Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Ok, nå greide jeg det, men så kom det opp at jeg måtte være "super-user" og så stoppa alt.

Lette litt på internett og frem til at jeg måtte bruke "sudo", men jeg vet kke hvordan hele kommandolinjen skal være.

EDIT 2: Gikk noen poster tilabke og fulgte aspics tips om å bruke "sudo sh filename.run". da fungerte det.

TAkk for all hjelp, tror jeg tør å spørre om noe mer om det skal skje noe.

Jeg har sliti LENGE med å innstallere driveren fra ATI sine websider... og alltid gitt opp...Dette løste seg da jeg kom over envyNG:) det ligger i pakkesystemet og installerer ATI driveren for deg.

sudo apt-get install envyng-gtk (om du kjører ubuntu, envyng-qt ved kubuntu)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikk litt i menyen. Jeg har ihvertfall fått med gui når jeg har installert ati driver for fatter'n. Det er ikke noe å skryte av akkurat, men bedre enn ingenting. Nvidia-settings ligger ganske langt foran. For å ikke snakke om driverne å da. Men Fri driver er jo på vei så da blir det vel et ati kort etterhvert. Må jo støtte amd så de ikke går dukken, for da er det jo bare å si ha det bra til konkurranse på prossessor markedet.

Lenke til kommentar

Nettopp opprettet en konto hos jabber.no... men hvor har det blitt av websiden deres der jeg kan finne mer info?

Jeg forsøkte også å logge meg inn hos gmail.com med gmail-addressen min, og det fungerte fint, men så ikke ut som om det var støtte for like mye der?

Lenke til kommentar

Jo, jeg ønsker å lære litt om hvordan Jabber funker. Hva er Home/, som du logger inn på?

Jeg liker også å ha konto på en norsk jabber-server. Jeg gjorde en WHOIS lookup på jabber.no, og fikk opp tlf, epost osv til domeneeier. Kan jo høre med ham/henne...

Ellers: Jo, enig. Nå kan man jo logge på jabber med gmail, også, så da er det kanskje litt større sjanse?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å fyre opp Fedora 9 med følgende GRUB-innlegg (fra menu.lst):

# Fedora 9
title		Fedora 9
root		(hd1,3)
kernel		/boot/vmlinuz-2.6.25-14.fc9.i686
initrd		/boot/initrd-2.6.25-14.fc9.i686.img

Men får feilmeldingen: Error 2: Bad file or directory type.

Fedora ligger på /dev/sdb4.

Hva bruker dere?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Bare et generelt tips. Det er tab-completion i GRUB. Det kan ofte hjelpe når man roter med partisjonsnummere.
Jeg redigerer menu.lst manuelt.

Ja, bare mente at det kan være til hjelp hvis du ikke klarer å gjøre det manuelt. Du kan finne vediene der og så skrive de inn i menu.lst.

Lenke til kommentar
Lurer på det samme selv. Tror ikke jabber.no har vært oppe på en evighet. Men med jabber har man ihvertfall alternativer i motsetning til mange andre protokoller. Synd at msn har blitt synonymt med IM i Norge :(

Den er oppe igjen nå. Jeg snakket med Stian, som driver siden. Foreløpig er sertifikatet utgått, men det skulle han ordne.

Jo, jeg ønsker å lære litt om hvordan Jabber funker. Hva er Home/, som du logger inn på?
Lenke til kommentar

Halleluja! :)

Håper dette gjør at Opera endelig får GTK-widgets.

Kanskje Nokia kan ha noe med dette å gjøre? De har jo holdt en del på med GTK en stund, hvis jeg ikke tar feil så er noen av mobil-plattformene de jobber med GTK-basert. (Maemo var det?) (Ikke at jeg tror de begynte på dette prosjektet pga. nokia, men at nokia kanskje "pusher" dette.)

Lurer forresten på om hva KDE sin reaksjon på dette er. Mange der har jo stilt seg skeptiske til Nokia og kalt dem "GNOME-shop", og de synes kanskje dette bekrefter fordommene deres?

For min del er det som sagt bare fint: jeg digger GNOME, men KDE har absolutt noen fine applikasjoner. :)

Og et tungveiende argument når det gjelder å velge hvilket bibliotek å utvikle med. Hvis dette blir ferdig så blir vel faktisk QT mer crossplattform enn wxWidgets. (Som hvis jeg ikke tar feil kun bruker GTK på Linux.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Blir du overasket om KDE folkene ikke bryr seg noe særlig? Er ikke sånn at interfacene prøver og utslette hverandre fra jordens overflate. Jeg leser nyheter om Gnome, men er ikke superinteressert da jeg ikke bruker det. Finnes selvfølgelig fanboys, men de skjønner ikke tegninga. Det kommer til å være mange brukergrensesnitt i Linux i lang tid framover, og hvem vet. Kanskje det kommer flere på banen som tenker helt annerledes og nytt når det kommer til grensesnitt. Litt småkoslig drittslenging blir det jo iblandt, men det er jo fint og late som det er en kunkuranse for å skjerpe utviklingen litt.

Lenke til kommentar
Da var det på tide å bygge noe igjen, dro til og bestilte en Phenom Black Edition, 780G AMD brikkesett fra ASUS og 2x2GB Corsair CL4 minne. Nå har jeg ihvertfall putta pengene mine der kjeften er. Skal bli moro å følge ATI grafikk fremover. Jeg har sverget til nvidia p.g.a. linuxstøtte i borti ti år. Fatter ikke helt hva jeg skal med så mye ressurser, det er jo ikke akkurat noe spillsystem med integrert ATI grafikk. Trodde aldri jeg skulle bruke så mye spenn på en CPU, men har man råd, så har man råd, og jeg har råd.

Tenker i samme baner som deg, men regner med at min oppdatering vil bli til høsten. Vil dessuten kjøpe et ati grafikk kort. 3850(70)

Hvor stor strømforsyning har du?

Jeg har en 300w og regner den blir for liten til å drive systemet på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar

Det kommer mest an på kvaliteten på den strømforsyningen du har Gaute65. Det vil ikke bruke 300Watt eller mer totalt sett, men det er ikke sikkert din PSU yter godt nok på de spenningene det trengs, selv om den er på 300 Watt totalt.

Bygget jo for ikke så lenge siden noe tilsvarende den Del har, men litt dårligere cpu, som kan gi en pekepinn på forbruk uten eksternt skjermkort.

Det var 2,3Ghz Phenom quad, Asus M3A78-EHM HDMI, AMD 780G, 2x2GB DDR2 6400, Blu-ray brenner, RaptorX + en 1TB disk, tv kort, og et trådløskort. Og noe vifter, display, IR mottager.

Den drives av en 300W Silverstone vifteløs PSU.

Jeg målte strømforbruket ut av stikkontakten til noe rundt 170Watt ved full load. Så må man trekke fra ca 20% i effekttap i strømforsyningen for å se hva som trekkes internt av PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...