Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har noen anbefalninger til NAS for hjemmenettverk?

Den må selvfølgelig kjøre NFS, men dessverre også funke opp mot Windows-klienter.

 

I hovedsak vil den bli brukt som media-storage; filmer og musikk, men også backup.

Mer enn 500GB skal ikke være nødvendig heller :o)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hmm, har tenkt å laste ned Linux Mint og installere, men så kom problemet. XFCE/Gnome/KDE/Fluxbox? Jeg googlet litt rundt men det gjorde meg ikke stort klokere, noen som kan forklare i korthet hva som er forskjellen på disse fire? :)

 

EDIT: Fluxbox, ikke flushbox :p

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

XFCE er ein "mini-versjon" av GNOME (på ein måte). Kjapt, ser ikkje like fint ut som GNOME og har ikkje alle funksjonane GNOME har.

 

GNOME er ein ganske enkel, men likavel ikkje fullt så konfigurerbar som KDE. GNOME tar krever ganske mykkje av PC-en, men ein normal, relativt moderne (la oss seie ein PC kjøpt i 2006 og oppover) kan køyre GNOME heilt normalt.

 

KDE liknar, på ein måte, meir på Windows av utsjånad, men er selvfølgelig heilt forskjelleg. KDE kan ein mekkelere og fikle mykkje med. Det krever ca. like mykkje av PC-en din som GNOME. Eg har miksa kjensler om KDE for eg har fått det inntrykket at det er ustabilt.

 

Fluxbox (eigentleg alle *box) er enkle, kjappe og ekstremt konfigurerbare, men dei er ganske vanskelege å bruke om ein ikkje har mykkje erfaring. Det er mykkje lettare å køyre XFCE, men difor har ikkje like mange enkle konfigurasjonsmoglegheitar. Mi erfaring er at du må sittje i ein teksteditor for å konfigurere fluxbox, men så var det når eg prøvde å køyre Arch Linux som ikkje er akkurat kjend for å vere brukarvennleg for noobz.

 

Eg vil råde deg til å velje GNOME eller KDE.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Flere som har problemer med at Firefox (både versjon 2 og 3) henger seg konstant under Ubuntu Hardy? Jeg har googlet litt og funnet ut at mange har hatt problemer med at Flash kræsjer Firefox (og har selv hatt problemer med dette). Jeg har fjernet flashpluginen, men Firefox er fortsatt utrolig treigt, og henger seg uutholdelig ofte. Kan det ha noe med skjermdriveren å gjøre (945GM, det blir vel i810) ?

Lenke til kommentar
Hva er en god distro til for en litt gammel PC (Intel Celeorn 2,60 Ghz, 256 Mb ram, kan øke etterhvert, husker ikke hardisken...)

Skal kun brukes som mediaPC(mao. fint om den autodetecter Audigy 2 ZS automatisk, og setter den opp *med* surround.) Skal kun stå i stuen koblet til TV'n(med tilkobet Altec surround anlegg, i den grad man kan kalle PC-høytalere det) og spille musikk og se film(DVD).

 

Holder på og installerer Ubuntu på den nå og det går så tregt at jeg nesten gir opp hele installeringen snart.

 

Noen forslag?

 

Pussig konfigurasjon, så sterk cpu og så fislete minne! Kjører fedora (5'ern så ikke aller aller nyeste, men likevel...) på en 650 mhz maskin med 300-ish MB ram, det går fint det. Vanlig gnome/firefox etc. Ikke superraskt, men helt OK.

Lenke til kommentar
Har lyst til å prøve Linux uten å måtte installere det på maskina mi. Er det ikke mulig å kjøre det fra en CD i maskina? Mener å ha lest om det en gang?? Noen som vet hvor jeg finner det rette stedet?

 

Ubuntu har en slik Live-cd funksjon. Du finner ubuntu på www.ubuntu.com

Lenke til kommentar
Tja, hva slags maskin er det snakk om her? Er det en enkel NAS-løsning eller skal du ha en ordentlig filserver?

Vi snakker enkle saker, eneste jeg krever av den er at det skal gå glatt å spille musikksamlingen min fra den, fra alle pc-ene i huset :o)

Men samtidig så kunne det være greit å da bruke den som en liten backup-sak, bare noe enkelt for konfigfiler, og diverse bilder - så ikke de store kravene.

Lenke til kommentar
Har lyst til å prøve Linux uten å måtte installere det på maskina mi. Er det ikke mulig å kjøre det fra en CD i maskina? Mener å ha lest om det en gang?? Noen som vet hvor jeg finner det rette stedet?

 

Ubuntu har en slik Live-cd funksjon. Du finner ubuntu på www.ubuntu.com

 

 

Så det er en Live-CD jeg skal ha da. Laster ned ISO fila nå. Er det bare å brenne ut den da og starte maskina med CDen i?

 

edit:

Ser nå at det er en komprimert pakke, må vel pakke den ut før den brennes??

Endret av Singularitet
Lenke til kommentar

Jepp, og PC-en vil som regel automatisk boote frå CD-en. Om ikkje dette er tilfellet må du inn i bios og spesifikt fortelje bios at han skal boote frå cd, før harddiskar.

 

Nei. Du lastar ned ei .ISO fil? Den kan du mounte i windows og evt. kopiere, eller om brenneprogrammet har ein funksjon som gjer at du kan brenne .ISO filer rett gjennom programmet, er dette gull.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Jepp, og PC-en vil som regel automatisk boote frå CD-en. Om ikkje dette er tilfellet må du inn i bios og spesifikt fortelje bios at han skal boote frå cd, før harddiskar.

 

Nei. Du lastar ned ei .ISO fil? Den kan du mounte i windows og evt. kopiere, eller om brenneprogrammet har ein funksjon som gjer at du kan brenne .ISO filer rett gjennom programmet, er dette gull.

 

 

Iso Archive er det jeg lasta ned..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...