Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Grattis med EEE! :)

 

Hvordan er den da? Og hvordan kjører den Fedora?

 

Blir nok å bestille en i løpet av uka, men vil nok kjøre noe "lettere" en Fedora tenker jeg.

Takker. :)

Er veldig fornøyd så langt, det første som slo meg er at den er liten, enda mindre enn jeg hadde forestilt meg.

CPUen er ikke av de sprekeste, men klarte da likevel å få presset den til å kjøre en 720p video uten at det hakket.

1GB RAM ser også ut til å funke greit, men kommer nok uansett til å oppgradere den til 2GB siden det er så billig med RAM for tiden.

 

Fedora virker helt fint. Merker ikke noe til at det er "tungt". Det meste fungerer greit ut av boksen, men trådløst trengte bittelitt ekstraarbeid (ikke noe kompilering eller noe sånt). Det som gjenstår for min del er å få alle Fn-tastene til å fungere, samt å få opp webkameraet. Tror ikke det skal være så vrient det heller.

 

Et ankepunkt jeg kan se mot Fedora (og andre "store" distroer), er at den ene SSD-disken (den man legger OS på) bare er på 4GB, og det blir fort trangt om plassen her. Nå har jeg bare ~800MB ledig, men skal prøve å få ryddet bort noen pakker jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
To kjappe spørsmål til:

1. Er det slik at mpeg2 er en propritær standard, og codec basert på reverse engineering ?

2. Finnes det flere forskjellige mpeg2 codec, slik at kvalitet kan variere avhengig av hvilken man velger?

Det du kanskje egentlig lurer på er om codec betyr noe for billedkvaliteten på ditt PVR-150. Selv oppdaget jeg stripete bilde ved raske bevegelser på skjermen. Dette glattes enkelt ut i VLC med en av deinterlace metodene. Såvidt jeg kan se er deretter billedkvaliteten minst på høyde med programvaren hauppauge sender med. Ikke sikker på hvordan dette håndteres i MythTV.
Lenke til kommentar
Hva hvis man komprimerer med både gzip og bzip2? Blir den dobbeltkomprimert da?

All logikk tilsier at hvis en lager en gzip pakke og så komprimerer den igjen med bzip2, vil data bli komprimert 2 ganger ;)

Men stort sett vil du få nok ikke få en nevneverdig effekt ut av det. Fordi data allerede er komprimert er det skjelden eller ikke mulig å komprimere mer.

Jeg prøvde mange ganger sånne løsninger i gamle dage, da jeg gikk i mørket og brukte MS-DOS og Windows, med både zip og rar komprimering av "viktige" filer.

Kanskje oppnåde jeg 2% komprimering, men hvor reelt det tallet var er en annen sak. Tipper det var mindre gevinst enn det i praksis...

 

 

Hvis du ikke syns du klarer å komprimere nok med bzip2, bør du kanskje se på komprimering via 7z med LZMA algoritme...

liten sammenlikning på wikipeida

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Den frie skjermkort drivern for Radeon R500 har nå 3D aksellerasjon og inkludert R600 har fått langt bedre xrandr håndtering, phoronix rapporterer at Compiz og Unreal Tournament 2004 demoen fungerer, hvor bra, er det ikke godt å si ut i fra det phoronix skriver. 3D aksellerasjon for R600 chipsettene er heller ikke langt unna.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...00_3d&num=1

http://gitweb.freedesktop.org/?p=xorg/driv...eonhd;a=summary

 

Regner med ny versjon kommer når R600 også har 3D akkselerasjon og den er blitt mer "finpusset". X-video er vel neste milepæl.

Lenke til kommentar
Bare å ta en tur på gnome-look så blir man hekta :)

 

Lenge siden du sist brukte gnome? Noob følelse eller "refreshed" følelse? Kanskje ta en kikk på ubuntu-system-panel eller slab hvis du vil ha en mer avansert meny. gconf-editor er fint å sette seg inn i å.

 

Tja, har brukt gnome litt innimellom, men aldri brukt det fast. Finner greit nok frem, så det er bare litt uvant.

 

Trives egentlig best i KDE3.5, men når jeg la inn Fedora 9 var ikke det et alternativ, da man bare får KDE4. KDE4 så lovende ut, men jeg fant såpass mange svakheter og irritasjonsmomenter på den korte tiden jeg prøvde meg frem at jeg måtte finne på noe annet... enter Gnome. :)

 

Takker for tips, skal kikke litt rundt. :)

Lenke til kommentar
Æsj... Jeg får aldri til den jævla byggingen. Ubuntu tuller med enten c, gcc, ld, eller noe helt annet. Har noen en .deb-fil til kTorrent 2.2.7, eller vil den komme som sikkerhetsoppdatering etter hvert (fra 2.2.5 til 2.2.7)?

Last ned kildekoden.

Kjør:

sudo aptitude install build-essential

sudo apt-get build-dep ktorrent

 

Så kompilerer du slik som beskrevet på denne siden

Storartet! Det var vel build-essential og ktorrent-bygge-pakkene jeg manglet. Har aldri fått til bygging tidligere heller.

Må jeg kjøre en build-dep for alle programmer som allerede finnes i pakkesystemet?

Lenke til kommentar

Føler et behov for å bevege meg videre til noe som er litt mer avansert enn Ubuntu nå. Har lekt meg litt med Fedora 9 i dag, men fikk aldri til å nedgradere X-serveren slik at jeg kunne bruke 3d på mitt nvidia-kort.

 

Noen tips til hva jeg kan prøve? Orker ikke noe super high-tech, men litt mer avansert enn Ubuntu hadde vært kos. Vil ha Gnome og en litt bleeding edge distro. :)

Lenke til kommentar
Er ikke det veldig avansert å installere? :) Har lyst til å prøve noe avansert en gang, men vet ikke helt om jeg er klar for det riktig enda. :p

Du kan jo prøvekjøre en runde i Virtualbox. Ingen grunn til å reformatere hele PCen hver gang man skal teste en distro. Lenge siden jeg drev med distrohopping, men jeg var storfornøyd første gangen jeg prøvde Qemu (Virtualbox fantes ikke da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...