Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve installasjonen av Arch-kjernen er semi-grafisk ("MS-DOS-menyer), og det eneste du trenger å ha kontroll på er harddisker, partisjonering, formatering og slike ting.

Etter at du har installert en liten kjerne kan du bruke pakkebehandleren til å legge opp systemet akkurat slik du vil. Begynner-guiden hjelper deg veldig godt på vei.

Til tross for at du begynner med et veldig basic, så er pakkebehandleren så komplett at du kan installere KDE eller Gnome med et par kommandoer.

Lenke til kommentar
Er veldig fornøyd så langt, det første som slo meg er at den er liten, enda mindre enn jeg hadde forestilt meg.

CPUen er ikke av de sprekeste, men klarte da likevel å få presset den til å kjøre en 720p video uten at det hakket.

1GB RAM ser også ut til å funke greit, men kommer nok uansett til å oppgradere den til 2GB siden det er så billig med RAM for tiden.

Ok. Det høres jo veldig bra ut da. Er veldig spent på de distro'ene som kommer ut for denne snart. :) Vil nok komme noen rimelig nedstrippa distroer som ikke tar så stor plass. Høres ut som den yter bra for å ha såpass "beskjedne" specs. ..Og ja. Den er liten! (gleder seg til å slippe og ha bærbar med på jobb!)

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Har jo en ledig partisjon, så kan jo ikke skade å prøve. Hvordan er det med GRUB da? Får jeg velge om Arch skal legge inn en, eller må jeg gjøre mye selv der?

Edit: Har funnet svar.

Jaja, får vel bare kaste meg i det da. Ønsk meg lykke til! :p

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Vet det er litt tidlig å spørre om hjelp, men "loadkeys <your keyboard>"? Hva er mitt keyboard? Skal ha vanlig norsk qwerty...

Tror den guiden du følger er litt utdatert hvis det står at du skal gjøre det. Hvis jeg ikke husker feil står det når du booter hva du skal gjøre for å velge tastatur.

Svaret på spørsmålet ditt er forøvrig no-latin1, du kan se under /usr/share/kbd/keymaps/i386/qwerty/ for å se alle alternativene.

EDIT: Slått på oppløpet av Blackslash.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Skal vi ringe RSM dersom du ikke er tilbake innen en time?

RSM?

Mener vel RMS, Richard Matthew Stallman

Hvorfor skulle RMS bry seg? Spesielt når Arch inkluderer mye ufri programvare (altså programvare han ikke anbefaler).

Lenke til kommentar

Seriøst, fikk "FATAL ERROR"! Gikk inn på "Partition Hard Drives" og da skulle jo liksom cfdisk starte, men nei. Her er hele meldingen:

"FATAL ERROR: Bad logical partition 6: enlarged logical partitions overlap. Press any key to exit cfdisk."

Hva nå?

Edit: Kom meg videre, tror jeg. Måtte skrive inn ett nummer for å velge en spesifikk partisjon før jeg gikk videre.

Edit2: Nytt problem nå. Installasjonsprogrammet klarer faktisk ikke å finne CD-rommen min når jeg skal velge pakker. Noe som er ganske spesielt siden jeg tross alt har startet hele installasjonsprogrammet fra CD. Fant ut med googling at jeg skulle starte med "arch ide-legacy", men det utgjøre ikke noen forskjell. Noen tips? Virker veldig buggete dette...

Edit3: Etter mye om og men prøver jeg meg nå på en FTP installasjon. Er det noen ulemper med dette?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Bortsett fra at du må laste ned alle pakker, nei. Du er selvfølgelig avhengig av fungerende nettverk :)

Ser på det som eneste mulighet da. Får jo ikke til å bruke CD-rommen så... Ganske håpløst egentlig!

Får ikke til noen av serverne. Får melding om at pakkene feiler i nedlastningen.

Det er nesten så jeg gir opp.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...