Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

k, har et problem med trådløst nettverk og skjerkortdriver til ATI.

Når jeg installerer ATI driver ved hjelp av restricted drivers management så fungerer ikke det tråløse nettverket skikkelig, men når jeg skrur av ATI driveren, da fungerer internett. Selvsagt etter omstart.

Noen tips?

Eg hadde heilt identisk problem. Du har ikkje tilfeldigvis Ati m200 ? Kan du poste "fglrxinfo" her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
k, har et problem med trådløst nettverk og skjerkortdriver til ATI.

Når jeg installerer ATI driver ved hjelp av restricted drivers management så fungerer ikke det tråløse nettverket skikkelig, men når jeg skrur av ATI driveren, da fungerer internett. Selvsagt etter omstart.

Noen tips?

Eg hadde heilt identisk problem. Du har ikkje tilfeldigvis Ati m200 ? Kan du poste "fglrxinfo" her? :)

Jeg har ati radeon x800xl, dessverre så er jeg ny med linux så du må nesten fortelle emg hvordan jeg finner ut av "fglrxinfo" :p

Lenke til kommentar

Har veldig lyst til å prøve fedora 9 nå som det er ute. Har bare prøvd fedora litt før. Har lest noe om at den bruker en ustøttet versjon av xorg, og at det derfor er litt trøbbel å få lagt inn nvidia drivere og å få 3d. Livna støtter vel ikke Fedora 9 enda heller, så det er kanskje litt vanskelig for en fedora nybegynner som meg å komme noen vei?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Den en legger mest merke til er at Fedora er en rpm-basert distro, samt har implementert SELinux.

For de av oss som ikke kan så mye vil det si? :p

RPM (Ubuntu bruker dpkg) og SELinux.

Husk at Ubuntu har (siden 7.10, tror jeg?) hatt AppArmor (et alternativ til SELinux) som default.

Største forskjellen er vel at Fedora er bittelitt mer cutting edge, i den forstand at Fedora er "prøvekanin" for RHEL (Red Hat Enterprise Linux)-distroen, mens Ubuntu skal være mer langtidsstabil (i hvert fall LTS-versjoner). Men Fedora er et veldig spennende alternativ til Ubuntu. Hadde jeg ikke vært så glad i APT, hadde jeg nok gått for Fedora til daglig bruk (slik som Linus gjør :p ). :)

aspic: Alt + F2 i Gnome -> skriv "gnome-terminal" -> enter :)

Eller gjør som meg, og legg en Launcher for Terminal rett på gnome-panelet ved siden av firefox og thunderbird :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

St.Matias: Fyr opp en terminal, og skriv følgende:

chmod +x *filnavn*
./*filnavn*.run

Første setter filens rettigheter til å være kjørbar, neste kjører filen. Hvis installeren klager over manglende rettigheter til å skrive enkelte filer, så putt "sudo " foran "./" for å gi den admin-rettigheter når den kjører. :)

Lenke til kommentar

Dette er noko eg sleit med òg. Eller, slit med ;)

Prøv dette: cd.. deg fram til mappa kor du har fila di. Eller gjer det på den enkle måten og legg fila på skrivebordet. Så skriv du i terminalen:

cd Skrivebord/

(på norsk i alle fall).

For å "execute" fila:

sudo sh filename.run

Når du byrjar å skrive inn filnamnet, kan du evt. trykkje tab slik at terminalen "autoutfyller", slik at du slepp å skrive inn alt.

Om du ikkje får det til, berre skrik ut her. Eg er sjølv utruleg newb på Ubuntu. =/

Jorgis: Vil det gå på min måte òg? :) Eg har ikkje noko .run fil å teste med..

Lenke til kommentar

Prøvde med to forskjellige filnavn, men fikk ikke til noe

matias@matias-desktop:~$ chmod +x ati-driver-installer-8-4-x86.x86_64
chmod: kan ikke åpne «ati-driver-installer-8-4-x86.x86_64»: No such file or directory
matias@matias-desktop:~$ chmod +x ati-driver-installer-8-4-x86.x86_64.run
chmod: kan ikke åpne «ati-driver-installer-8-4-x86.x86_64.run»: No such file or directory
matias@matias-desktop:~$ 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Greit, jeg har støtt på to problemer:

1. Hver gang jeg prøver å bytte bilde i aMSN så logger Ubuntu seg av og jeg må logge meg på igjen og begynne forfra. Utrolig irriterende, noen måte å bli kvitt det på?

2. Hvordan installerer jeg aMSN sin SVN-snapshot på Ubuntu? Bare pakker jeg ut og kjører gksudo nautilus i termnalen og kopierer over filene dit eller?

:)

Lenke til kommentar

Ok, nå greide jeg det, men så kom det opp at jeg måtte være "super-user" og så stoppa alt.

Lette litt på internett og frem til at jeg måtte bruke "sudo", men jeg vet kke hvordan hele kommandolinjen skal være.

EDIT 2: Gikk noen poster tilabke og fulgte aspics tips om å bruke "sudo sh filename.run". da fungerte det.

TAkk for all hjelp, tror jeg tør å spørre om noe mer om det skal skje noe.

Endret av St.Matias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...