Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med firefox i ubuntu 6.10 . jeg fjernet pre install ( fikk error etter 5 minutt) og søkte opp på synaptics etter nyeste . lastet ned og installerte ok . men hver gang jeg fks skal laste ned noe ( andre museknapp og lagre ) så avsluttes firefox . dette skjer ganske ofte.

Ikke et direkte svar på problemstillingen din, men anbefaler deg å prøve en nyere versjon av Ubuntu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hehe. Jeg har gitt opp og legge inn noe mer av de gamle versjonene nå

Tenkte update via pacage manager ville funke like greit, men der bomma jeg alså

Lei av og fikle med repositories og updates som ikke funker , så jeg laster ned nyeste ubuntu nuh!

Da forventer jeg :

At Firefox skal funke uten og kræsje

At Bookmarks i epiphany ikke skal kræsje :p ( ja fikk faktisk melding om det i dapper / Feisty)

Ellers et strålende Os jeg bare skal spre gode ord om

Lenke til kommentar

Et par kjappe spørsmål

Er det mulig å installere ny utforsker/nytt skintil Ubuntu? Liker det ikke slik det ser ut nå. Helt ny når det gjelder Linux.

Vurderer å bytte fra Ubuntu til Kubuntu, da vil vel utforskeren være annerledes regner jeg med?

Noen son har en link der hver mappe på root forklares? Med det mener jeg hva som ligger hvor osv. Usr, Var etc

Et lite på tampen, compiz fusion kan brukes i Kubuntu?

Takker for svar.

Edit; Er det noen grunn for å ikke velge Kubuntu (KDE 4 Remix) fremfor Kubuntu (Hardy Heron) ?

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Har tenk til å gi liv til en gammel PC som jeg hadde ståendes. Skal bare brukes til Rails, samba og annen server-lek. Er det noe kult nytt server-OS som jeg bør skjekke ut? Har vært borte fra linux-miljøet en stund, så henger litt etter med distroer. Om jeg ikke finner noe annet gøy blir det nok gode gamle Arch :)

Lenke til kommentar
Et par kjappe spørsmål

Er det mulig å installere ny utforsker/nytt skintil Ubuntu? Liker det ikke slik det ser ut nå. Helt ny når det gjelder Linux.

Vurderer å bytte fra Ubuntu til Kubuntu, da vil vel utforskeren være annerledes regner jeg med?

Noen son har en link der hver mappe på root forklares? Med det mener jeg hva som ligger hvor osv. Usr, Var etc

Et lite på tampen, compiz fusion kan brukes i Kubuntu?

Takker for svar.

Edit; Er det noen grunn for å ikke velge Kubuntu (KDE 4 Remix) fremfor Kubuntu (Hardy Heron) ?

Vil i alle tilfeller anbefale å skru av "åpne alle mapper i nytt vindu-modus", i utforsker'n (nautilus) trykk rediger->brukervalg->oppførsel->alltid åpne i leservindu

Lenke til kommentar
De kunne glatt hatt linux på alle pcene. Spart seg kostnader i millionklassen , samtidlig har elevene lært seg et annet Os en det alle har hjemme.

Har selv et prosjekt med å få edubuntu/ubuntu på en del skoler for tiden :)

Men kompabilitetsproblemer med læreprogrammer og andre løsninger skolene bruker må fikses før det kan brukes på alt dessverre :/

Når skal staten skjønne at å investere i åpne løsninger vil kunne gi enorme besparelser i offentlig sektor på sikt? De har riktignok noen prosjekter på gang, men det er langt fra nok.

Lenke til kommentar

Er det virkelig brukt så mye pedagodisk læreprogramvare på PC'ene i dag? Selv om det eksisterer på PC'ene, blir det faktisk brukt?

På PC'ene på ungdomsskolen spilte vi HL eller 123spill, hentet oppgaver fra Wikipedia i IE og limte inn i Word, kranglet med Fronter, og hadde Exel i to mattetimer.

På VGS trykket vi i Exel og Word i økonomitimene, noen trykket i Access og FrontPage i IT-timene, mange spilte CS, de fleste hentet stoff på Wikipedia og skrev det om i Word, og alle hatet shit's Learning.

Det kan selvfølgelig være at den nye læreplanen setter nye krav, men jeg tror PC'ene fremdeles vil bli brukt til 40% spill og 59,9% kontorprogrammer og internett. Og det fikser de fleste Linux-distroer lett uten videre utvikling.

Lenke til kommentar

Hva som faktisk brukes skal ikke jeg uttale meg om, men lærerne her mener ihvertfall at det brukes. Og jeg starter ikke med noe storstilt migrering til Linux med mindre det er lærerne/skolene selv som bestiller dette.

Det største problemet jeg har støtt på til nå er office-integrering i It's learning. Via en ActiveX kontroll kan de åpne og redigere dokumenter direkte i nettleseren, uten å måtte lagre og laste opp på nytt. Dette fungerer naturlig nok ikke i Linux.

Denne lille filletingen gjorde at utrullingen ble mye mindre enn vi hadde planlagt :/

Lenke til kommentar
Det største problemet jeg har støtt på til nå er office-integrering i It's learning. Via en ActiveX kontroll kan de åpne og redigere dokumenter direkte i nettleseren, uten å måtte lagre og laste opp på nytt. Dette fungerer naturlig nok ikke i Linux.

Denne lille filletingen gjorde at utrullingen ble mye mindre enn vi hadde planlagt :/

En kan bytte ut alt ActiveX-greier med java applets i innstillingene.
Lenke til kommentar

Ståle: prøv å plugg den i og sjekk deretter dmesg om noen hint.

Det er mulig du må mekke på noen hotplug-script som du finner i /etc/udev/rules.d/* eller i /etc/hotplug/* eller lignende.

Hvis den dukket opp om COM-port tidligere (i Windows?) så betyr det vel at den har en USB-deskriptor som tilkjennegir seg selv via Communication Device Class (CDC), typick Abstract Control Model (ACM) som er typisk for såkalte "virtuelle COM-porter/serieporter". Når du plugger den i skal USB-dingsen (så og si samme hva den er) dukke opp i /sys/bus/usb/devices/<busnummer/confignummer/interfacenummer/endpointnummer/> et sted, eller noe sånt (dmesg forteller deg). Om hotplug-scriptene kjenner den igjen skal den vel ideelt sett monteres opp som en serieport à la /dev/ttyUSB* eller noe.

(jeg er ikke så god på GNU/Linux + USB som jeg skulle ønske jeg var, så jeg tror du må bruke noen andre/g0ugle videre herfra)

Lenke til kommentar
Er det virkelig brukt så mye pedagodisk læreprogramvare på PC'ene i dag? Selv om det eksisterer på PC'ene, blir det faktisk brukt?

På PC'ene på ungdomsskolen spilte vi HL eller 123spill, hentet oppgaver fra Wikipedia i IE og limte inn i Word, kranglet med Fronter, og hadde Exel i to mattetimer.

På VGS trykket vi i Exel og Word i økonomitimene, noen trykket i Access og FrontPage i IT-timene, mange spilte CS, de fleste hentet stoff på Wikipedia og skrev det om i Word, og alle hatet shit's Learning.

LIVET MITT I EIT NØTTESKAL.

Lenke til kommentar

En kan bytte ut alt ActiveX-greier med java applets i innstillingene.

Er klar over det, men det ser ikke ut til å fungere, og It's har ikke vært behjelpelige med å få orden på det...

Lenke til kommentar
Er klar over det, men det ser ikke ut til å fungere, og It's har ikke vært behjelpelige med å få orden på det...
Dette er helt utrolig, og burde være en politisk sak. Jeg ville vurdert å ta saken helt opp til departementsnivå. Den typen lock-in bør ikke det offentlige akseptere, det er helt latterlig at ikke standarder følges.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...