Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilke begrensninger har en tynnklient som er oppkoblet på LAN? Altså, hva kan en ikke gjøre(antar spilling utgår)

Njaa,, ikke så veldig mye begrensninger egentlig. 3D kan nok bli litt problematisk ja, spesielt med mange brukere. Men det går nok. Ellers ser usb-enheter og lignende ut til å fungere greit.

 

Leste at de ikke engang trenger lagringsplass – kan man boote rett fra nettet med disse?

Har ms tilsvarende løsninger?

Du kan boote rett fra nettet ja, hvis BIOS støtter PXE. Hvis ikke kan du ha det på en diskett / CD / eller harddisk.

Tror ikke MS har egne løsninger, men finnes nok leverandører som gjør dette mulig med Windows.

 

Ser at Ubuntu alternate har dette som alternativ, er det vanskelig å sette opp

Må en ikke ha en ganske så god server for at dette skal fungere bra, særlig hvor flere tynnklienter skal bruke den(feks bildebehandling, video osv.).

Det er utrolig enkelt å sette opp, ikke noe vanskeligere enn en vanlig alternate ubuntu-installasjon.

Edubuntu sier selv 128 MB ram per bruker, men det avhenger selvfølgelig av hvilke programmer du skal bruke.

Lenke til kommentar

Sliter litt med ftp server til pacman i Arch. Jeg vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn blir alltid en dum svensk server brukt. Slik jeg har forstått det blir serverne som er listet opp øverst i filen /etc/pacman.d/mirrorlist bli brukt først. Har jeg forstått det rett da? Jeg har slettet serveren jeg ikke vil at pacman skal bruke derfra, men den bruker den uansett. Jeg vil ikke at den skal bruke den serveren fordi den er nede nesten hele tiden. Samt at den er litt utdatert i følge en kilde.

 

Uansett, jeg har prøvd noe litt nytt nå. Jeg gikk inn i filen /etc/pacman.conf. Slik jeg har forstått det gjør punktet "Include = /etc/pacman.d/mirrorlist" at pacman skal velge kilden som er øverst i tidligere nevnte mirrorlist fil når den oppdaterer. Jeg har også forstått det slik at jeg kan plassere spesifikke servere før dette punktet slik at den istedenfor å se på mirrorlist filen ser på serverene jeg skriver inn i pacman.conf. Jeg har derfor gjort ting slik:

 

[core]

# Add your preferred servers here, they will be used first

Server = ftp://ftp.gigabit.nu/$repo/os/i686/

Server = ftp://ftp.hosteurope.de/mirror/ftp.archli...36;repo/os/i686

Include = /etc/pacman.d/mirrorlist

 

osv. Da vil vel pacman velge de to ftp serverne før den går til listen? Må jeg linke direkte til "core" på ftp serverne som er listet opp under "core" eller holder det jeg har gjort?

 

Er det noen måte jeg kan sjekke hvilken server pacman faktisk kobler seg til når jeg kjører "Pacman -Syu"? Jeg vet at den alltid har brukt den dumme svenske siden jeg ofte får feilmeldinger fra den, men har ikke fått noen etter at jeg gjorde om på dette, så vet ikke om det er rett enda.

 

Håper noen skjønte hva jeg mente. Skjønner det bare halvveis selv, så ble sikkert forklart kronglete...

Lenke til kommentar
[core]

# Add your preferred servers here, they will be used first

Server = ftp://ftp.gigabit.nu/$repo/os/i686/

Server = ftp://ftp.hosteurope.de/mirror/ftp.archli...36;repo/os/i686

Include = /etc/pacman.d/mirrorlist

 

osv. Da vil vel pacman velge de to ftp serverne før den går til listen? Må jeg linke direkte til "core" på ftp serverne som er listet opp under "core" eller holder det jeg har gjort?

Dette ser riktig ut ja. $repo substitueres med den det riktige repoet. Nå vil pacman først prøve gigabit.nu - hvis den ikke svarer, vil den prøve hosteurope.de - hvis den ikke svarer vil den prøve den øverste uncommenta linja i /etc/pacman.d/mirrorlist - og så videre. Men du må selvsagt gjøre dette for de andre repoene også.

Lenke til kommentar
[core]

# Add your preferred servers here, they will be used first

Server = ftp://ftp.gigabit.nu/$repo/os/i686/

Server = ftp://ftp.hosteurope.de/mirror/ftp.archli...36;repo/os/i686

Include = /etc/pacman.d/mirrorlist

 

osv. Da vil vel pacman velge de to ftp serverne før den går til listen? Må jeg linke direkte til "core" på ftp serverne som er listet opp under "core" eller holder det jeg har gjort?

Dette ser riktig ut ja. $repo substitueres med den det riktige repoet. Nå vil pacman først prøve gigabit.nu - hvis den ikke svarer, vil den prøve hosteurope.de - hvis den ikke svarer vil den prøve den øverste uncommenta linja i /etc/pacman.d/mirrorlist - og så videre. Men du må selvsagt gjøre dette for de andre repoene også.

 

Okei, takk. :)

 

Jeg har gjort det samme til de andre repoene jeg bruker. Er det ingen måte jeg kan finne ut hvilket mirror pacman bruker når jeg kjører oppdatering? Det hadde hjulpet meg med eksperimenteringen...

 

Så at Gnome 2.22.2 kom her en dag. Står hos meg at jeg fortsatt kjører 2.22.1. Hvor lang tid bruker slikt ta før det kommer i Arch? Er bare litt nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Hvilke begrensninger har en tynnklient som er oppkoblet på LAN? Altså, hva kan en ikke gjøre(antar spilling utgår)

Njaa,, ikke så veldig mye begrensninger egentlig. 3D kan nok bli litt problematisk ja, spesielt med mange brukere. Men det går nok. Ellers ser usb-enheter og lignende ut til å fungere greit.

 

Leste at de ikke engang trenger lagringsplass – kan man boote rett fra nettet med disse?

Har ms tilsvarende løsninger?

Du kan boote rett fra nettet ja, hvis BIOS støtter PXE. Hvis ikke kan du ha det på en diskett / CD / eller harddisk.

Tror ikke MS har egne løsninger, men finnes nok leverandører som gjør dette mulig med Windows.

 

Ser at Ubuntu alternate har dette som alternativ, er det vanskelig å sette opp

Må en ikke ha en ganske så god server for at dette skal fungere bra, særlig hvor flere tynnklienter skal bruke den(feks bildebehandling, video osv.).

Det er utrolig enkelt å sette opp, ikke noe vanskeligere enn en vanlig alternate ubuntu-installasjon.

Edubuntu sier selv 128 MB ram per bruker, men det avhenger selvfølgelig av hvilke programmer du skal bruke.

Takk for svar cp-nilsen

Synes dette var interessant. Tror de fleste familier har kraftige og dyre maskiner for hver familiemedlem som sjelden blir utnyttet. Tynnklient høres ut som en svært smart løsning, både billigere, enklere og mindre støy. Skal nok forsøke dette en gang.

Lenke til kommentar
Kan ikke noe om «tynnklienter» men leste litt om ltsp i dag. Har ikke ikke behov for noe sånt nå – men lurer bare på følgende:

Hvilke begrensninger har en tynnklient som er oppkoblet på LAN? Altså, hva kan en ikke gjøre(antar spilling utgår)

Leste at de ikke engang trenger lagringsplass – kan man boote rett fra nettet med disse?

Har ms tilsvarende løsninger?

Ser at Ubuntu alternate har dette som alternativ, er det vanskelig å sette opp

Må en ikke ha en ganske så god server for at dette skal fungere bra, særlig hvor flere tynnklienter skal bruke den(feks bildebehandling, video osv.).

 

For en større familie må jo dette bli rimligere enn hvor alle skal ha sin egen kraftige maskin.

 

Endret; takk fort tipset DevilsDecoy - blir gøy å se:-)

 

Tynnklienter har fordeler og ulemper. De er enklere å drive så fort de er satt opp, kan bruke billigere/stillere maskinvanre, gir automatisk samme filer på alle pc'r, men de er til gjenngjeld mer komplisert å sette opp, og multimedia er ofte treigt (multimedia som i "websider"). Lyd, USB etc. - ennå mer komplisert. Men har du nok båndbredde, så burde det være smooth. CPU og RAM - en moderat god pc burde holde fint, ingen normale brukere som har særlig høy gjennomsnittslast uansett - CPU-bruk er stort sett "bursty".

Lenke til kommentar

Hei. Skal til å installere Fedora 9 senere, men det er en ting jeg lurer på. Er menyene i Opera like "gråaktige" som i forrige versjoner, eventuelt finnes det en fiks for det denne gangen? I Ubuntu kan dette lett fikses ved å installere qt3-config, men i Fedora 8 ville den ikkje kjøre engang.

 

På forhånd takk. :-)

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd Lotus Symphony?

 

Tester og bruker den litt nå, virker helt greit og har noe jeg liker veldig godt i forhold til OpenOffice: Tabs. Har ikke sett noen store, revolusjonerened ting, men den kan nok bli bra noen versjoner framover.

 

Installasjonen for Linux er noe av det minst gjennomtenkte jeg har sett på lenge. Jeg måtte installere som root. Ingen krise, men skjønner ikke poenget når det ikke er en .deb-fil. Det verste var likevel at jeg måtte endre på rettighetene i installasjonsmappa for å kunne starte programmet med vanlig bruker. Jeg var også så dum at jeg startet opp programmet etter installasjonen (som root). Den opprettet da en profil-mappe under ~/lotus med filer som var eid av root. Det førte til at jeg ikke fikk startet programmet med vanlig bruker før jeg slettet ~/.lotus.

 

Alt i alt ser det som sagt greit ut, men de bør jobbe med installasjonen under Linux.

Lenke til kommentar

Det er din egen skyld at du starter programmet som root. Du brukte vel ikke "sudo -s"? Da vil du få administratorrettigheter, men i en kontekst der din brukers miljø blir beholdt (dvs $HOME, $PATH etc). Om du bruker "sudo -i" vil du bli "ordentlig root", hjemmemappa blir satt til /root og miljøvariabler vil bli modifisert.

Lenke til kommentar

You don't say.

 

Det var vel mer at man måtte ha skriverettighter i installasjonsmappa og at man må installere som root. Den burde strengt tatt heller ikke ha mulighet til å starte programmet rett etter installasjonen (fra installeren), så lenge den kun kan installeres og kjøres som root. Root er ikke en bruker å kjøre programmer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...