Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min theme-mappe,

[stale@localhost FedoraDNA]$ ls

FedoraDNABackground.svg icon-language.png LoginBox.svg

FedoraDNA.xml icon-reboot.png screenshot.png

FedoraLogo.svg icon-session.png

GdmGreeterTheme.desktop icon-shutdown.png

 

Men i de andre er det visst en mappe i theme-mappen, som heter metacity-1 og avogtil gtk-2.0

Lenke til kommentar

Jeg driver å jobber meg gjennom et oppsett av nyeste LinuxMCE her nå, og uten at det vel burde være noen stor overaskelse ser jeg at mitt ATI X1800XT tilsynelatende vil sette noen begrensninger.

 

UI2 with alpha blending is generally considered the best, but it requires that your video card support X's composite extensions. At this time, only nVidia 6xxx or greater can do this.

Det dreier seg såvidt jeg forstår av det jeg har lest om OpenGL med Alpha blending.

 

Så da lurer jeg på (hvis det jeg har nevnt er en relativt spesifikk funksjon) om noen vet om noe slikt er i anmarsj for ATI, eller vet man ikke så mye om hva som kommer, og eventuelt når?

Lenke til kommentar

Det var feil svar t_k, du skulle si: joda Alpha blending skal være på plass 1/6-08!

 

Vel, nei jeg har jo fått med meg at det har vært heller skralt, men det det er jo nye tider, og selv om det gjenstår en del har vi i det minste fått en slags Catalyst Control Center med mulighet for å endre størrelse/flytte bilde og noen slike ting jeg har savnet.

Men denne maskinen vil bli Oppgradert til Nvidia 8800GTS etterhvert (internt opprykk), men hadde tenkt å vente en stund til. ;)

Lenke til kommentar
Jeg driver å jobber meg gjennom et oppsett av nyeste LinuxMCE her nå, og uten at det vel burde være noen stor overaskelse ser jeg at mitt ATI X1800XT tilsynelatende vil sette noen begrensninger.

 

UI2 with alpha blending is generally considered the best, but it requires that your video card support X's composite extensions. At this time, only nVidia 6xxx or greater can do this.

Det dreier seg såvidt jeg forstår av det jeg har lest om OpenGL med Alpha blending.

 

Så da lurer jeg på (hvis det jeg har nevnt er en relativt spesifikk funksjon) om noen vet om noe slikt er i anmarsj for ATI, eller vet man ikke så mye om hva som kommer, og eventuelt når?

joda Alpha blending skal være på plass 1/6-08 :tease:

 

Litt mer seriøst, så vet jeg ikke om det allerede er inne i driveren. Det virker derimot klart at ting fortsatt skjer, og mye er ventet å skje i sommer, så det er absolutt realistisk å forvente at ATI funker fint med LinuxMCE over sommeren.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...linux&num=1

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd Penny Arcade-spillet? Det er utrolig morsomt. Kan kjøpes på playgreenhouse.com.

 

Spilte akkurat gjennom demoen. Bra underholdning det :) Fint at det finnes mindre spillutviklere som lager spill i OpenGL og i tillegg lager linux utgave. Kjøper dette spiller når jeg får meg litt mer penger. Penumbra spillene er også kanske kule. Må vel kjøpe meg de å.

Lenke til kommentar
Finnest det eit program for remote-desktop som lar seg installere på linux for so å få tilgang til PC-en vha ein nettleser? Veit det finnes noko liknande til Windows men har ikkje funne det for linux enda.
Du sikter antagelig til logmein? Ryktes at de tenker å gi ut linuxversjon, men kan ikke si jeg bryr meg. Hva skal du med den når nomachine er overlegen på alle måter? Nå finnes jo en rekke web-interfacer til linux som tillater deg å styre store deler av systemet uten å være en remote desktop, men da med mye høyere ytelse enn hva en remote desktop gir.
Lenke til kommentar
Finnest det eit program for remote-desktop som lar seg installere på linux for so å få tilgang til PC-en vha ein nettleser? Veit det finnes noko liknande til Windows men har ikkje funne det for linux enda.
Du sikter antagelig til logmein? Ryktes at de tenker å gi ut linuxversjon, men kan ikke si jeg bryr meg. Hva skal du med den når nomachine er overlegen på alle måter? Nå finnes jo en rekke web-interfacer til linux som tillater deg å styre store deler av systemet uten å være en remote desktop, men da med mye høyere ytelse enn hva en remote desktop gir.

 

VNC + javaklient burde funke...

Lenke til kommentar
joda Alpha blending skal være på plass 1/6-08 :tease:

 

Litt mer seriøst, så vet jeg ikke om det allerede er inne i driveren. Det virker derimot klart at ting fortsatt skjer, og mye er ventet å skje i sommer, så det er absolutt realistisk å forvente at ATI funker fint med LinuxMCE over sommeren.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...linux&num=1

Se der ja, det var riktig svar! :D

Men jeg ble faktisk litt i tvil selv etter at jeg la inn spørsmålet. Det har vært en tidkrevende operasjon å komme dit jeg er nå med LinuxMCE, så i motsetning til vanlig prosedyre der jeg prøver først, og leser etterpå, og gjerne da roter til så mye at reinstall er letteste utvei, har jeg nå vært litt forsiktig. Men kjørte en test av dette Alpha Blend greiene, og det ser for meg ut som det i alle fall delvis fungerer, men med feil. Hvis det stemmer er det sikkert ikke lenge igjen. Sjekket ikke hvilken Catalyst versjon jeg fikk, men jeg la inn med Envy i en clean Kubuntu 7.10, i forgårs og da regner jeg med at jeg nå har den siste.

 

Ellers var det flott å se at "viftemusa" (Gyration GO 2,4Ghz optical-air-mouse/keyboard) fungerte utmerket i LinuxMCE uten min inngripen, var litt spent på det.

 

Jeg drister meg til atter et litt noobaktig spørsmål som kanskje kan spare meg for en del knot i Linux, når jeg først er her.

I Windows hender fra tid til annen at jeg vil starte et program, kjøre en fil, eller manuelt anngi at noe skal åpnes med en bestemt .exe- fil (eller program) Selv om jeg da ikke vet nøyaktig navnet på start- filen finner jeg den fort ved å bla i programmer mappen som feks: "C:\Program Files\DAEMON Tools" og da ser jeg med en gang at det er Daemon.exe jeg skal ha tak i. Jeg kan også holde musen over et program i startmenyen, og se både navn og plassering til startfilen.

 

Jeg støter på liknende problemstillig rett som det er i Linux, men aner ikke hvordan jeg løser det. Feks da jeg installerte nv-clock, holdt jeg sikkert på en par timer med lesing av manualer, og forsøk på gjetting av start kommandoer, helt til en her i tråden kom med fasit (nv_clock) :innocent:

Det jeg lurer på er om det finnes tilsvarende visuell teknikk for å finne nøyaktig navn på startfilene til saker og ting i Linux (eller (K)Ubuntu rettere sagt).

Har intrykk av at /usr/ er der programmer stort sett ligger, og /usr/share inneholder mye av det som er i startmenyen, men om jeg feks da skal starte nv-clock, eller Catalyst control via en komando, hvordan finner jeg ut hva jeg skal skrive? (uten å spørre dere, eller lese meg grønn hver bidige gang det er noe... :blush: )

Lenke til kommentar
Jeg støter på liknende problemstillig rett som det er i Linux, men aner ikke hvordan jeg løser det. Feks da jeg installerte nv-clock, holdt jeg sikkert på en par timer med lesing av manualer, og forsøk på gjetting av start kommandoer, helt til en her i tråden kom med fasit (nv_clock) :innocent:

Det jeg lurer på er om det finnes tilsvarende visuell teknikk for å finne nøyaktig navn på startfilene til saker og ting i Linux (eller (K)Ubuntu rettere sagt).

Har intrykk av at /usr/ er der programmer stort sett ligger, og /usr/share inneholder mye av det som er i startmenyen, men om jeg feks da skal starte nv-clock, eller Catalyst control via en komando, hvordan finner jeg ut hva jeg skal skrive? (uten å spørre dere, eller lese meg grønn hver bidige gang det er noe... :blush: )

Det finnes flere måter. Har du installert med synaptic, kan du søke opp pakken du har installert, høyrklikke, velg properties, installed files, finne de filene som legges i /bin /usr/bin.

 

Du kan for eksempel starte en terminal og skrive dpkg -L nvclock | grep bin/

 

Eller du kan gå til /bin eller /usr/bin og lete. ( /sbin og /usr/sbin er typisk programmer som krever suberbruker ).

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...