Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slackware 12.1 is released!

Boo-Yaa, baby :)

 

Well folks, it's that time to announce a new stable Slackware release

again. So, without further ado, announcing Slackware version 12.1!

Since we've moved to supporting the 2.6 kernel series exclusively (and

fine-tuned the system to get the most out of it), we feel that Slackware

12.1 has many improvements over our last release (Slackware 12.0) and is a

must-have upgrade for any Slackware user.

 

This first Slackware edition of the year combines Slackware's legendary

simplicity (and close tracking of original sources), stability, and

security with some of the latest advances in Linux technology. Expect no

less than the best Slackware yet.

Lenke til kommentar
pcp160, bruk coolbits hacken som jorgis tipset om. Den har funket lenge, og gir deg slider i nvidia-settings hvor du kan dra opp GPU og minne dit du vil.

Ja, takk for god hjelp Jorgis. Jeg fikk det omsider til her nå etter diverse prøving, så nå får jeg klokket både i terminal og med gui. Men jeg måtte legge inn "Coolbits" "1" i seksjonen nedefor der du har det for å få det til å virke her.

 

Jeg prøver meg på to spørsmål her, siden alt vel er lov i denne tråden:

1. Jeg har lurt litt på å prøve noe liknende det Intel pci-e 1GB nettverkskortet som er omtalt på min hjemmeserver. Men er det noen som tror jeg vil merke noe forbedring i praksis med dette vs et onboard Marvell Yukon billigskvip fra 2004? Jeg tenker da på ytelse i et GB lan, og kanskje i kombinasjon med mange samtidig tilkoblinger. Ser for meg Linux Debian derivat på server og blandet drops i andre enden.

 

2. Hva er det som må ligge i bunnen for å installere ting i Linux med "aptitude install"?

Tenker da ifht forskjellige distroer. Ubuntu, Knoppix, med fler bruker jo DEB som pakkebehandler, mens andre bruker feks RPM (APT), eller TGZ. Er det dette som bestemmer metoden for hvordan man kan utvide og tilpasse sin installasjon, eller er jeg helt på ville veier... :blush:

 

PS, Stigfjel, ditt svar på spørsmål 1 er allerede registrert. Etter mange og lange diskusjoner på forumet tenker jeg enten jeg vil, eller ei, faktisk på deg hver gang jeg ser et hk med Intel nettverkskort... ;)

Lenke til kommentar
Ja, takk for god hjelp Jorgis. Jeg fikk det omsider til her nå etter diverse prøving, så nå får jeg klokket både i terminal og med gui. Men jeg måtte legge inn "Coolbits" "1" i seksjonen nedefor der du har det for å få det til å virke her.
Hvem skulle trodd for et par år siden at du nå overklokker grafikkortet ditt i linux for å teste en av de beste flysimulatorene?
1. Jeg har lurt litt på å prøve noe liknende det Intel pci-e 1GB nettverkskortet som er omtalt på min hjemmeserver. Men er det noen som tror jeg vil merke noe forbedring i praksis med dette vs et onboard Marvell Yukon billigskvip fra 2004? Jeg tenker da på ytelse i et GB lan, og kanskje i kombinasjon med mange samtidig tilkoblinger. Ser for meg Linux Debian derivat på server og blandet drops i andre enden.
Kan godt hende driveren klarer å makse ut nic'en, men da vil du typisk se det på CPU-bruk. Er Marvell-driveren dårlig, er det ikke sikkert CPU hjelper, men dette lar seg jo teste.
2. Hva er det som må ligge i bunnen for å installere ting i Linux med "aptitude install"?

Tenker da ifht forskjellige distroer. Ubuntu, Knoppix, med fler bruker jo DEB som pakkebehandler, mens andre bruker feks RPM (APT), eller TGZ.

Det er opp til hver distribusjon hvordan de pakker programmer. DEB er Debian sitt, som har apt (advanced package tool) som front end. Red Hat bruker tilsvarende rpm, med yum som front end. Begge er åpen kildekode, så de kan i prinsippet brukes om hverandre. Eksempelvis var det i mange år populært å installerer apt i Red Hat for å kunne bruke Debian sitt pakkesystem også der. Den gangen brukte vi rpm direkte, og det ga dependency hell når pakkeantallet økte. Motsatt, på Debian kan rpm pakker fra Red Hat konverteres til DEB enkelt med kommandoen alien. Noen av de litt mer minimalistiske distroene bruker tgz direkte, som typisk er måten kildekoden pakkes. For de deriverte distroene brukes normalt pakkesystemet til moderdistroen som standard. Endret av Del
Lenke til kommentar

Takk for info om pakkesystemet Del, da ble jeg en del klokere på sammenhengen der.

 

Hvem skulle trodd for et par år siden at du nå overklokker grafikkortet ditt i linux for å teste en av de beste flysimulatorene?

Nei det skal jeg gladelig innrømme at det gjorde ikke jeg i alle fall. Totalt sett ligger nok MS FSX litt foran dette i mine øyne, ikke minst pga det enorme utvalget av gode add-ons. Men det har så avgjort også noen kvaliteter som jeg oppfatter som bedre, som feks simuleringen av aerodynamikk. Det virker til å være et veldig godt utgangspunkt for å få til noe virkelig bra både grafikkmessig og ellers.

Lenke til kommentar
Nå har ballen begynt å rulle :new_woot:

 

Kanskje vi får en slutt på alle problemer med trådløs nett snart.

 

Les mer HER!

 

Takk for informasjonen. Dette begynner jo virkelig å se ut som det går rette veien. Sjekket gjennom chaneloggen til 2.6.26 i dag, der var det enormt mye trådløst. Spesielt nyter den nye Atheros driveren stor innsats, så jeg regner med Ralink chippene blir et meget godt alternativ om kort tid. Det hadde vært utrolig godt å se monopolet falle i løpet av et par år.
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på saken :p installasjonen skal visst være helt nede i 23 minutter på enkelte systemer sies det, og libzypp har blitt langt kraftigere. Tenker jeg venter til den er ute av beta jeg, men. (jeg har ikke sett one-click-install av nvidia-driverne for opensuse 11 enda..)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Endelig går det an å avbryte innloggingen i Ubuntu (GDM)! :D

Tidligere var det ingen vei tilbake etter at man hadde skrevet brukernavn. Like irriterende hver gang jeg visste at brukernavnet var feil.

 

Edit: Hvordan skal jeg tolke dette resultatet?

$ free -m
		 total	   used	   free	 shared	buffers	 cached
Mem:		   249		239		 10		  0		 48		 34
-/+ buffers/cache:		157		 92
Swap:		 1427		  0	   1427

Er det for lite minne (bare 10 MB ledig), eller er det bare Linux som er veldig glad i å bufre? Slik at 157 MB av de 239 MB'ene bare er ferdigbufrede greier?

Lenke til kommentar

Lite spørsmål: hvis du legger til en ny pakkebrønn(feks. easycrypt), hvordan vet da apt hva den skal hente fra. easycrypt ligger alt inne i universe hos 8.04 versjonen, mens den nye pakkebrønnen inneholder siste versjon. Mao. når man kjører "sudo apt-get install truecrypt easycrypt"

Lenke til kommentar

Funker utruleg bra for min del. Har den på ein Compaq type nx6325 (bedriftspc). Du vil nok få størst problem med det trådlause nettverkskortet. Å installere drivere er ein ting, ein annan ting er at hjå meg vil han ikkje automatisk kople seg på tilgjengelege nettverk, eg må manuelt stille inn. Godt mogeleg det ligg noko på nett som kan ordne dette. Ellers går operativsystemet smooth. Eg har og litt problem med "skjermkortet" og Compiz. Men med integrert skjermkort, kva kan ein forvente? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...