Erlendz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Har du prøvd å montere CD-ROM'en før du starter installasjonsprogrammet? Å montere den? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Montere den i filsystemet. Kjøre $ mount -t [bla... bla...] Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Nei, har ikke prøvd det, men skal prøve etterpå. Takk for tipset! Skal innrømme at jeg ikke akkurat er imponert så langt. Det at installasjonen ikke klarer å finne CD-rommen den selv ble startet opp av er ikke imponerende. Inntrykket blir ikke bedre av at jeg ikke klarer å laste ned pakker selv om jeg er på internett. Endret 27. mai 2008 av qweac Lenke til kommentar
haalo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hadde problemer med å starte FTP-installasjonen, jeg også. Kom rundt det ved å laste ned pakkene manuelt. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hadde problemer med å starte FTP-installasjonen, jeg også. Kom rundt det ved å laste ned pakkene manuelt. Det hørtes avansert ut. Har jeg rett? Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 problemer Installerer du fra 2007.08-2? Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 problemer Installerer du fra 2007.08-2? Jupp! Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ville kanskje prøvd den nyeste installasjon-CD-en. Den er fortsatt i rc tror jeg, men den funka bra da jeg prøvde den. Det er kanskje vanskelig før man skjønner det, men når ting er oppe å går er det digg. Man lærer mye på veien å Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Ville kanskje prøvd den nyeste installasjon-CD-en. Den er fortsatt i rc tror jeg, men den funka bra da jeg prøvde den. Det er kanskje vanskelig før man skjønner det, men når ting er oppe å går er det digg. Man lærer mye på veien å Takk for tipset. Har du en link kanskje? Skjønner det. Ønsket om å lære mer er en av grunnene til at jeg vil prøve Arch. Man lærer jo mye ved å plages, men er veldig irriterende akkurat dette siden jeg føler at det ikke er min feil. Virker jo som en ganske alvorlig bug eller noe. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) ftp://ftp.archlinux.org/iso/ Edit: pacman har hatt endret seg en hel del siden 2007.08-2, så ting fungerer ikke helt som de skal lengre på den ISOen. Endret 27. mai 2008 av humbuq Lenke til kommentar
haalo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hadde problemer med å starte FTP-installasjonen, jeg også. Kom rundt det ved å laste ned pakkene manuelt. Det hørtes avansert ut. Har jeg rett? Nei, en har jo alle verktøya liggende på CD-en (det er jo egentlig i en livedistro). Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 ftp://ftp.archlinux.org/iso/ Edit: pacman har hatt endret seg en hel del siden 2007.08-2, så ting fungerer ikke helt som de skal lengre på den ISOen. Takk, laster ned 2008.04 RC nå. Hadde problemer med å starte FTP-installasjonen, jeg også. Kom rundt det ved å laste ned pakkene manuelt. Det hørtes avansert ut. Har jeg rett? Nei, en har jo alle verktøya liggende på CD-en (det er jo egentlig i en livedistro). Hmmm, får prøve 2008.04RC først, men hvis det ikke fungerer får jeg vel kanskje vurdere det du sier. Har du link til en fremgangsmåte elns.? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg holder også på med en Arch Install. Har forsåvidt fått opp og gå base-systemet. Men jeg sliter med nettverket. Har fått til WLAN-kortet og er faktisk koblet til en WLAN-router. (Tolket det at iwconfig greide å finne nettverkshastigheten som at den er koblet til WLAN-boksen. Den viser ikke farten når jeg gir feil passord.) Nettverket er DHCP og nettverks-delen av rc.conf filen min ser ca. slik ut. (eth1 er wlan-kortet mitt.) #eth0="dhcp" eth1="dhcp" wlan_eth1="eth1 essid MittNettverk key MinKode" INTERFACES=(eth1) gateway="default gw 192.168.0.1" ROUTES=(!gateway) /etc/rc.d/network restart gir meg følgende: err, eth1: timed out warn, eth1: using IPV4ll address 169.254.138.24 Gidder ikke å skrive av hele ifconfig. Men kan nevne bla. RX packets e på 3294, ved siden av viser errors på 1796 og dropped viser tilsvarende nummer. Ping av ipnummer gir "Network is unreachable" Ping av et domene gir "unknown host google.com" route ser slik ut: Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use Iface 169.254.0.0 * 255.255.0.0 U 0 0 0 eth1 errors.log inneholdt et par som muligens har noe betydning, der dhcpcd og noe at eth1 har "timed out" og at han ikke finner en lease info-fil. Men dette er vel standard når DHCP ikke får svar? Har prøvd å google litt på det, men fant ikke så mye. Har sikkert gjort en teit nybegynner feil. Vet at kortet og nettet funker da alt funket av seg selv i Ubuntu. Setter pris på evt. hjelp. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hmmm, får prøve 2008.04RC først, men hvis det ikke fungerer får jeg vel kanskje vurdere det du sier. Har du link til en fremgangsmåte elns.?Jeg bare hentet ned ISO-en med wget og monterte den på /src: "mount -t iso9660 -o ro,loop=/dev/loop bilde.iso /src". Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Fikk til å installere med nyere installasjons-CD. Har fått internett opp og driver nå og laster ned oppdateringer. Takk til alle som har bidratt med assistanse! Trenger nok mer hjelp snart! Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Hvis du ikke har fått opp X enda, så trenger du disse pakkene først : xf86-input-keyboard xf86-input-mouse xf86-video-vesa Husk å ikke starte X som rot bruker. Lag deg en vanlig bruker med useradd Installerer du gdm kan/må du starte gdm som root Har du nvidia kort installerer du nvidia med pacman -S nvidia og kjører nvidia-xconfig. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Takk for tipsene. Fulgte en guide da, så fikk det med meg uansett. Skriver forøvrig dette i Arch Linux! Får se om jeg blir frelst! Håper uansett det. Er lei av å sitte i Ubuntu å surmule over at jeg vil ha noe bedre. Edit: Skulle teste hvilken versjon jeg fikk av Sonata og fikk sannelig nyeste. HERLIG! Nei, nå må jeg legge meg... Endret 28. mai 2008 av qweac Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Grattis. Arch er utrolig ålreit når man endelig har fått ting installert og konfigurert skikkelig. Dette tar imidlertid litt tid, men det er jo en del av moroa.. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 *snip* Prøvd å sette IP manuellt? Da finner du vel ut om det er dhcp som er problemet. Og output fra iwconfig, hva er «link quality»? Er den jeg ser på for å finne ut om jeg er koblet til eller ikke. Ellers så må du vel skrive «s:MyPasshprase» dersom det en passphrase, men det har du gjort kanskje? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Legg til i /etc/pacman.conf : [archlinuxfr]Server = http://repo.archlinux.fr/i686 Da kan du installere yaourt med pacman -Sy yaourt Med yaourt får du også tilgang til AUR arch user repositories Da bare bytter du ut pacman med yaourt for.eks yaourt -S pakkenavn Og hvis du ikke har fått det med deg så søker du etter pakker med pacman/yaourt -Ss "pakkenavn" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå