Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ring når du bestiller og presiser at du vil ha maskinen uten OS og refundert pengene for Windows-lisensen. Dell har ganske store rabatter på Windows så regn med å få tilbake omtrent 2/3 av vanlig OEM-pris. Dell skal være relativt enkel å ha med å gjøre i slike tilfeller, men man kan jo alltids ha uflaks og møte på en uerfaren selger som ikke vet at det går an. Da ringer du bare på nytt og får prate med en annen. Evt. kan du påta deg oppgaven å be vedkommende få bekreftet fra kollegaer at det går an.

 

Det har vært en artikkel om det på hardware for et par år siden og minst to lange tråder som temaet. Søk så finner du sikkert mer info.

Lenke til kommentar
Ring når du bestiller og presiser at du vil ha maskinen uten OS og refundert pengene for Windows-lisensen. Dell har ganske store rabatter på Windows så regn med å få tilbake omtrent 2/3 av vanlig OEM-pris. Dell skal være relativt enkel å ha med å gjøre i slike tilfeller, men man kan jo alltids ha uflaks og møte på en uerfaren selger som ikke vet at det går an. Da ringer du bare på nytt og får prate med en annen. Evt. kan du påta deg oppgaven å be vedkommende få bekreftet fra kollegaer at det går an.

 

Det har vært en artikkel om det på hardware for et par år siden og minst to lange tråder som temaet. Søk så finner du sikkert mer info.

Litt kjipt fordi pc-en snart er her, den er allerede sendt fra Danmark :( Jaja, da kan jeg kanskje dual boote senere hvis jeg føler for det, har jeg ikke krav på en Os-disk(Os-cd)uansett?

Lenke til kommentar

Håpet er ikke ute før du trykker OK på godkjenn lisensbetingelsene. Det var en kar i England som trykte nei på lisensbetingelsene og dokumenterte hele seansen med video og brukte den for å kreve lisenspengene refundert. Ring Dell og hør med de. Det lar seg kanskje løse likevel.

Lenke til kommentar
Ja Gaute, jeg mener jo det er en smule overkill for det oppsettet du snakker om, og vet ikke helt hva du skal bruke alle 12V linjene til.

Ville nok personlig heller gått for en litt mindre Seasonic, Corsair, eller Mist.

Men det er jo mange meninger om dette, og jeg skal ikke påberope meg å ha fasit. Generelt bør man bare som sagt ikke se seg blind på Watt, det sier egentlig veldig lite, samtidig som de fleste PSU kalkulatorer produserer helt usannsynlige forbrukstall.

Var forresten nettopp en test her på HW som illusterer godt hvor feil oppgitt effekt kan være plazir_extreme_power_600_w

 

Men at den vil gjøre jobben, ja helt klart.

Og selv om Thermaltake lager en del middelmådige produkter har jeg inntrykk av at folk er fornøyd med disse strømforsyningene. og at de har fått god kritikk. Har dessverre ikke prøvd noen av de selv, så andre får fylle inn. :)

 

 

En av grunnene til at jeg tenkte på den psu er at den har et veldig lavt støynivå, maksimatl 16db(A).

 

Har du noen andre merker som du kan anbefale som også har lavt støynivå?

Lenke til kommentar
Jeg prøver å fyre opp Fedora 9 med følgende GRUB-innlegg (fra menu.lst):
# Fedora 9
title		Fedora 9
root		(hd1,3)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.25-14.fc9.i686
initrd		/boot/initrd-2.6.25-14.fc9.i686.img

Men får feilmeldingen: Error 2: Bad file or directory type.

Fedora ligger på /dev/sdb4.

 

Hva bruker dere?

MBR trengte en oppgradering, siden e2fsprogs ≥ 1.40.5 bruker 256 byte inoder i ext3 (istedetfor 128 byte). Dette taklet ikke den gamle MBR'en min (eller Grub), men etter $grub-install --recheck --no-floppy /dev/sda funket alt som det skulle.
Lenke til kommentar
En av grunnene til at jeg tenkte på den psu er at den har et veldig lavt støynivå, maksimatl 16db(A).

 

Har du noen andre merker som du kan anbefale som også har lavt støynivå?

Nja vil være litt forsiktig med konkrete anbefalinger, det er litt for mange nyere psu jeg ikke har prøvd. Jeg hadde mest en mening om faktisk strømforbruk, at det neppe vil overstige 300W, at du vil klare deg godt med en god psu på ca 450W og oppover, samt at mest Watt for pengene ofte ikke er det som gir mest for pengene. Oppgitt støy bør man nok også ta med en liten klype salt, så da koker det ned til andres erfaringer, eller tester, og hvem man skal stole på. Av psu jeg har hørt vil jeg kalle Seasonic S12 et sikkert valg, meget stille og god kvalitet. Corsair bygger såvidt jeg vet på samme innmat til lavere pris og har såvidt jeg har fått med meg et godt rykte.

Men sjekk gjerne også litt i PSU kategorien her på forumet, som sagt ser jeg den Thermaltake 750 får mye ros, så det kan godt hende det er et supert valg for deg. At den kan levere 300+Watt mer enn du trenger behøver ikke være noen ulempe så lenge den har god viftestyring. Den skal ha god effetivitet, og vel også 140mm vifte som er fint hvis den går sakte nok. Jeg er litt skeptisk til kvaliteten, men det er bare personlig synsing som du ikke trenger å vektlegge så mye. ;)

Lenke til kommentar
Morsom tilfeldighet med side 666 akkurat når vi snakker om religion her da :) Eller er det en tilfeldighet :devil:
Sidetall er relativt. Dvs ditt sidetall trenger ikke være likt mitt sidetall, det avhenger av innstillingene dine i My Controls -> Options -> Board settings. F.eks hos meg har jeg doblet antall innlegg ift. standard per side så her var det kun side 333 :-) Halleluja.
Lenke til kommentar

Hei!

 

Lurer på et par ting i forbindelse med min fantastiske nyinstallasjon av Ubuntu 8.04..

 

1. Hvordan i all verden får jeg backspace til å virke som hurtigtast for tilbake i Firefox?

2. Skal ikke pakken msttcorefonts gi meg "riktige" fonter på i Firefox? Syns de ser helt like ut som de gjorde før install av den pakka..

3. Hvordan får jeg en NTFS-partisjon til å bli mountet automatisk ved boot? Nå må jeg gjøre det manuelt (ved å trykke på den i "datamaskin"..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...