Det var ikke rent liten forskjell der nei. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Bare for å bekrefte resultatene til Qweac, så har jeg utført samme test, med samme resultat. I arch ligger gjennomsnittlig cpu bruk på 12-16%, mens i Ubuntu ligger cpu bruken på ca 25%. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Bare hyggelig. Høres ut som om det virkelig er stor forskjell da! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Min vifte surrer hele tiden. Og CPU er på 1-2% Lenke til kommentar
Brian Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva heter det linuxbaserte ghostprogrammet som har samme funksjon som norton ghost? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Tenker du på PING (Partimage Is Not Ghost)? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Tenker du på PING (Partimage Is Not Ghost)? Hm, kansje. Det var iallefall omtalt i en guide her på hw.no, der det ble omtalt om ghosting, og der var både norton ghost og et linuxbasert ghosteprogram omtalt. Denne linuxbastre var gratis og skulle fungere på windows også. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Min vifte surrer hele tiden. Og CPU er på 1-2% Må nok gi litt mer info enn det for at det skal være mulig å hjelpe. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva vil du vite? Fedora 9 er OS. Og PCen er en et par mnd gml Sony Vaio SZ med 2GHz. I Vista er den helt stille hele tiden. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 Hva vil du vite? Fedora 9 er OS. Og PCen er en et par mnd gml Sony Vaio SZ med 2GHz. I Vista er den helt stille hele tiden. Du kan jo prøve å skalere ned cpufrekvensen. Regner med at bios styrer vifta etter temperaturer. Prøv cpufreq-info i terminal. Dersom det ikke er installert, prøv å installere cpufreq-utils. Dersom cpu kjører på full pinne kan du prøve å klokke ned med "cpufreq-set -g ondemand". Mulig du må gjøre noe konfigurering eller laste noen kjernemoduler. Vet ikke hvor automatisert dette er på fedora. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Fedora stiller ned CPUen til 800MHz av seg selv. Og det er ikke ofte den trenger å gå over det. Men allikevell pleier viften å gå veldig fort. Som gjør at jeg får veldig liten batteritid. =/ Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hehe, skulle tenkt på dem! Takker! Edit: Laster ned Buck Bunny 720 h.264 nå. Edit2: Har testet nå. Filmen ble sett i movie player på begge distroene. Jeg sjekket cpu-bruken jevnlig med system monitor på et panel. Ubuntu 8.04: Cpu holdt seg for det meste på rundt 22%. Arch: Cpu holdt seg for det meste på rundt 13%. Cpu-bruken hoppet selvsagt en del i begge distroene. Da både over og under nevnte tall. Det er i hvertfall sikkert at cpu-bruken generelt var lavere i Arch. Dette er selvsagt ikke noen nøyaktig test siden den ble utført på noen minutter av en amatør som meg, men dette er i hvertfall tallene jeg fikk. Håper de er til hjelp! Burde kanskje teste ekte HD Buck Bunny 1080p h.264 mov bruker ca 30% av CPU her (C2D E6600, testet også på en P4-3Ghz, mer eller mindre samme CPU-bruk). Standard MPlayer. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Hehe, men gir da uansett et rettferdig bilde mellom de to distroene. Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Klart. det viser iallefall hvordan ting fungerer som standard, regner med at Ubuntu kjører flere tjenester en Arch. Men så lenge man holder seg under 30% burde det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå