Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

har ett skript som skal utføre disse komandoene:

#bin/sh
whoami
echo hei
nmap -sP 192.168.0.* |grep MAC |cut -d ' ' -f 3

 

Problemet mitt er at jeg må kjøre det som root.

Har prøvd å sette chmod 4755 filnavn. Men det går ikke. Kjører fortsatt bare som lokal bruker.

Når jeg prøver å sette sudo forran nmap komandoen får jeg bare spørsmål om sudo passord på brukeren som ikke har sudo rettigheter, selv om setuid er 4755

halp?!?

Setuid fungerer ikke på script siden det er en sikkerhetsrisiko. Skal du ha setuid på et program må det være kompilert (for eksempel et C-program). http://www.unixguide.net/ibm/faq/faq1.412.shtml

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey , saken er slik nå. Jeg skal legge inn backtrack 2 på en hd. prøvde endel i går , men jeg må ha rotet det til en plass

 

Følgende gjorde jeg i terminal i går ( inne i selve backtrack 2 live)

 

 

BT ~ # fdisk /dev/hda

Device contains neither a valid DOS partition table, nor Sun, SGI or OSF disklabel

Building a new DOS disklabel. Changes will remain in memory only,

until you decide to write them. After that, of course, the previous

content won't be recoverable.

Command (m for help):n [enter]

Command action

e extended

p primary partition (1-4)

p [enter]

Partition number (1-4): 1[enter]

First cylinder (1-456, default 1):[enter]

Using default value 1

Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (1-456, default 456): +50M [enter]

Command (m for help):n [enter]

Command action

e extended

p primary partition (1-4)

p [enter]

Partition number (1-4): 2 [enter]

First cylinder (8-456, default 8):[enter]

Using default value 8

Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (8-456, default 456): +512M [enter]

Command (m for help): n [enter]

Command action

e extended

p primary partition (1-4)

p [enter]

 

 

Så Resten :

 

 

Partition number (1-4): 3 [enter]

First cylinder (71-456, default 71):[enter]

Using default value

Last cylinder or +size or +sizeM or +sizeK (71-456, default 456): [enter]

Using default value

Command (m for help): a [enter]

Partition number (1-4): 1 [enter]

Command (m for help): t [enter]

Partition number (1-4): 2 [enter]

Hex code (type L to list codes): 82 [enter]

Changed system type of partition 2 to 82 (Linux swap / Solaris)

 

Command (m for help): p [enter]

 

Så kommer det opp en masse info om selve hardisken , og jeg trykte W

 

The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.

Syncing disks.

 

 

Så over til filsystemet :

 

jeg skrev :

 

mkfs.ext3 /dev/hda1

 

men da får jeg bare beskjed om at det ikke finnes noe hda1 :(

 

Noen som kan hjelpe meg litt ?

 

Jo mer jeg prøver jo mindre forstår jeg til slutt. når jeg går på infocenter ser jeg ikke hverken hda1 eller noen av de andre jeg laget. forøvrig ext 3 står der med 2 gb ledig plass.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Jeg trenger ett kraftfullt slag i hodet for å ha holdt på så lenge med Win2003 og nå Win2008 server. Etter ett glass "appelsinjuice" bestemte jeg meg igjen for å fikle litt med Linux. På 3 dager har jeg fått apache, ftp, samba, virtualbox og squeezecenter til å kjøre flawless og det uten å belaste systemet i det hele tatt nesten. Var ikke klar over at forskjellen var SÅ stor. Har drevet mye med Windows servere men nå går jeg aldri tilbake (!).

 

En god følelse av lykkerus... nå tenkte jeg å fyre opp noen spillservere på boksen, og føles allerede som en suksess... :)

Lenke til kommentar

Finnes det en annen løsning for å kjøre nmap -sP som ikke priveligert bruker? Trenger tilgang på mac-adresser, og det gjør jeg ikke uten sudo eller som root.

 

har ett skript som skal utføre disse komandoene:

#bin/sh
whoami
echo hei
nmap -sP 192.168.0.* |grep MAC |cut -d ' ' -f 3

 

Problemet mitt er at jeg må kjøre det som root.

Har prøvd å sette chmod 4755 filnavn. Men det går ikke. Kjører fortsatt bare som lokal bruker.

Når jeg prøver å sette sudo forran nmap komandoen får jeg bare spørsmål om sudo passord på brukeren som ikke har sudo rettigheter, selv om setuid er 4755

halp?!?

Setuid fungerer ikke på script siden det er en sikkerhetsrisiko. Skal du ha setuid på et program må det være kompilert (for eksempel et C-program). http://www.unixguide.net/ibm/faq/faq1.412.shtml

Lenke til kommentar
Hvilken hardware har du for å drive Squeezecenter? Jeg synes det går litt i treigeste laget på PIII 600 MHz og 256 MB RAM.

 

 

E6600 + 2GB Ram

 

Går veldig smooth, men hadde ett skikkelig stress for å få det til å fungere!

Lenke til kommentar
Finnes det en annen løsning for å kjøre nmap -sP som ikke priveligert bruker? Trenger tilgang på mac-adresser, og det gjør jeg ikke uten sudo eller som root.

 

har ett skript som skal utføre disse komandoene:

#bin/sh
whoami
echo hei
nmap -sP 192.168.0.* |grep MAC |cut -d ' ' -f 3

 

Problemet mitt er at jeg må kjøre det som root.

Har prøvd å sette chmod 4755 filnavn. Men det går ikke. Kjører fortsatt bare som lokal bruker.

Når jeg prøver å sette sudo forran nmap komandoen får jeg bare spørsmål om sudo passord på brukeren som ikke har sudo rettigheter, selv om setuid er 4755

halp?!?

Setuid fungerer ikke på script siden det er en sikkerhetsrisiko. Skal du ha setuid på et program må det være kompilert (for eksempel et C-program). http://www.unixguide.net/ibm/faq/faq1.412.shtml

 

Du kan gi en bruker rett til å kjøre en eller flere spesifikke kommandoer (også uten å måtte skrive passord).

# uten passord
brukernavn  ALL=(ALL) NOPASSWD: /path/to/command

# med passord
brukernavn  ALL=(ALL) path/to/command

 

Bruk visudo til å redigere /etc/sudoers

Endret av anders iver
Lenke til kommentar
Hvilken hardware har du for å drive Squeezecenter? Jeg synes det går litt i treigeste laget på PIII 600 MHz og 256 MB RAM.

 

 

E6600 + 2GB Ram

 

Går veldig smooth, men hadde ett skikkelig stress for å få det til å fungere!

Ah, det forklarer hva de to dagene og 23 timene gikk til :!:

 

Med den hardwaren kjører du alle serverne du klarer å klarer å finne på samtidig. Jeg har en router stående her som kjører web-server, ssh-server, gateway, firewall, DHCP-server og noen andre demoner. Den har en 200MHz ARM CPU og 4MB flash, og fortsatt masse ressurser ledig.

Lenke til kommentar

Jeg fikk aldri til og installere Backtrack 2, derfor ble det med ubuntu drapper drake . ikke nyeste men det ble nå bare slik

 

Fantastisk at ubuntu kjente igjen wireless kortet mitt :) stoort pluss for det

 

Men nå funker ikke repositories i ubuntu , det står at jeg enten ikke har adgang eller at det ikke finnes lenger

 

Noe spesielt jeg må gjøre for og kunne bruke synaptic skikkelig ?

Lenke til kommentar
Jeg fikk aldri til og installere Backtrack 2, derfor ble det med ubuntu drapper drake . ikke nyeste men det ble nå bare slik

 

Fantastisk at Ubuntu kjente igjen wireless kortet mitt :) stoort pluss for det

 

Men nå funker ikke repositories i ubuntu , det står at jeg enten ikke har adgang eller at det ikke finnes lenger

 

Noe spesielt jeg må gjøre for og kunne bruke synaptic skikkelig ?

Hmm... du kan jo prøve å oppgradere? Du kan laste ned hardy heron her. Ellers kan du se om noen pakkekilder mangler i /etc/apt/sources.list

 

De forskjellige offisielle pakkekildene til Ubuntu heter main, universe, restricted og multiverse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...