Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Støtte for mp3-filer installerer du raskere enn eg kan sei Ubuntu. Ligg ei bra codecpakke implementert i operativsystemet du berre kan installere direkte frå Add/remove. Du vil nok slite mest med nettverket ja, men etter litt knoting går det heilt ok.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bestemmer selv hva som skal formateres eller ikke Vintermåne, det er mulig å kjøre dualboot med XP eller Vista hvis det er det du tenker på.

Hvis det er en livecd du har lastet ned og brent kan du også prøve Ubuntu uten at du formaterer eller installerer noe som helst.

 

Hvis du sier hva slags nettverkskort du har, (eller evnt hva laptopen heter) kan sikkert noe fortelle deg hva du må belage deg på av trøbbel.

Lenke til kommentar

Hvis du da valgte øverst (desktop cd) er det livecd. Det er i grunn uansett bare å prøve, det slettes ikke noe uten at du aktivt ber om det underveis i installasjonen.

Sett inn cd og boot fra den, så kan du prøvekjøre litt uten å installere noe.

 

Er usikker på hva slags nettverkskort du har, det kan være Intel, Atheros, eller Broadcom. Mine Acere har Intel, som er helt problemfritt i senere versjoner av Ubuntu. De andre må andre svare for, jeg har ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Jeg lastet nå ned følgende fra denne siden: Ubuntu 8.04 CD DVD. Jeg lastet ned den som er CD.

 

Har en Acer 5720ZG.

Jeg har samme trådløskort, det virker ut-av-boksen. Dvs. du kan surfe trådløst rett fra live CD, bare koble på ved å klikke på nettverksikon øverst til høyre, ingen driverinstallasjon er nødvendig.

 

Faktisk vil jeg våge påstanden at flertallet nå får trådløsnett uten noe mikkmakk.

Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting om navigering i terminalen. Jeg har feks en mappe som ligger /home/per/Programmer Linux/ og får ikke helt til å navigere meg frem til hverken denne, eller andre mapper med todelt navn.

Så hva er trikset for å gjøre dette?

 

Magnus Holm Lagt til I dag, 06:57

I følge Acer sine sider har den Intel, så da burde det gå rimelig greit

Ja, da er det sikkert det han har. Jeg vet bare at det under drivernedlastning for 5720 ligger drivere for tre forskjellige nettverkskort, så antok derfor at det vil kunne variere med konfigurasjon.

Når jeg tenker meg om har jo stigfjel alltid sagt Intel eller Broadcom, så hvis ikke dette bare er snakk om FreeBSD, Solaris, og slike rare ting, burde vel heller ikke Broadcom være noe problem i Ubuntu.

Lenke til kommentar

En av disse bruker du da

cd "/home/per/Programmer Linux/"
cd /home/per/"Programmer Linux"
cd /home/per/Programmer\ Linux/

Det enkleste er å skrive

 

cd /ho<TAB>per/Pro<TAB>

Der <TAB> står for et trykk på tab-tasten. Auto-complete. Har du flere mapper, som feks "Programmer Windows", kan du trykke tab to ganger for å få opp oversikt over alle mapper som begynner på "Pro" i den mappa :)

Lenke til kommentar

Kan jeg ikke endre dette på PC-en. Det virker hvert fall slik i innstillingene jeg ser her.

 

Hvis jeg trykker på pila oppover, så flytter CD-Rom/DVD-Drive seg ett hakk opp. Da starter vel det først antar jeg? Og når jeg skal starte vanlig igjen må jeg boote og tappe f2 for å endre BIOS-innstillingene tilbake til at HDD skal boote først?

 

http://bildr.no/view/195579

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Okei, men når jeg skal boote vanlig igjen da?

Så lenge du ikkje har ein boot-bar CD inni PC-en så vil han starte normalt ;)

Lenke til kommentar

Du får som Torswin sier i alle tilfeller startet fra harddisk senere, så lenge det ikke er en bootbar cd i.

Forskjellen på å endre bootrekkefølgen der du gjør det nå, (eller i bios) kontra å bruke F12 bootmeny er bare at bootmenyen er et engangsvalg, mens det du setter i bios blir sånn helt til du endrer tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...