Tafsen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Finnest det eit program for remote-desktop som lar seg installere på linux for so å få tilgang til PC-en vha ein nettleser? Veit det finnes noko liknande til Windows men har ikkje funne det for linux enda.Du sikter antagelig til logmein? Ryktes at de tenker å gi ut linuxversjon, men kan ikke si jeg bryr meg. Hva skal du med den når nomachine er overlegen på alle måter? Nå finnes jo en rekke web-interfacer til linux som tillater deg å styre store deler av systemet uten å være en remote desktop, men da med mye høyere ytelse enn hva en remote desktop gir. Meiner du lavere ytelse? Kan du komme med nokre eksempler? Er i første omgang berre snakk om å sette i gong filmer og skifte musikk på ein pc som står tilkobla pc/annlegget uten skjerm. Endret 26. mai 2008 av rEaliTY Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Reality: http://www.radmin.com/no/ har dei funksjonane du er ute etter. Her laster du ned ein viewer (som du installerer på client-maskina) og ein "server" som du installerer på serveren. Poenget her er at det er windows-programvare. Dvs. serverprogramvara får du ikkje installert på Linux, medan vieweren kan du installere gjennom Wine og bruke heilt normalt. Så om du kjører Linux på serveren, vil ikkje radmin fungere for deg. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 I arch heter pakka bare nvclock og startes med nvclock. Lurer på hvorfor det er gjordt vanskeligere enn det egentlig er. Man kan også bruke whereis for å finne ut hvor programmer ligger. whereis nvclock for.eks. Da får jeg opp "nvclock: /usr/bin/nvclock" Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Sjekket ikke hvilken Catalyst versjon jeg fikk, men jeg la inn med Envy i en clean Kubuntu 7.10, i forgårs og da regner jeg med at jeg nå har den siste.Da har du i beste fall 8.3, linken fra Phoronix omhandler 8.5.I Windows hender fra tid til annen at jeg vil starte et program, kjøre en fil, eller manuelt anngi at noe skal åpnes med en bestemt .exe- fil (eller program) Selv om jeg da ikke vet nøyaktig navnet på start- filen finner jeg den fort ved å bla i programmer mappen som feks: "C:\Program Files\DAEMON Tools" og da ser jeg med en gang at det er Daemon.exe jeg skal ha tak i. Jeg kan også holde musen over et program i startmenyen, og se både navn og plassering til startfilen.Du har jo fått gode svar allerede. Det at exe-filene ligger sentralisert på linux gjør jobbe mye lettere. Ved siden av det du allerede har fått av tips, kan man være effektiv, spesielt med opsjon -k, da vil manualsider gjennomsøkes etter strengen du angir, f.eks. man -k emacs Er i første omgang berre snakk om å sette i gong filmer og skifte musikk på ein pc som står tilkobla pc/annlegget uten skjerm.Tenker du på å kjøre film gjennom web-basert remote desktop? Jeg tror det vil by på store problemer. hvis du har kjapp nettlinje, kan det hende nomachine kan gjøre det for deg, men det er vel mye greiere å kjøre filmen lokalt, bare montere opp filene fra serveren? Når det gjelder musikk så fins terminalbaserte spillere, slik at du kan kjøre det enkelt gjennom en terminal, men det er ikke noe i veien for å kjøre din favorittspiller gjennom ssh heller. Hvis du skal starte en film på en remote skjerm, kan dette gjøres greit med mplayer gjennom ssh, bare ved å angi hvilken skjerm filmen skal starte på. Streaming ved mplayer, vlc eller mediatomb kan også være en grei løsning. Ellers kan alle kde programmer styres fra kommandolinja gjennom ssh, dvs. alle funksjoner til kaffeine og amaork kan fjernstyres greit. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Tanken er å starte ein film på ein remoteskjerm. Og eg vil helst gjere det vha GUI sånn at folk som ikkje har peiling på linux også skal greie å handtere det. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Vil du ikke få ekstremt dårlig kvalitet da? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Om jeg har forstått riktig skal han jo kicke igang filmen på den skjermen som står lokalt på PCen han skal fjernstyre, og ikke streame filmen over til remote desktop. Ikke noe problem å gjøre det, men er nok lettest å gjøre det via terminalen/ssh, med f.eks mplayer. Endret 26. mai 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Tanken er å starte ein film på ein remoteskjerm. Og eg vil helst gjere det vha GUI sånn at folk som ikkje har peiling på linux også skal greie å handtere det. Webinterface? Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Mye lettere å gi hjelp når det egentlige problemet kommer frem: http://wiki.videolan.org/Web_Interface Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Takk for alle forslag til hvordan jeg kan finne frem til start- filer, noterer det på huskelappen, og det vil nok spare meg for mye frustrasjon i fremtiden. Sjekket ikke hvilken Catalyst versjon jeg fikk, men jeg la inn med Envy i en clean Kubuntu 7.10, i forgårs og da regner jeg med at jeg nå har den siste.Da har du i beste fall 8.3, linken fra Phoronix omhandler 8.5. Ja, leste artikkelen og så det var snakk om 8.5. Sjekket i Catalyst Control Center nå, og der står det Driver Version 8.47.3, og Open GL 2.1.7412 Release. Så da er det ikke 8.5, men noe bra er det i alle fall grafikkmessig, for nå syns jeg bildekvalitet på både film og skrivebord er bra på CRT tv'n, det var det ikke sist jeg prøvde. Farger er litt bleke men det kan justeres så lenge bildet er skarpt. Har ikke testet tv sendiger enda, så noen endelig dom kan jeg ikke gi. To kjappe spørsmål til: 1. Er det slik at mpeg2 er en propritær standard, og codec basert på reverse engineering ? 2. Finnes det flere forskjellige mpeg2 codec, slik at kvalitet kan variere avhengig av hvilken man velger? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) To kjappe spørsmål til:1. Er det slik at mpeg2 er en propritær standard, og codec basert på reverse engineering ? 2. Finnes det flere forskjellige mpeg2 codec, slik at kvalitet kan variere avhengig av hvilken man velger? 1. Den er åpen, men man må betale lisens for bruk av standarden. 2. MPEG-2 er en standard for lyd og bilde. Den er delt i tre; container, videocodec, og lydcodec. Du har MPEG-2 container, MPEG-2 videocodec og MPEG-2 lydcodec. Komplisert nok? De fleste MPEG-2 filer er vanligvis MPEG-2 container med MPEG-2 codecs, men standarden spesifiserer også bruk av AAC. Siden MPEG-2 også er en container er det ingenting som hindrer deg i å putte hva som helst av codecs inni, et fint eksempel er MPEG-2 container med X264 og AAC. For å overkomplisere litt til finnes det egne spesifikasjoner for bruk av MPEG-2 innen DVD, DVB osv (disse spesifiserer primært bare en standard for komprimering og oppløsning) Endret 26. mai 2008 av olear Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Æsj... Jeg får aldri til den jævla byggingen. Ubuntu tuller med enten c, gcc, ld, eller noe helt annet. Har noen en .deb-fil til kTorrent 2.2.7, eller vil den komme som sikkerhetsoppdatering etter hvert (fra 2.2.5 til 2.2.7)? Endret 26. mai 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Bare hvis 2.2.5 => 2.2.7 er en sikkerhetsoppdatering. Men i ekte Debianånd blir vel bare selve endringen backporta og du sitter fremdeles med 2.2.5 + patch fra 2.2.7. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Men i ekte Debianånd blir vel bare selve endringen backporta og du sitter fremdeles med 2.2.5 + patch fra 2.2.7. Er det noen problemer med slik oppdatering? Og isåfall, hvorfor gjøres det? (noob) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Så kTorrent kommer ikke til å identifisere seg som 2.2.7 (eller høyere) før Ubuntu 8.10? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Bah, for noe makkverk! Må bare få ut litt frustrasjon. La inn Fedora 9 på min splitter nye Asus EEE 900 som jeg fikk tidligere idag. Til å begynne med gikk det ganske greit, men fant fort ut at KDE4 var litt vel "rough around the edges", og bestemte meg for å legge inn Gnome. Etter det gikk det utfor, GDM loader når jeg starter, men lar meg ikke velge sessions i det hele tatt. Når jeg logger inn kræsjer X, og GDM loader igjen. Greit tenker jeg, bør kunne fikse litt ved å trykke CTRL+ALT+F1 og logge inn i text mode.. men NEIDA. Et eller annet genialt hode har funnet ut at det er farlig å logge inn sånn, så jeg får "permission denied, console login not allowed". Akkurat nå sitter jeg og fikler i single user mode... EDIT: Og 2 minutter etter dette frustrasjonsutløpet ordnet det seg.. disablet SELinux.. da gikk alt så meget bedre.. Endret 26. mai 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 OMG som jeg har slitt med diverse rot pga SELinux ass; greit nok at den er helt fantastisk hvis du blir eid av noen som ikke vil deg vel - men om du ikke setter deg inn i systemet, og virkelig ordner det til dine behov så er den like mye fienden som en hvilken som helst ondsinnet sjel Lenke til kommentar
t_k Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Grattis med EEE! Hvordan er den da? Og hvordan kjører den Fedora? Blir nok å bestille en i løpet av uka, men vil nok kjøre noe "lettere" en Fedora tenker jeg. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Æsj... Jeg får aldri til den jævla byggingen. Ubuntu tuller med enten c, gcc, ld, eller noe helt annet. Har noen en .deb-fil til kTorrent 2.2.7, eller vil den komme som sikkerhetsoppdatering etter hvert (fra 2.2.5 til 2.2.7)? Last ned kildekoden. Kjør: sudo aptitude install build-essential sudo apt-get build-dep ktorrent Så kompilerer du slik som beskrevet på denne siden PS! Isteden for å kjøre make install kan du installere fakeroot og checkinstall. Og bruke de slik: fakeroot checkinstall Da får du en .deb pakke du kan installere f.eks. med gdebi. Har lagt ved en torrent til resultatet av checkinstall for AMD64. ktorrent_2.2.7_1_amd64.torrent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå