Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Er klar over det, men det ser ikke ut til å fungere, og It's har ikke vært behjelpelige med å få orden på det...
Dette er helt utrolig, og burde være en politisk sak. Jeg ville vurdert å ta saken helt opp til departementsnivå. Den typen lock-in bør ikke det offentlige akseptere, det er helt latterlig at ikke standarder følges.

Jah, er skam og atter skam at det offentlige ikke kjører en fast linje på dette men istede tvinges til svindyre løsninger når en kan få hele greia gratis.

Men hey...MS har bedrevet god lobbyvirksomhet og folk lider dessverre av det.

.

Har forresten gjort min debut på ubuntu 8.04.

Skulle installere Vista men...installasjonen gikk greit men sånn når den skulle teste min hardware og slikt så stoppet den. Ble ikke sjokkert egentlig. Så jeg restartet, fikk kommet meg uten testen direkte til desktop, åpner IE, skriver inn google.com og maskinen restarter seg automatisk og bootloading tingen til Vista bare "GO FUCK YOUR SELF".

Så jeg stappet inn Ubuntu og..vel..here I am, og dere kommer sikker til å bli plaget med meg ei stund bare så dere er forberedt :p

Det er vel ingen lovverk som regulerer dette...
Tror ikke det er noe lovverk nei men at det er sagt i et eller annet skriv ifra staten at open-source er vel mest ønskelig.

Så var det teori og praksis da..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel ingen lovverk som regulerer dette...
Tror ikke det er noe lovverk nei men at det er sagt i et eller annet skriv ifra staten at open-source er vel mest ønskelig.

Så var det teori og praksis da..

Ja. Jeg jobber selv for en kommune, og ønsker selvfølgelig å bruke så mye open source som mulig, også på administrasjonssiden.

Men nesten alt som er av løsninger til økonomi, arkiv og alt annet har bindinger til Microsoft på en eller annen måte. Og en liten kommune har ikke midler til å betale Linpro eller andre utviklere for å lage egne løsninger.

Det trengs både press og penger fra høyere hold før vi får se utstrakt bruk av open source i offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Regnes xubuntu for å være lettere enn XP, eller bør jeg over på noe annet og enda lettere for å få tilsvarende eller bedre ytelse på denne: ThinkPad R31 (1,2Ghz Celeron M, 256MB minne, 100GB 4200 rpm disk, DWL650+ wlan)?

Noe DSL eller sånn superlight ser jeg vel ikke som så aktuelt, og tanken er at det skal brukes av en jente med erfaring fra XP og noe Vista uten for mye hjelp. (surf, kontor, bilder, musikk er vel omtrentlig bruksområder)

Ubuntu hadde sånn sett vært helt greit, men det ble veldig sirup på denne maskinen ifht XP syns jeg. Var noe tull med mus som levde sitt eget liv også, men har i ettertid sett at det er en bug som kan fikses.

Lenke til kommentar

Litt mer minne, så funker vanlig Ubuntu også fint der :) xubuntu er mye lettere enn XP ja.

Fikk selv en bærbar med 1Ghz prosessor og 256 MB minne som Windows 2000 slet noe veldig på. La inn xubuntu, og det kjørte veldig greit. Kjøpte så en 256-brikke med minne til, og la inn ubuntu-desktop. Det kjørte veldig fint :)

Lenke til kommentar
Ja. Jeg jobber selv for en kommune, og ønsker selvfølgelig å bruke så mye open source som mulig, også på administrasjonssiden.

Men nesten alt som er av løsninger til økonomi, arkiv og alt annet har bindinger til Microsoft på en eller annen måte. Og en liten kommune har ikke midler til å betale Linpro eller andre utviklere for å lage egne løsninger.

Det trengs både press og penger fra høyere hold før vi får se utstrakt bruk av open source i offentlig sektor.

Skjønner godt at det er vanskelig å bli "kvitt" Microsoft sine løsninger på ting, det er tross alt innarbeid såpass godt hos Ola Nordmann at det skal nok en del til for å bryte disse vanene.

Det burde legges ned et statelig vedtak på en eller annen form at alle offentlige etater skal benytte seg av Open Source. Tenk deg hva f.eks norske sykehusene kommer til å spare. Fattern jobber på IT-avdelingen på Hålogalandsykehuset og de holder på nå og legger over maskinene sine til Vista. Kan du tenke deg for et arbeid og for en sviiiiiiiiindyr affære det der egentlig er. Masse millioner/milliarder av kroner i lisenser. Grøss og gru.

Noen som vil sette seg ned og begynne en formulering til et brev der en krever at Åpen kildekode-programvare skal benyttes i offentlig sektor? ;)

Lenke til kommentar
Skjønner godt at det er vanskelig å bli "kvitt" Microsoft sine løsninger på ting, det er tross alt innarbeid såpass godt hos Ola Nordmann at det skal nok en del til for å bryte disse vanene.

Akkurat vanene til brukerne tror jeg ikke ville vært det store problemet. Eller for å si det sånn - en oppgradering fra XP til Vista vil kreve like mye opplæring som fra XP til Ubuntu. Eller MSO 2003 - 2007 vs. MSO 2003 - OO.org.

Problemet er kjente og ukjente bindinger til Windows.

For eksempel fikk vi et nytt arkivsystem. Dette var webbasert fikk vi høre, og regnet da med at dette skulle fungere også i Linux! Men selvfølgelig - det bruker diverse ActiveX-bindinger og annet piss. Webbasert i røven min :p

Noen som vil sette seg ned og begynne en formulering til et brev der en krever at Åpen kildekode-programvare skal benyttes i offentlig sektor? ;)

Spørs hva det hjelper. Et slikt vedtak har ingen verdi med mindre det er penger inne i bildet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Er det virkelig brukt så mye pedagodisk læreprogramvare på PC'ene i dag? Selv om det eksisterer på PC'ene, blir det faktisk brukt?

På PC'ene på ungdomsskolen spilte vi HL eller 123spill, hentet oppgaver fra Wikipedia i IE og limte inn i Word, kranglet med Fronter, og hadde Exel i to mattetimer.

På VGS trykket vi i Exel og Word i økonomitimene, noen trykket i Access og FrontPage i IT-timene, mange spilte CS, de fleste hentet stoff på Wikipedia og skrev det om i Word, og alle hatet shit's Learning.

Det kan selvfølgelig være at den nye læreplanen setter nye krav, men jeg tror PC'ene fremdeles vil bli brukt til 40% spill og 59,9% kontorprogrammer og internett. Og det fikser de fleste Linux-distroer lett uten videre utvikling.

I IT skal vi no lære Flash og Actionscript-programmering, photoshop +++. Var orginalt tenkt at vi skulle lære C#-programmering, men her i Troms vart dei einige i å heller lære oss Actionscript. Eg har ein OpenSUSE-installasjon på PC-en som eg ikkje kan nytte i IT-timane på grunn av det.

Lærarane gjer også ut veldig mykje av skulearbeid i, til døme, docx så då må eg køyre office 2007. :(

Går i 2. klasse på Kongsbakken VGS, om det har noko å seie :p

Lenke til kommentar
Lærarane gjer også ut veldig mykje av skulearbeid i, til døme, docx så då må eg køyre office 2007. :(

Docx fungerer forsåvidt greit nok i OOo da ;)

Men er helt enig i at man heller burde brukt odf

Lenke til kommentar

Å få skolearbeid i docx hadde jeg protestert kraftig på. PDF er formatet slik informasjon bør formidles i, og dette er faktisk et krav fom januar 2009 er det vel.

Spilte i klan med et par stykker som går data/elektronikk på vestlandet. De lærte Access når de skulle lære programmering og database. C/C++ og SQL, det er noe dritt eller?

Forøvrig holder også sykehuset i Vestfold på å legge om til Vista, vel 3000 desktopmaskiner. Sannsynligvis skal vel alle inn med Office 2007 også. Selv med kvantumsrabbatt vil jeg tro at det i lisenspenger alene er snakk om 2-3000kr per maskin, noe som summeres opp til pene 5-10 millioner kroner. I tillegg er det en jævlig svær jobb, og man må regne med at en del datamaskiner må oppgraderes for å takle overgangen.

Forøvrig kjører de over 500 fysiske servere til å tjene sluttbrukerene. Virtualisering kor?

Lenke til kommentar
Forøvrig holder også sykehuset i Vestfold på å legge om til Vista, vel 3000 desktopmaskiner. Sannsynligvis skal vel alle inn med Office 2007 også. Selv med kvantumsrabbatt vil jeg tro at det i lisenspenger alene er snakk om 2-3000kr per maskin, noe som summeres opp til pene 5-10 millioner kroner. I tillegg er det en jævlig svær jobb, og man må regne med at en del datamaskiner må oppgraderes for å takle overgangen.

Forøvrig kjører de over 500 fysiske servere til å tjene sluttbrukerene. Virtualisering kor?

For ikke å snakke om alt ekstra-arbeidet med å sitte å bedrive support på nye systemer også. Folk flest får jo fnatt bare IE har et nytt ikon eller ikke ligger der som det vanligvis ligger. Det må være helt for jævlig å sitte å bedrive support og da i tillegg skal ta hele pakka med et nytt OS.

Hehe...ja, IT-sektoren drives ikke akkurat fornuftig etter det en hører.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Når du seier det så klarar faktisk OpenSUSE sin OOo å opne ei pptx-fil som ein lærar gav ut. Einaste er at all formatering og innheldet er totalt øydelagt. Var ei pptx-fil med bilete av oss når vi gjenge over glødande kol. Berre eit bilete var synleg, og dei andre aner eg ikkje kvar er.

Lenke til kommentar
Når du seier det så klarar faktisk OpenSUSE sin OOo å opne ei pptx-fil som ein lærar gav ut. Einaste er at all formatering og innheldet er totalt øydelagt. Var ei pptx-fil med bilete av oss når vi gjenge over glødande kol. Berre eit bilete var synleg, og dei andre aner eg ikkje kvar er.
Er vel bare å glede seg til OpenOffice.org 3.0 kommer ut da: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/O..._Import_Filters
Lenke til kommentar

PowerPoint er det vel værre med ja. PP2000 og PP2003 er jo ikke engang kompatible :p

Men tekstdokumenter skal gå greit.

Men for all del, det er ikke greit allikevel, og som påpekt skal all offentlig informasjon publiseres i .pdf, .odf eller .html i 2009. Jeg regner med lekser og annen info fra skolene også må følge dette.

Er vel bare å glede seg til OpenOffice.org 3.0 kommer ut da: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/O..._Import_Filters

Man kan glede seg litt til det, og glede seg mye til alle offenlige instanser følger vedtaket om å publisere informasjon i frie formater :)

Lenke til kommentar
Det burde legges ned et statelig vedtak på en eller annen form at alle offentlige etater skal benytte seg av Open Source. Tenk deg hva f.eks norske sykehusene kommer til å spare. Fattern jobber på IT-avdelingen på Hålogalandsykehuset og de holder på nå og legger over maskinene sine til Vista. Kan du tenke deg for et arbeid og for en sviiiiiiiiindyr affære det der egentlig er. Masse millioner/milliarder av kroner i lisenser. Grøss og gru.

Jeg håper inderlig ikke at det kommer et vedtak som krever at alle etater skal benytte seg av Open Source. Det finnes mange situasjoner der det rett og slett ikke er hensiktsmessig i det hele tatt, og jeg vil nødig bli innlagt på et sykehus som er blitt tvunget av regjeringen om å bruke OpenMedications, skrevet av 14 år gamle Pietr, heller enn det relativt gode (med ikke frie) systemet de har i dag. :)

Hva etatene selv bruker internt bør være den enkelte etatens vurdering, basert på økonomi og kvalitet på de ulike løsningene. Det ville vært uforsvarlig om etatene valgte noe annet enn den beste løsningen, men åpenhet burde kanskje vært et kriterium på lik linje med pris. For kommunikasjon med andre etater og med omverden bør en få (og har en fått) et vedtak om at kun formater med frie spesifikasjoner skal benyttes. En ekstra spissformulering om at en i IT-driften bør vurdere veldig sterkt åpne løsninger hadde vært greit, det er ikke ofte det er noen vits i å bruke mye penger på en Windows Server-lisens for å gjøre en jobb Apache eller Samba hadde gjort bedre. :)

Lenke til kommentar
Det største problemet jeg har støtt på til nå er office-integrering i It's learning. Via en ActiveX kontroll kan de åpne og redigere dokumenter direkte i nettleseren, uten å måtte lagre og laste opp på nytt. Dette fungerer naturlig nok ikke i Linux.

Denne lille filletingen gjorde at utrullingen ble mye mindre enn vi hadde planlagt :/

En kan bytte ut alt ActiveX-greier med java applets i innstillingene.

Er klar over det, men det ser ikke ut til å fungere, og It's har ikke vært behjelpelige med å få orden på det...

Jeg har brukt det siden 2005, det fungerer fint det. Kan du presisere hva du mener med at det ikke fungerer?
Lenke til kommentar
Det største problemet jeg har støtt på til nå er office-integrering i It's learning. Via en ActiveX kontroll kan de åpne og redigere dokumenter direkte i nettleseren, uten å måtte lagre og laste opp på nytt. Dette fungerer naturlig nok ikke i Linux.

Denne lille filletingen gjorde at utrullingen ble mye mindre enn vi hadde planlagt :/

Jeg har brukt det siden 2005, det fungerer fint det. Kan du presisere hva du mener med at det ikke fungerer?

Kan støtte deg her, det har etter min erfaring vært et relativt buggy system [1], men har aldri opplevd at den rett og slett ikke har fungert. Var bare å gå inn i kontrollpanelet og velge at den skal bruke Java elns (og ha Java installert), så gikk det fint.

[1]: Det skal nevnes at mye av grunnen til dette var at lærere og elever aldri fikk god nok forståelse av hvordan systemet fungerte, og rotet ting veldig til ifm. utlegging av prøveresultater og innlevering av oppgaver. Det er et håpløst dårlig skrevet system, men det er ikke ulovlig. :) Skolene kan jo bare bruke noe annet, eller velge det helt bort.

Lenke til kommentar
Litt mer minne, så funker vanlig Ubuntu også fint der :) xubuntu er mye lettere enn XP ja.

Fikk selv en bærbar med 1Ghz prosessor og 256 MB minne som Windows 2000 slet noe veldig på. La inn xubuntu, og det kjørte veldig greit. Kjøpte så en 256-brikke med minne til, og la inn ubuntu-desktop. Det kjørte veldig fint :)

Prøvde å sette inn 2x256MB jeg har liggende fra en Dell P3 men de ville den ikke ha, så hvis jeg ikke finner noe annet liggende her blir den nok dessverre med 256MB.

Men da stoler jeg på deg nå cp-nilsen. Har lastet ned og prøver meg på xubuntu på denne maskinen, så får vi håpe det blir en trivelig og responsiv erfaring. ;)

Docx fungerer forsåvidt greit nok i OOo da

Sist jeg prøvde å åpne docx med OO virket det vel bare delvis, og var visse formateringsproblemer der også. Men det kan hende det har blitt rettet nå.

Men altså selv jeg som digger Office 2007 ville jo ikke finne på å sende noen et docx dokument hvis intensjonen var at mottager skulle lese det...

jorgis Lagt til I dag, 16:03

Jeg håper inderlig ikke at det kommer et vedtak som krever at alle etater skal benytte seg av Open Source. Det finnes mange situasjoner der det rett og slett ikke er hensiktsmessig i det hele tatt, og jeg vil nødig bli innlagt på et sykehus som er blitt tvunget av regjeringen om å bruke OpenMedications, skrevet av 14 år gamle Pietr, heller enn det relativt gode (med ikke frie) systemet de har i dag.

He he, nei. :!:

Man får vel forsøke å ta en eventuell overgang litt trinnvis og tilpasset behov, og kommer man først i gang burde det vel være mulig uten alt for mye videre lovregulering også.

Lenke til kommentar

Prøvde å sette inn 2x256MB jeg har liggende fra en Dell P3 men de ville den ikke ha, så hvis jeg ikke finner noe annet liggende her blir den nok dessverre med 256MB.

Men da stoler jeg på deg nå cp-nilsen. Har lastet ned og prøver meg på xubuntu på denne maskinen, så får vi håpe det blir en trivelig og responsiv erfaring. ;)

Du kan jo teste jo LXDE, har ikke prøvd det sjøl, men det ser lovendes ut.
Lenke til kommentar

Jeg får ikke til å redigere dokumenter direkte?

Jeg har valgt java-applet.

Jeg går så på ePortfolio - Mine Filer - Mine private filer.

På en Windows maskin, skal det være et alternativ for å redigere dokumenter. Men det eneste jeg får opp er "Gi nytt navn"

Nå skal det sies at jeg ikke bruker It's Learning til noe annet en testing, men ifølge lærerne er det slik de gjør det på Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...