Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg håper inderlig ikke at det kommer et vedtak som krever at alle etater skal benytte seg av Open Source. Det finnes mange situasjoner der det rett og slett ikke er hensiktsmessig i det hele tatt, og jeg vil nødig bli innlagt på et sykehus som er blitt tvunget av regjeringen om å bruke OpenMedications, skrevet av 14 år gamle Pietr, heller enn det relativt gode (med ikke frie) systemet de har i dag. :)

Hva etatene selv bruker internt bør være den enkelte etatens vurdering, basert på økonomi og kvalitet på de ulike løsningene. Det ville vært uforsvarlig om etatene valgte noe annet enn den beste løsningen, men åpenhet burde kanskje vært et kriterium på lik linje med pris. For kommunikasjon med andre etater og med omverden bør en få (og har en fått) et vedtak om at kun formater med frie spesifikasjoner skal benyttes. En ekstra spissformulering om at en i IT-driften bør vurdere veldig sterkt åpne løsninger hadde vært greit, det er ikke ofte det er noen vits i å bruke mye penger på en Windows Server-lisens for å gjøre en jobb Apache eller Samba hadde gjort bedre. :)

Jeg er helt enig i at ikke applikasjonene nødvendigvis bør være Open Source, men det burde bli satt mer fokus på at applikasjonene skal være plattformuavhengige. Og måten å gjøre dette på er selvfølgelig ikke å pålegge offentlige instusjoner alt mulig, men å tilrettelegge for det, og støtte prosjekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallo,

Du kan jo teste jo LXDE, har ikke prøvd det sjøl, men det ser lovendes ut.

Ja det der så jo ganske interessant ut haalo, og ut fra det lille jeg ser av bildene skulle det sikkert gå relativt smertefritt for en uten interesse for data å gå fra XP til den også.

Men i all verden, Internet Explorer er der også ser jeg, hvem ville trodd...

Vel, vi får se, nå har jeg allerede begynt å installere xubuntu så vil gi det et forsøk i alle fall, men da kan LXDE være en slags plan B hvis noe går galt, eller jeg ikke liker det. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Litt mer minne, så funker vanlig Ubuntu også fint der :) xubuntu er mye lettere enn XP ja.

Fikk selv en bærbar med 1Ghz prosessor og 256 MB minne som Windows 2000 slet noe veldig på. La inn xubuntu, og det kjørte veldig greit. Kjøpte så en 256-brikke med minne til, og la inn ubuntu-desktop. Det kjørte veldig fint :)

Prøvde å sette inn 2x256MB jeg har liggende fra en Dell P3 men de ville den ikke ha, så hvis jeg ikke finner noe annet liggende her blir den nok dessverre med 256MB.

Men da stoler jeg på deg nå cp-nilsen. Har lastet ned og prøver meg på xubuntu på denne maskinen, så får vi håpe det blir en trivelig og responsiv erfaring. ;)

Har en solskinnshistorie om en maskin veldig lik den du har der (litt mindre ram) + en svigermor + xubuntu. SÅ det skal gå bra. Live-cd kan gå treigt men du skal teoretisk klare deg igjennom det hvis du er tolmodig. :)

Lenke til kommentar
Xubuntu Live-CD klikket på PIII med 128 MB RAM, men med 256 bør det gå bra. Jeg kjørte Ubuntu 6.10 på 256 MB i starten før jeg fikk oppgradert minnet.

Så kutt ut Live-CD, og kjør alternate installasjon i stedet. Live-CD er meningsløst om du skal ha en litt mer avansert installasjon (LVM, lavtytende maskin, osv.). Hvis det ikke finnes alternate-CD for Xubuntu er det vel ikke værre enn å installere xubuntu-desktop senere og evt. ta bort ubuntu-desktop. :)

Lenke til kommentar

Bruker alltid alternate jeg, og det finnes for xubuntu også ja. :)

xubuntu startet ut som sirup det også, men fant nå ut at når jeg dro ut nettverkskortet og enda en reboot ble det bra fart. Men nå er det ikke lenger noe paneler. Fikk enablet meny ved høyreklikk så ser at det mest fungerer, men i xfce-instillinger skjer det ingenting når jeg trykker på knappen paneler. Noen tips på dette med paneler? (De var der ved første 2 boot jeg prøvde...)

Vel, driver å oppdaterer, og må fikse mus som flyr villt rundt, få liv i trådløs, skaffe paneler, men ser lys i tunnelen likevel etter at sirup forsvant. Det tok type 4 minutter og boote, og åpne et kjør vindu 10 sek, firefox 40 sek, osv.

Takk for solskinnshistorien Marsan, er en tolmodig fyr jeg, men akkurat live-cd har jeg hatt mye problemer med, så sparer tolmodigheten til installasjonen er ferdig. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Sirupen rant ut med D-link DWL650+ nettverkskortet den, røsket ut det, så nå går det fint på akkurat det området og responsen er god. Litt snodig for jeg mener at det trådløskortet virket i Ubuntu, og når jeg nå setter det inn igjen blir det ikke sirup...

Men, ja den driver å oppdaterer seg, og jeg må finne igjen fiks for mus, og skaffe meg litt mer oversikt over hva som egentlig skjer under hvilke omstendigheter her.

Riktignok spør jeg mye, men jeg liker og til en viss grad vite hva jeg faktisk lurer på, før jeg spør. :!:

Kan godt hende det musetullet har disablet menylinjene, for den flyr plutselig villt runt og høyre/venstre klikker samtidig i ca 10 sek av gangen hvert minutt eller noe deromkring. Omtrent som å ha en en 3 åring alene ved laptopen mens man går på kjøkkenet en tur... :p

Så får fikse det først, så løser sikkert resten seg etterhvert.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor Ubuntu har så elendig batterilevetid(hos meg uansett)? Når jeg innstallerte Ubuntu for første gang(8.04) så fikk jeg 3 timer og 50 min ut av maskinen på maks. Så innstallerte jeg Arch linux og vips 5 timer på 73% batterikapasitet. Så fordi jeg ikke følte meg helt vel i Arch gikk jeg over til Kubuntu( har funnet ut at jeg liker KDE bedre enn Gnome) og da plutselig på 96% har jeg 6 timer. Noe som er litt rart :p med tanke på at eneste forskjellen på Kubuntu og Ubuntu er Gnome og KDE(eller?).

Lenke til kommentar

Dette er jo en millepæl for Wine i og med at du nå kan forvente at ting som fungerte i en versjon vil fungere i neste. :) For fra nå av vil de skille mellom stable releases og unstable. Slik har det jo ikke vært tidligere. Husket jeg hadde kjempeproblemer med steam mellom to forskjellige versjoner tidligere i år. Tror jeg blir å holde meg til de stabile versjonene fra nå av. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...