Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det flere enn meg som har problemer med at disken jobber frenetisk i Ubuntu 8.04. Enkelte ganger begynner den å jobbe så mye at jeg ikke får bevegd på musepekeren en gang, heller ikke trykket CTRL + SHIFT + Backspace. Eneste jeg kan gjøre er å trykke på svenskeknappen. Det kan være tilfeldig bruk fra alt til å se på film til å kompilere kildekode. Er det diskfeil, eller noe bug med Ubuntu? Noen flere som opplever det?
Jeg tipper at det er trackerd (daemon til tracker), altså forstørrelsesglasset i ikonlinjen. Høyreklikk på det og velg «Preferences», Velg «Automatically pause all indexing when computer is in active use» under «Smart pausing».
Lenke til kommentar

Distro: Ubuntu 8.04

Problem: Hele lydsystemet klikker i vinkel hvis jeg prøver å få lyd fra flere programmer samtidig.

 

F.eks: Jeg bruker skype, og det fungerer utmerket. Så vil jeg se en video på youtube samtidig, og den får da ikke lyd. Setter jeg da skypesamtalen på vent, kommer lyden på youtube, og skype får "problems with audio playback." Rhythmbox fungerer heller ikke samtidg med skype. Setter jeg på Rhythmbox først, får jeg ikke lyd i Skype, og motsatt.

 

Hva i all verden skal jeg gjøre for å fikse det her? Det er jo ikke holdbart!

Lenke til kommentar

Finnes det noen måte å finne uptime før PC-en ble "slått av" (strømbrudd) forrige gang?

 

Jeg ser at serveren min bare har stått på 3 ynkelige dager, men så kom jeg plutselig på at vi hadde strømbrudd for 3 dager siden, og er ute etter å vite hvor lenge den stod på før det.

Lenke til kommentar
Finnes det noen måte å finne uptime før PC-en ble "slått av" (strømbrudd) forrige gang?

 

Jeg ser at serveren min bare har stått på 3 ynkelige dager, men så kom jeg plutselig på at vi hadde strømbrudd for 3 dager siden, og er ute etter å vite hvor lenge den stod på før det.

 

Jeg kjører libuptimed på mine maskiner for å få grei oversikt over oppetid, men sliter med samme problem, at et strømbrudd kan ta knekken på hele oppetidsstatistikken. Dette er fra en maskin som har vært i gang siden i fjor høst, og har hatt over 30 dager oppetid ved flere anledninger. Wine kræsjet maskinen for litt over to timer siden:

 

jorgis@mcpower:~$ uprecords
 #			   Uptime | System									 Boot up
----------------------------+---------------------------------------------------
->   1	 0 days, 02:41:02 | Linux 2.6.24-19-generic   Mon Jun  9 22:54:03 2008
----------------------------+---------------------------------------------------
NewRec	 0 days, 02:41:01 | since					 Mon Jun  9 22:54:07 2008

 

Jeg er også veldig interessert i om noen finner en løsning, men en enkel løsning kan jo være å utvide libuptimed til å kunne kjøres i en crontab hvert tiende eller femte minutt, og deretter detektere en reboot ved oppstart, heller enn å kun logge stopp av oppetid ved kontrollert stopp av maskinen. Høres ut som et fint ferieprosjekt... :hmm:

Lenke til kommentar
Men det finnes ingen enkel loggfil jeg kan gå inn i?

 

Jeg kjører ikke libuptimed.

 

Nei, vanlig uptime-tider lagres svjv. ikke inn i loggfiler.

 

Og da har vi oppgradert til Firefox 3.0 (Ubuntu) leenge før den har blitt tilgjengelig på mozilla.com, eller publisert noen plasser. :D

 

3.0 er vel ikke helt klar enda? Versjonen som ligger i hardy-proposed er vel heller 3.0rc1:

jorgis@mcpower:~$ sudo apt-cache show firefox
[sudo] password for jorgis: 
Package: firefox
Priority: optional
Section: web
Installed-Size: 120
Maintainer: Alexander Sack <[email protected]>
Architecture: all
Source: firefox-3.0
Version: 3.0~[b]rc1[/b]+nobinonly-0ubuntu0.8.04.1
Depends: firefox-3.0

 

Men Firefox selv nevner ingenting om RC1 i Help -> About, så det er lett å tro noe annet. :)

Lenke til kommentar

Noen som er kjent med lirc her?

 

Har skaffet meg en IR Tranceiver fra IguanaWorks, og følgt guiden deres: http://iguanaworks.net/projects/IguanaIR/wiki/GettingStarted

 

Men jeg finner ikke lircd kommandoen, den virker ikke. Og nå har plutselig maskinen begynt å leve sitt eget liv. Det ser ut som om jeg holder en tast nede på tastaturet, noe jeg ikke gjør. Og hvis jeg trykker på en tast, bytter "tastaturet" bokstav og forsetter å skrive inn den selv.

Altså: mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm *trykke en bokstav* uuuuuuuuuuuuuuuuu *trykke en bokstav* ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~

Noe som gjør at det ikke går an å bruke Fedora.

Lenke til kommentar
Og da har vi oppgradert til Firefox 3.0 (Ubuntu) leenge før den har blitt tilgjengelig på mozilla.com, eller publisert noen plasser. :D
3.0 er vel ikke helt klar enda? Versjonen som ligger i hardy-proposed er vel heller 3.0rc1:
RC1 ble vel dyttet gjennom til hardy-updates i går også. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...