Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Akkurat no slit eg med skikkeleg flash-støtte i Ubuntu. Dette ville mest sannsynleg ha ordna seg vha. Flash 10 beta driverene, men dei støttar ikkje 64-bit. Om du veit ein måte eg kan køyre dei på i 64-bit Ubuntu ville eg ha blitt glad....

I følge Adobe, så er det bare å vente. Mener jeg har lest at de jobber med 64bits flash.

 

 

Når er det forventet fix på dette? =o Pr. dags dato køyrer eg med all flash automatisk avslått.

 

Flash 10 skal vistnok kjøre mye i GPU, og går derfor endel fortere.

Tok en kjapp test med flash 10 beta og opera 9.5beta2.

operapluginwrapper dro rundt 70-90% CPU når jeg kjøre tre forskjellige flash-filmer samtidig fra forskjellige sider.

Dog var det på min lille laptop med en Pentium M 1,2 GHz cpu

 

Korleis har flash 9 funka? Nett same "problemet"? :)

Da må jeg i så fall installere flash9 for å teste.

 

Jeg har flash9 på en stasjonær PC, og der jeg mener å huske at jeg skjekka cpu-bruk på den for en stund siden.

Lå da på ca 25% men det kan ikke sammenliknes da laptopen er som sagt en P-M 1,2GHz og den stasjonære er en C2D 3GHz (full maskinvare i profil)

 

Jeg kan ta en skjekk når jeg kommer hjem for arti-skyld

Lenke til kommentar

Jeg får veldig ofte feilmelding fra serveren når jeg kjører "pacman -Syu". Vil tippe at det er så ofte som 7/10 ganger. Enten er serveren jeg bruker veldig ustabil eller så er det noe annet galt. Får denne meldingen:

 

"error: failed retrieving file 'core.db.tar.gz' from ftp.ds.hj.se : Service not available, closing control connection" osv.

 

Tips? Kan jeg får pacman til å automatisk scanne flere adresser når den første er nede? Hvilken bruker dere? Hvordan bytter jeg? :)

Lenke til kommentar
Jeg får veldig ofte feilmelding fra serveren når jeg kjører "pacman -Syu". Vil tippe at det er så ofte som 7/10 ganger. Enten er serveren jeg bruker veldig ustabil eller så er det noe annet galt. Får denne meldingen:

 

"error: failed retrieving file 'core.db.tar.gz' from ftp.ds.hj.se : Service not available, closing control connection" osv.

 

Tips? Kan jeg får pacman til å automatisk scanne flere adresser når den første er nede? Hvilken bruker dere? Hvordan bytter jeg? :)

Du kan prøve med et annet mirror :)

Lenke til kommentar
Btw, kva er det lurt å gjere rett etter ein clean install? (programmer osv som bør installeres?)
32-bit Ubuntu?

 

# aptitude install ubuntu-restricted-extras

# aptitude purge icedtea-gcjwebplugin

# aptitude install sun-java6-jre

 

Jeg pleier også å legge til pakkekilden Medibuntu og installere mplayer, ffmpeg, vlc og libdvdcss2.

Lenke til kommentar

Kan ikke noe om «tynnklienter» men leste litt om ltsp i dag. Har ikke ikke behov for noe sånt nå – men lurer bare på følgende:

Hvilke begrensninger har en tynnklient som er oppkoblet på LAN? Altså, hva kan en ikke gjøre(antar spilling utgår)

Leste at de ikke engang trenger lagringsplass – kan man boote rett fra nettet med disse?

Har ms tilsvarende løsninger?

Ser at Ubuntu alternate har dette som alternativ, er det vanskelig å sette opp

Må en ikke ha en ganske så god server for at dette skal fungere bra, særlig hvor flere tynnklienter skal bruke den(feks bildebehandling, video osv.).

 

For en større familie må jo dette bli rimligere enn hvor alle skal ha sin egen kraftige maskin.

 

 

Endret; takk fort tipset DevilsDecoy - blir gøy å se:-)

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Det hender at pc-en bruker litt cpu til ingenting. Det står at den bruker kanskje 5-15%, men det er ingenting som faktisk bruker dem. I hvertfall ikke i følge "system monitor". Dette er i gnome.

 

Noen som vet hva det kan være?

Start en terminal og kjør top eller htop så kan du se hva som bruker hva.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene! :) top var jo genialt! Jeg trodde alt ble vist i "system monitor" til vanlig, men det ble tydeligvis ikke det.

 

Nå vet jeg i hvertfall akkurat hva som bruker ressursene mine, så da blir jeg nok ikke å irritere meg over det lenger. :p

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med kombinasjonen dvorak og vim? Har dvorak «i fingrene», men bruker det ikke p.g.a. vim, alle kommandoene blir jo bare fucket opp... Noen som vet hvordan man «løser» det? Pleier man å remappe alle tastene? Eller bruker man bare hurtigtastene som de er?

 

edit: Hadde vært kult dersom man kunne gjøre sånn at man hadde dvorak-layout i insert-mode, og qwerty i vanlig mode. :O

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Takk for tipsene! :) top var jo genialt! Jeg trodde alt ble vist i "system monitor" til vanlig, men det ble tydeligvis ikke det.

 

Nå vet jeg i hvertfall akkurat hva som bruker ressursene mine, så da blir jeg nok ikke å irritere meg over det lenger. :p

 

Hadde heller installert htop og brukt den. Den er mye nyere og bedre enn top.

 

 

 

Laster ned filmen nå. Blir gøy å se. Går ikke sakte å laste ned her. Går 15 m/bit ned. Ogg theora torrenten. Nå var det visst bare ett minutt igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...