Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Fedora likte ikke at min Vaio laptop har 2 skjermkort, og xorg klikker når jeg bytter skjermkort (etter restart)

Må jge da rekonfigurere xorg hver gang?

Hvilken versjon av xorg har du? De nyeste versjonene av Xorg har ikke behov for en xorg.conf fil. Men instillingene i xorg.conf overstyrer de automatiske instillingene. Du kan prøve å flytte xorg.conf og se om det virker bedre da.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på ett par ting angående Ubuntu osv.

1) Batteriet i Ubuntu sier jeg har (tilfeldig tall) 1 time igjen, mens Conky sier jeg har nesten 1 time mer uansett, men begge er enige om hvor mange prosent som er igjen av batteriet, AWN er også enig med Conky.

2) Når jeg skal installere et ny ordbok i OOF, så kommer det DICCO(eller noe) bare opp som et lite bilde og jeg får ikke gjort det større.

3) Er det noen vits i å ha flere partisjoner? På windows har jeg hørt at det er greit for å reinstallere osv og formatering og virus, men gjelder det samme for Linux? Eller er det helt greit å bare ha en partisjon?

Lenke til kommentar
3) Er det noen vits i å ha flere partisjoner? På windows har jeg hørt at det er greit for å reinstallere osv og formatering og virus, men gjelder det samme for Linux? Eller er det helt greit å bare ha en partisjon?
Det kan være en idé å ha /home på en egen partisjon slik at du kan beholde innstillinger og personlige filer om du vil reinstallere en gang.
Lenke til kommentar
2) Når jeg skal installere et ny ordbok i OOF, så kommer det DICCO(eller noe) bare opp som et lite bilde og jeg får ikke gjort det større.
En rimelig irriterende bug. Funker fint i KDE, så gjorde det derfra istedet for å søke etter løsning i Gnome.
Lenke til kommentar
Det kan være en idé å ha /home på en egen partisjon slik at du kan beholde innstillinger og personlige filer om du vil reinstallere en gang.

Er det noen muligheter for å gjøre det i inne i Ubuntu?

Takk til alle som har svart til nå :D

Lenke til kommentar

I tillegg er det en god ide å ha delene av filsystemet hvor det stadig skrives/slettes mye, feks /var og /tmp, på en annen partisjon enn resten for å begrense fragmentering

http://funtoo.org/en/articles/linux/partitioning/2/

Lenke til kommentar
Hvordan ser jeg hvilken versjon av xorg

Xorg -version

, og hvordan oppdaterer jeg?

Installerte Fedora 9, og auto oppdaterte alt jeg fant.

Hvis systemet ditt er oppdatert har du nok en av de siste versjonene. Du kan så klart kompilere opp en rykende fersk utviklingsversjon selv(fra svn el.l.), men det er ikke noe å anbefale hvis du ikke alt visste om den muligheten.

(Hvorfor vil du oppdatere Xorg?)

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Fedora likte ikke at min Vaio laptop har 2 skjermkort, og xorg klikker når jeg bytter skjermkort (etter restart)

Hvilken versjon av xorg har du? De nyeste versjonene av Xorg har ikke behov for en xorg.conf fil. Men instillingene i xorg.conf overstyrer de automatiske instillingene. Du kan prøve å flytte xorg.conf og se om det virker bedre da.

Lenke til kommentar

En så ny versjon som han snakker om har du garantert! Men om det vil hjelpe på det problemet du har vet jeg ikke, er jo et litt uvanlig oppsett du har. Hvordan skifter du mellom skjermkort? Er det en fysisk knapp på pcen? (Har egentlig ikke peiling, men tviler litt på at Xorg støtter hot-swapping av skjermkort, hvis det er det denne laptopen driver med.)

Edit: link til PC?

Edit2: Nå skjøte jeg, du må restarte for å bytte skjermkort.

Da skal nok problemet ditt la seg løse. Har du prød å slette(flytte) hele xorg.conf?

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Er det noen muligheter for å gjøre det i inne i Ubuntu?
Det er avhengig av hvilket filsystem du har brukt på / . Noen filsystemer kan ikke krympes, andre må avmonteres før de kan krypes eller gjøres større.

Men det skal i grunn ikke være værre enn å lage en ny partisjon, montere den nye partisjonen, og deretter kjøre:

# cp -rpf /home/* /nypartisjon

Og så å legge inn den nye partisjonen til å monteres i /home iløpet av oppstarten av system, som gjøres i filen /etc/fstab

Lenke til kommentar
Noen som får til Flash i Opera? (Liker Opera bedre enn FF). Har lastet ned Flash-nonfree, gjort det som står på hjemme siden til Opera.

Noen forslag?

Bruker du opera kestrel (9.20 beta) ? Hvis du bruker opera stable er det litt mer vanskelig. Men det skal visst funker mye bedre i 9.50 beta2. Jeg har ihvertfall ingen problemer med flash i den.

Lenke til kommentar

Noen som vil anbefale en distro som har en god norsk oversettelse og er stabil? (og er GNOME-basert)

Har brukt Ubuntu/Mint Linux en stund nå og selv om det er veldig bra, særlig med tanke på hardwarestøtte. Men synes ikke alt alltid er så stabilt som de burde vært. (Jeg stoler mer på Windows XP maskinen på jobb for å si det sånn.) Videre så er den norske oversettelsen i disse distroene en stor vits.

Så følgende hadde vært pent:

- Gode drivere, samt mekanismer som automatisk gjenkjenner og setter opp drivere

- Stabil. (Relativt sett, er ikke en produksjonsserver det er snakk om, bare laptopen min. Men at nettleseren klikker hele tiden og X restarter i ny og ne er uakseptabelt.)

- God norsk oversettelse

- GNOME. Ikke nødvendigvis nyeste(2.22), men helst ikke en for gammel heller

- Relativt lett å bruke

- Bør funke på bærbar

- WiFi bør funke

Jeg bruker PC-en min til surfing(hovedsaklig via Opera), email, IM'ing, bilderedigering, grafisk design, webdesign, og såvidt litt pusling med programmering(eller Python er vel egentlig scripting?).

Finnes en slik distro?

Jeg tenker i første om gang på Debian "unstable". (Stable er så utdatert, og "unstable" er vel stabilt nok?)

Er det andre GNOME-baserte distroer jeg bør vurdere?

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...