Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har to partisjoner på harddisken min i skrivende stund. Den første, kalt C: i Windows, har jeg Windows på, og den andre, kalt D: i Windows, har jeg alle filene mine på. C: er en NTFS-partisjon, mens D: bruker filsystemet FAT32.

Tanken er å gjøre rom for en partisjon til med GNU/Linux på. Ved å ha /homeD:, vil det være lettvint å jobbe med de samme filene i både Windows og GNU/Linux. (Jeg regner med at det ikke vil være noe problem at det allerede ligger filer på D:?)

Det jeg er i tvil om, er hva av følgende som er å betrakte som mest «optimalt»:

• Konvertere D: til Ext3 (er det mulig å gjøre dette uten å miste alle data?), og bruke ext2fsd eller et liknende verktøy for å montere partisjonen i Windows.
  • Beholde FAT32-filsystemet på D:, ettersom både Windows og GNU/Linux har innebygd støtte for dette filsystemet.

Så vidt jeg har skjønt er Ext3 på mange punkter et bedre filsystem enn FAT32, og er bl.a. ikke belemret med den stadige fragmenteringen til FAT32, som man må bruke egne defragmenteringsverktøy for å bekjempe. På den annen side beholder jeg Windows med tanke på spill, og derfor er jeg avhengig av at støtten for D:-partisjonen er god.

Hva mener folket?

Endret av ....
Lenke til kommentar

Takker og bukker. Dere får tåle et par enkle spørsmål framover.. ;)

Og der dukket det sannelig opp en ny ting!

Sitter nå med min stasjonære, prøver å få kontakt med den bærbare XP-maskinen. Men hvorfor finner den den ikke/pinges ikke? Har dette noe med OS å gjøre eller routeren?

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

:blush: Firewall ja.. Skulle tro at en lærte etter en stund, men ei.. Ok, da har jeg funnet maskinen. Men hvordan finne mapper og slikt?

Men så et spørsmål til, hvordan får en brukt 3. valget på tastene?

F.eks: Jeg vil bruke alfakrøllen min på tast 2, how to do it the Ubuntu-way?

Lenke til kommentar

Jeg har kortlesere integrert i kabinettet. Disse har funket helt fint før, maskinen har alltid funnet minnekortet mitt i det jeg plasserer det i. Men ikke nå. Er det noen måte jeg kan finne ut av hva og hvorfor?

Edit: Nå finner den ikke K750i'en heller.. Ei USB-pennene.

Før kom det opp "snarveier" på desktopen, er det en funksjon som kanskje kan være slått av?

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...