Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Begynner å bli lei av disse forskjellige widgets-standardene.

Det burde være èn standard. KDE er inne på noe med at de ganske enkelt rett og slett støtter Apple sine widgets.

På en annen side så synes jeg ikke gDesklets er helt dumt. Ideen å ha "ekte" applikasjoner og skrive dem i Python(som er veldig enkelt og greit) er ingen dum idê.

Likevel så har jeg mest tro på en standard. Virker som det bare er Apple selv(og kanskje MS til en hvis grad) som har gode Widgets.

btw. Ser folk snakker om Office-pakker og skriveprogrammer. Til skriving der så sverger jeg fulstendig til AbiWord. Den er enkel, har ikke så mye tull og starter opp på et blunk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har god erfaring med Slamd64, som er en uoffisiell 64bit port av Slackware. Men siden det er slack-basert er den ikke for alle :)

EDIT:

det viktige er vel kanskje å ikke velge en apg-get/debian-basert distro...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Helt ærlig har jeg ikke brukt det sjøl, men jeg trodde at Apt hadde et problem med at den ikke forstår at en ofte trenger både 32- og 64-bits programmer og dermed sletter en versjon.
Nope, det har ikke noe slikt problem. 32-bits programmer kommer i egne pakker med egne navn.

Det eneste man kan måtte knote litt med er å installere 32-bit nettleser for å kunne bruke Sun Java plugin. Og det er bare hvis man ikke klarer seg med IcedTea OpenJDK sin 64-bits plugin.

Det er uansett likt for alle pakkesystem. Hvor mye man må knote med det er jo avhengig av om det finnes en pakke for en 32-bit nettleser tilgjengelig i pakkekildene, uansett om det er rpm eller apt.

Lenke til kommentar
Det er uansett likt for alle pakkesystem. Hvor mye man må knote med det er jo avhengig av om det finnes en pakke for en 32-bit nettleser tilgjengelig i pakkekildene, uansett om det er rpm eller apt.
Skal ikke Pacman (Arch Linux) tilsynelatende være ekstra jævlig? Mer koko enn de andre?
Lenke til kommentar
Skal ikke Pacman (Arch Linux) tilsynelatende være ekstra jævlig? Mer koko enn de andre?

I Arch64 så får 32-bits pakker navnet lib32-(...), og disse vil bare fungere sammen med tilhørende lib32-biblioteker. Dette fordi 32-bits biblioteker blir lagt i en ikke-standard katalog (/opt/lib32). Vanlig fremgangsmåte for ikke-standard plassering av biblioteker er å vise til katalogene i /etc/ld.so.conf (evt. i /etc/ld.so.conf.d/-katalogen), men dette er dumt å gjøre på et 64-bits system (med mindre intensjonen er å fremkalle kvalme).

"Løsningen" i Arch er da å overkjøre ikke-standard plassering med miljøvariabler. Hvis du selv skal gjøre dette, så skal du være glad i å kaste bort tid. Da er det like greit å bruke f.eks Fedora, som i pakkesystemet skiller mellom i386- og x86-64-versjoner av pakkene. 32-bits biblioteker legges der de hører hjemme - i /etc/lib, og 64-bits likeså i /etc/lib64.

Alt dette er jo overkommelig, men jeg mener det er lite intuitivt å gi 32-bits-pakker egne navn fordi pakkesystemet ikke er tilstrekkelig.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...