Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Sånn. Prøve en liten halvtime. Ble ikke helt overbeigstret. Var jo samme som windows i ny innpakning stort sett. Eller?

 

Btw, jeg kom meg ikke på nett der. Takler tydeligvis ikke nettverkskortet, elns.

 

Og hvordan er det med programmer? Kan jeg innstallere og bruke alle mine vanlige programmer som MediaMonkey, Pidgin, Opera, Clue, osv? Hvordan går det med spilling? Jeg spiller noen få spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Linux er ikkje same som Windows. Sjølvsagt går ein del ting igjen, men heile oppbygginga er forskjelleg.

 

Finnast alternativ for programma du nemner:

MediaMonkey -> Rythmbox

Pidgin er standard i Ubuntu

Opera -> Firefox, men finnast ein Linux-versjon av Opera

Clue kan ein køyre via Wine utan problem.

 

Speling kan vere litt problematisk. Kva for spel spelar du?

Lenke til kommentar
Jeg er helt avhengig av MediaMonkey og Opera. Vil aldeles ikke gå over til Fx. Hva mener du med at jeg kan kjøre Clue via Wine?

 

Jeg spiller litt Audiosurf, Penumbra, Battlefield-spillene. Noen nye spill kommer og går litt.

Amarok er en god erstatter for mediamonkey, og Opera fins som nevnt tidligere til linux.

 

Wine er et program som gjør at man kan kjøre windowsprogrammer på linux, noen programmer fungerer bedre en andre. Så sjekk på wines applikasjonsdatabase for å se hvordan programmet du vil kjøre fungerer i wine.

 

Audiosurf vet jeg ikke noe om, men battlefield skal fungere ganske bra i wine, og penumbra skal kunne kjøres nativt i linux (med mindre du bruker steam versjonen).

Endret av Ziltoid
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at audiosurf (i hvert fall demoen) funker fint i Wine, samme med TF2 og Portal. :)

 

Et tips til Vintermåne: Du kan ikke gjøre deg opp en mening etter bare en halv time. Det at du kaller Ubuntu for "Windows i ny innpakning" er et tegn på at du ikke har vært i nærheten av hva du faktisk kan få til i Ubuntu. Når du først kommer deg litt i dybden, får justert ting til å føles mer hjemmelunt og blir vant til arbeidflyten i Ubuntu (som på enkelte områder er veldig annerledes fra Windows) vil du begynne å skjønne hvorfor mange foretrekker Ubuntu over Windows.

 

Og forresten, jeg skjønner ikke hvordan noen kan foretrekke Mediamonkey over Amarok. I mine øyne er Amarok _det_ beste musikkavspillings-programmet uansett plattform. :)

Lenke til kommentar

Versjon 7.2 av Clue fungerer ikke i Wine. Det vil si at det blir installert, men du er nødt til å validere ordbøkene hver gang du starter programmet. Versjon 7.0 fungerer slik som i Windows, så denne er derfor å foretrekke hvis man skal kjøre Clue i Wine :)

Lenke til kommentar

Battlefield 2 funker flott i Cedega ("kommersiell utgave" av Wine) og snart i Wine, (så snart de får støtte for noe så merkelig som animerte musepekere), men er forståelig noe trøbbel med PunkBuster-servere.

Penumbra? Er ikke det det spillet som har en Linux-klient?

 

Men uansett, velkommen til Linux Vintermåne, får håpe det varer. :)

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Da var det på tide å bygge noe igjen, dro til og bestilte en Phenom Black Edition, 780G AMD brikkesett fra ASUS og 2x2GB Corsair CL4 minne. Nå har jeg ihvertfall putta pengene mine der kjeften er. Skal bli moro å følge ATI grafikk fremover. Jeg har sverget til nvidia p.g.a. linuxstøtte i borti ti år. Fatter ikke helt hva jeg skal med så mye ressurser, det er jo ikke akkurat noe spillsystem med integrert ATI grafikk. Trodde aldri jeg skulle bruke så mye spenn på en CPU, men har man råd, så har man råd, og jeg har råd.

Lenke til kommentar

Så bra da Del, du finner vel på noe å bruke resursene på. (Kjøre Vista kanskje...?) :D

Det er ikke spillgrafikk akkurat nei, men er knakende bra til onboard å være, og er veldig bra som HTPC... Så da kan du vel hive inn PVR150 kortet ditt og bane vei for meg i Linux MCE?

He he vel, min stue pc med X1800XT ville vært brukbar nå hadde det ikke vært for at jeg har en crt tv, og med siste drivere har det jo blitt vesentlig mye bedre.

Lenke til kommentar
Battlefield 2 funker flott i Cedega ("kommersiell utgave" av Wine) og snart i Wine, (så snart de får støtte for noe så merkelig som animerte musepekere), men er forståelig noe trøbbel med PunkBuster-servere.

Penumbra? Er ikke det det spillet som har en Linux-klient?

 

Men uansett, velkommen til Linux Vintermåne, får håpe det varer. :)

Ikke her. Det fungerer OK når man kjører det i et vindu på 1024x768, øker jeg oppløsningen eller skrur noen detaljer over "medium" så kræsjer spillet. Ikke min definisjon på et spill som tross alt er offisielt støttet av Transgaming. Å spille på Punkbuster-servere, som er selvfølgelige hvis man skal spille online, fungerer ikke/dårlig.

 

I Crossover Games (som er nærmere knyttet til Wine enn Cedega), så er det som i Cedega bortsett fra at bakketeksturene har masse sorte "sprekker" og at musepekeren mangler i menyen (å fjerne bakgrunnsvideoen fungerer ikke). Begge deler er jo egentlig "greit", siden det er kjente bugs i Wine. At Transgaming har baller nok til å si at Battlefield 2 er støttet er derimot uspiselig.

 

Clue 7.1 funker også

Måtte du importere "registernøklene" manuelt gjennom regedit? Bruker forøvrig den versjonen som er tilgjengelig på "progdist"/NTNU, uten at det burde ha så mye å si.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Ikke her. Det fungerer OK når man kjører det i et vindu på 1024x768, øker jeg oppløsningen eller skrur noen detaljer over "medium" så kræsjer spillet. Ikke min definisjon på et spill som tross alt er offisielt støttet av Transgaming. Å spille på Punkbuster-servere, som er selvfølgelige hvis man skal spille online, fungerer ikke/dårlig.
Merkelig, klarte fint å kjøre alt på fullt med maks oppløsning. Men det kan jo hende at det kun var fordi jeg testet det på en helt jævlig syk PC (ikke min uheldigvis :p)
Lenke til kommentar

OpenGL 3.0 er litt sånn som Gnome 3.0: Alle vet at det er nødvendig å komme dit, men det er tydeligvis ingen som tør å begynne fordi 2.x er så stabil og fin.

 

Jeg forventer ikke å se noen av delene før om noen år, og det er i grunn veldig synd, for på denne måten kan en veldig fort ende opp i bakleksen. OpenGL kan bli overkjørt av DirectX, og Gnome av KDE4.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Så bra da Del, du finner vel på noe å bruke resursene på. (Kjøre Vista kanskje...?) :D
Vista skal inn på den maskinen over mitt lik :tease:
Det er ikke spillgrafikk akkurat nei, men er knakende bra til onboard å være, og er veldig bra som HTPC... Så da kan du vel hive inn PVR150 kortet ditt og bane vei for meg i Linux MCE?

He he vel, min stue pc med X1800XT ville vært brukbar nå hadde det ikke vært for at jeg har en crt tv, og med siste drivere har det jo blitt vesentlig mye bedre.

Jepp, tanken er å hive inn TV-kortet. Men nå har jeg en flatskjerm med 1920x1200 og 24" så LinuxMCE har jeg ikke mye bruk for. Fjernkontrollen programmerer jeg til å gjøre det jeg vil. Vet ikke om ekteskapet mitt tåler flere howto's som må vedlikeholdes, men det er på høy tid at noen gjør LinuxMCE tilgjengelig for allmuen. Det er tross alt ikke mye som skal til før den er fullt på høyde med det Vista byr på, og da blir jo alt ekstra en bonus. Kanskje du føler kallet ;)

 

Denne maskinen blir i et serverkabinett, og skal være husets arbeidshest. Blir nok å fortsatt ha 64-bit Kubntu (hadde det ikke vært for howto'en hadde jeg tatt en runde 64-bit Debian på den nå), så LinuxMCE må eventuelt bli som dual-boot for å ha det litt moro. Tror nesten snart du er bitt av basillen du også. Vi har da vel lært en god del av verdi det siste året, synes du ikke?

 

Ah, surfet litt hos Phoronix. Ser ut til at Via har sluppet en god del kode på sine GPU'er under GPL:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NjQ2Nw

Herlig, det går virkelig i riktig retning for tida.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...