Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk maser på meg at jeg må prøve Linux.

Jeg prøvde men etter innlogging blir skjermen hvit.(varer i 1 time)

Klokken kan jeg ikke justere (åpen kildekode og ikke adgang til å stille klokken?)Windows ftw!

Hvilken utgave burde jeg prøve nå?

Skal brukes til server.

Lenke til kommentar
Folk maser på meg at jeg må prøve Linux.

Jeg prøvde men etter innlogging blir skjermen hvit.(varer i 1 time)

Klokken kan jeg ikke justere (åpen kildekode og ikke adgang til å stille klokken?)Windows ftw!

Hvilken utgave burde jeg prøve nå?

Skal brukes til server.

Vil ikke akkurat kalle det der å prøve.

Hvilken distro, versjon?

Hvilket skjermkort?

Selvfølgelig kan du stille klokka, men vanskelig å hjelpe deg siden du oppgir lite informasjon.

Lenke til kommentar

Du må være root (admin) for å kunne stille klokken - vanlige brukere har ikke tilgang. Dette er fordi Linux/UNIX helt fra starten av ble designet for flerbrukermiljøer hvor det nødvendigvis bør være restriksjoner for hva folk har lov til å tukle med av system-wide innstillinger. Et system med 10.000 brukere hvor alle kan justere klokka eller andre liknende ting ville blitt kaos.

Forøvrig er det akkurat sånn i nyere Windows-versjoner også, hvor bare administrator kan gjøre slike endringer, og ikke vanlige brukere (limited accounts).

Eller sitter du fortsatt med Windows 98 / Millenium edition? :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
La inn på nytt flere ganger, lastet ned fra flere steder.

Var vel Ubuntu 6.06 og nyere.

Hardware p4 1gb ram og 2008 pc

Skjermkort 64mb gammel geforce og 8800GTX og 9800GX2

Prøv nyaste Ubuntu, 8.04. Har du CLI-fobi last ned Ubuntu Desktop ellers last ned Ubuntu Server.

Vel 32-bit-versjonen. Brenn CD-en med lågast snøggleik som er praktisk. Ver sikker på at plata du brenn på ikkje er oppripa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kvifor skal du vere admin (heiter root)? Du bør ikkje vere admin dersom du ikkje MÅ. Om du skal skifte klokka så opnar du system - instillingar/administrator - dato/klokke (du finn fram). Då skal du få førerett til å stille klokka.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å sette Network.http.sendRefererHeader i Firefox til 0, men ikonet viser fremdeles "sensitiv" informasjon. Er det cache inne i bildet, eller sender Firefox referer uansett?

Hvis du tenker på den figuren i signaturen: IP-adressen vet serveren uansett, og at du bruker Linux og Opera er ikke i referer, men at browseren forteller hva den er, men det kan endres.

Lenke til kommentar

Æsj... Jeg blandet selvfølgelig. Http-referer er siden man eventuelt kommer fra. Når jeg slo opp i PHP-manualen fant jeg det jeg egentlig var ute etter, nemlig user agent. Og så jeg finner tre-fire poster i about:config, så vi får se om jeg får lekt litt med det.

Lenke til kommentar

Har kjørt Arch i nesten en måned nå. Er virkelig strålende fornøyd. Det har hendt at jeg har fått noen mindre problemer etter oppdateringer, men de har alltid blitt løst rimelig kjapt. Systemet er generelt veldig raskt og stabilt. Var innom Ubuntu en snartur her om dagen og det er virkelig stor forskjell på hastigheten mellom de to distroene.

Lenke til kommentar
Har kjørt Arch i nesten en måned nå. Er virkelig strålende fornøyd. Det har hendt at jeg har fått noen mindre problemer etter oppdateringer, men de har alltid blitt løst rimelig kjapt. Systemet er generelt veldig raskt og stabilt. Var innom Ubuntu en snartur her om dagen og det er virkelig stor forskjell på hastigheten mellom de to distroene.

Stor forskjell altså?

Hvor kraftig PC er det du kjører Arch på? Hvor stor er forskjellen ved videoavspilling? Prøvd å spille av HD-filmer på de to? Når jeg spiller av 720p-video i 8.04 tar den 25% av CPU'en konstant, og det å spille av filmen i totem nytter rett og slett ikke. Sånt er litt irritabelt.

Det blei vist mange spm det. Håper du vil svare på noen av dem. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...