Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hatar vim meir enn noko anna etter at eg satt meg fast i det ein gong. Kom meg ikkje ut av vim, uansett om eg skreiv exit eller quit eller kva enn som stod at eg skulle skrive for å skru han av. :p

 

Kanskje eg burde lese manualen fyrst ...

Lenke til kommentar

Du kan jo også søke etter pakken dos2unix i pakkenbrønnen. Da er det vel bare å skrive «dos2unix .conkyrc» :)

 

edit: haha, torswin. :p Kjenner meg igjen der. ^^ Prøvde først med :q men den nektet, søkte og fant ut at man kunne bruke ZZ, men jeg skrev :ZZ, så det funket ikke heller. :p

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Dersom du bruker WPA så må du vel bruke wpa_supplicant?

 

Fjern alle eksemplene i /etc/wpa_supplicant.conf.

 

Så kjører du «wpa_passhprase DinEssid DinPassphrase >> /etc/wpa_supplicant.conf».

Så kjører du «wpa_supplicant -i eth0 -c /etc/wpa_supplicant.conf & dhcpd eth0».

 

Finnes vel frontends, men jeg gjør det ihvertfall sånn. :p

 

(han som skrev alle eksemplene i wpa_supplicant.conf må ha et fortrengt ønske om å bli forfatter eller noe...)

Den prøver å connecte men får hele tiden authentication timeout så tror ikke det funka helt.

Uansett, nå er jegi det minste på sporet!

 

EDIT: Funket etterhvert nå ja. Dette var vel et tilfelle av "RTFM" for min del. :$

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Hatar vim meir enn noko anna etter at eg satt meg fast i det ein gong. Kom meg ikkje ut av vim, uansett om eg skreiv exit eller quit eller kva enn som stod at eg skulle skrive for å skru han av. :p

 

Kanskje eg burde lese manualen fyrst ...

 

Trykk shift+: og skriv q (quit) eller wq (write, quit).

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Har nå det jeg vil kalle et fullt oppegående system med Arch. Så langt har jeg spesielt lagt merke til at pakkene er veldig oppdaterte i forhold til det jeg er vant med og at ting går veldig kjapt. Det virker mye kjappere enn f.eks. Ubuntu. Det hele virker også veldig stabilt. Synes Pacman også virker veldig kos. Er litt spent på hva annet det egentlig er som gjør Arch så bra? Vil gjerne vite hva jeg skal se etter. :)

 

Et spørsmål som jeg stilte litt tidligere men som jeg aldri fikk svar på: Er noe i ei config fil som heter daemons. Der skal man slik jeg har forstått det legge til ting som skal starte når man starter Arch, slik som f.eks. gdm. Er det noen grunn til å legge vanlige oppstartsprogrammer der istedenfor i "Sessions" i gnome? Blir forskjellen at ting som blir lagt til i daemons blir startet før man i det hele tatt kommer i gnome? Altså, ting man er avhengig av at skal fungere før man kommer inn i gnome? Har jeg forstått rett da?

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Hensikten å slenge ting i daemons-listen er at disse skal starte sammen med resten av systemet. Forøvrig så kan du bruke prefikset "@" for å starte en daemon i bakgrunnen. Dette kan du som regel alltid gjøre for nettverk og montering av nettverksfilsystemer, noe som ellers gjerne får oppstartsprosessen til å "steile".

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg wpa_supplicant til å starte når en booter i arch?

 

Er det bare å legge wpa_supplicant til daemons?

 

Leste i FreeBSD guide at man må ha wpa_supplicant_enable=”YES”, men selv om Arch har likheter til FreeBSD så regner jeg ikke med at alt er likt...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Bruker ikke network profiles. (Er stort sett bare på et nett så ser ikke poenget for meg.)

 

Og å bruke wpa_supplicant funket jo veldig bra, så hvis jeg bare får startet den i bootprossessen med rette parametre så vil jo ting være helt på plass.

 

EDIT: Fant ingen måte å starte wpa_supplicant utenom å bruke Network Profiles så jeg jekket ned min egen stahet og la til den.

 

Men jeg synes forsatt det hadde vært enklere å hatt det meste i rc.conf. Mer sentralisert. Jaja, det funker *og* starter wpa_supplicant automatisk nå i hvertfall.

 

Jaja, nå kan jeg endelig begynne å skaffe meg ting med pacman for alvor. :)

 

(Siden jeg ikke hadde nett en stund og manglet X så har jeg måtte brukt terminaler, og må si at det er mye fiffig her som er bedre enn jeg forventa.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Plager dere enda mer jeg :blush:

Lurer på hvordan jeg kan få emesene til å åpne mail i Opera, for øyebliket åpner den seg i FF. Opera er satt som standard nettleser i Ubuntu, men finner ingen innstillinger i emesene. Kan ikke fjerne FF, må ha den for å se på filmer på nett(+ store flash filmer).

Lenke til kommentar
To kjappe spørsmål til:

1. Er det slik at mpeg2 er en propritær standard, og codec basert på reverse engineering ?

2. Finnes det flere forskjellige mpeg2 codec, slik at kvalitet kan variere avhengig av hvilken man velger?

Det du kanskje egentlig lurer på er om codec betyr noe for billedkvaliteten på ditt PVR-150. Selv oppdaget jeg stripete bilde ved raske bevegelser på skjermen. Dette glattes enkelt ut i VLC med en av deinterlace metodene. Såvidt jeg kan se er deretter billedkvaliteten minst på høyde med programvaren hauppauge sender med. Ikke sikker på hvordan dette håndteres i MythTV.

 

PVR-kortene har masse filtre du kan stille på i hardware, ved hjelp av ivtv-config (eller kanskje det nå heter vfl2-config ellernoesånt?). Blant annet mye som ofte forbedre billedkvalitet...

 

Hvilken komprimeringsmetode gjør at filen blir minst mulig? gzip og bzip2? Det er ingen fare for at de formatene eventuelt "dør ut" slik at jeg ikke finner noe program til å åpne de om 2 år?

 

Ingen av dem kommer til å dø med det første, det er iallefall sikkert... bzip2 gir best kompresjon, men tar lengst tid.

 

Lurte på et par ting, først og fremst bruker Firefox 3 i Ubuntu Hardy mye ressursers hos andre?

 

Hos meg så går gjerne bruken av Cpu(i følge Conky) på med 40%, hvis jeg har på emesene, Opera og Firefox samtidig kan systemet bruket 50-60% av CPU(noe som koster mye størm og støy), mens med engang jeg skrur av Firefox detter bruken til under 20%, noe som får viftene til å holde kjeft og strømforbruket ned.

 

*SNIP*

FLASH. Acrobat. Er. Synderne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...