Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Etter eg oppdaterte frå 7.10 til 8.04 har mamma sin laptop sine "skru ned bakgrunnsljos" og "skru opp bakgrunnsljos"-knappar slutta å fungere. Dei funker fint i Vista do.

 

Kva kan vere gale? Er sikkert ein enkel løysing :)

 

Edit: Brainfart.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hvordan er det med ralink-driverne i ubuntu 8.04? Jeg har ikke fått det til å fungere med en tidlig beta av ubuntu 8.04, men håpte at de hadde kommet seg, slik at maskina kommer seg på nett uten hjelp av macbooken :p

 

Hadde småproblemer med alpha 6 versonen med mitt rt2500 brikkesett. Brenner ut buntu 8.04 release nå for å se om det blir bedre siden alpha 6.

 

Kan konstantere at jeg har problemer med dette kortet ikke bare i alpha 6 av 8.04 men også i dagens release. Kortet det er snakk om er dette:

 

02:04.0 Network controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)

Det er dette cnet-kortet det er snakk om, vet det er mange som har dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248

Som du ser overfor, har jeg ikke dette problemet lengre :)

Problemet gjelder at signalstyrken er ekstremt lav i forhold til det var i tidligere versoner av ubuntu, og nettet reagerer saktere. Jeg får altså en liten brøkdel av den juicen jeg hadde på 7.10

Jeg sitter nå i ubuntu med det kortet. Driverne funker fint, men jeg fikk samme problem med at nettverket var begrensa til 1MB per sek.

 

løsning er å legge til den siste linja i /etc/network/interfaces :

uto lo

iface lo inet loopback

pre-up iwconfig wlan0 rate 54M

 

191331.jpeg

 

Da stoler jeg på deg å legger inn 8.04 i morra :)

 

Ble litt svett her ei stund. Så ut som det ble værre enn aldri før å legge til den linja, dabear.

 

Heldigvis med manuell konfigurasjon så ser det ut som om jeg får full hastighet igjen!!!

 

Ok, max nedlastingshet er 128-130kb/s hos meg, men det virker som om pakkesystemet tar hele båndbredden når jeg laster ned updates, noen som har samme erfaringer? Jeg fikk melding i FF om at siden kan ikke vises når jeg prøvde å gå til diskusjon.no samtidig som opdateringen sto på.

post-69629-1209497010_thumb.png

Lenke til kommentar
Kanskje dette er gammelt nytt for dere, men kom over en video på youtube av spillet X-Plane 9, her, ser ganske så bra ut. Demo kan lastes ned for de som ønsker å teste det ut.

Det finnes masse flere filmer på youtube av spillet.

 

Ble overrasket når det står; "X-Plane is the most thorough, flexible, and realistic flight simulator available for personal computers, and is available for Mac, Windows, and Linux platforms."(min utheving). Eget forum for linux brukere har de også(her) Hadde vært interessant og finne ut hvor mange fps man får på hhv. Windows, Mac og Linux med dette :)

 

Uansett fint å se noen som også velger å lage spill for Linux!

Det der var slett ikke verst, og mye bedre enn jeg hadde trodd. Jeg har testet dette nå i kveld og det er i mine øyne både bedre og dårligere enn FSX, så jeg sier ja takk begge deler!

Jeg har ikke sett noen grunn til å installere Linux på spillmaskinen, så har testet det i XP og Vista. Men jeg skal prøve Linux versjonen av dette på samme maskin, så kan jeg komme tilbake til resultatet av det.

 

Finnes det forresten noe greie verktøy for å overklokke skjermkort i Linux (Ubuntu)?

Er i så fall snakk om Nvidia 8800GTS 640.

Lenke til kommentar
Etter nå med en ca time med 8.04 ser jeg at rt2500 driveren er ekstremt ustabil. Tilkoblingen detter ut rett som det er og jeg må inn i network-manager å deaktivere-aktivere for å få tilkobling. Ekstremt irriterende.

Bruker som sagt samme driveren. Jeg har merka at signalstyrken varierer kraftig, men tilkoblinga har aldri ramla ut.

Lenke til kommentar
Kanskje dette er gammelt nytt for dere, men kom over en video på youtube av spillet X-Plane 9, her, ser ganske så bra ut. Demo kan lastes ned for de som ønsker å teste det ut.

Det finnes masse flere filmer på youtube av spillet.

 

Ble overrasket når det står; "X-Plane is the most thorough, flexible, and realistic flight simulator available for personal computers, and is available for Mac, Windows, and Linux platforms."(min utheving). Eget forum for linux brukere har de også(her) Hadde vært interessant og finne ut hvor mange fps man får på hhv. Windows, Mac og Linux med dette :)

 

Uansett fint å se noen som også velger å lage spill for Linux!

Det der var slett ikke verst, og mye bedre enn jeg hadde trodd. Jeg har testet dette nå i kveld og det er i mine øyne både bedre og dårligere enn FSX, så jeg sier ja takk begge deler!

Jeg har ikke sett noen grunn til å installere Linux på spillmaskinen, så har testet det i XP og Vista. Men jeg skal prøve Linux versjonen av dette på samme maskin, så kan jeg komme tilbake til resultatet av det.

 

Finnes det forresten noe greie verktøy for å overklokke skjermkort i Linux (Ubuntu)?

Er i så fall snakk om Nvidia 8800GTS 640.

 

Du har ihvertfall nvclock :)

Lenke til kommentar

Ugg, har støtt på den særeste buggen jeg noensinne har opplevd i nyeste ubuntu; hver gang jeg forsøker å åpne ubuntuguide.org i Firefox kræsjer X. Det gjelder _kun_ med akkurat ubuntuguide.org, alle andre nettsider jeg har besøkt fungerer fint. :s

Lenke til kommentar

Ifølge bugrapporten er det ikke Firefox som har skylden, men heller nVidias ufrie drivere, og da kun for 8xxx-serien. Utrolig at en klarer å i det hele tatt ende opp med en så spesifikk bug, som bare rammer om en kjører ufrie nVidia-drivere på et 8xxx-serie grafikk-kort, og da kun med Firefox og kun når en besøker ubuntguide.org. :p

Lenke til kommentar

Har kræsjet X nok ganger i dag, så jeg har ikke så lyst til å teste igjen, men iflg. bugrapporten er det kun Fx 3.x som rammes, av en eller annen grunn. Men liker 3.x såpass godt nå at jeg holder meg til den, og heller satser på at temp-fiksen som nevnes i bugrapporten holder til de får inn en fix i enten nvidia-driverne eller Firefox. :)

Lenke til kommentar
*snip*

Finnes det forresten noe greie verktøy for å overklokke skjermkort i Linux (Ubuntu)?

Er i så fall snakk om Nvidia 8800GTS 640.

 

Offisielle nVidea-driveren har en fin liten slider :) Ikke svi kortet ditt nå da...

Kortet har vannkjøl på både gpu og minne, så det går nok bra. :)

Grunnen til at jeg ønsker å få til dette var jo for å kunne gi en "rettferdig" bedømning av flysimulatoren X-Plane i Linux vs Windows.

I windows øker jeg hhv gpu/minne fra 500/1600 til 700/2000, og dette gir jo en ikke ubetydelig ytelsesøkning, så skulle gjerne satt det samme i Ubuntu.

 

Har som nevnt ikke Ubuntu på spillmaskinen enda, men bare for å prøve installerte jeg X-Plane på en annen desktop maskin, under Ubuntu. Det kjører fint på den, men grunnet betydelig slappere hardware, er det dog ikke sammeliknbart med spillmaskinen.

Jeg tenkte jeg skulle finne ut av dette med overklokking på denne maskinen siden den også har Nvidia (8600GTS), og har installert nvclock på den.

Men sliter litt med å få det til. Såvidt jeg har forstått skal nvclock-gtk gi meg et gui i Gnome for klokking, men det har jeg ikke klart å få frem.

 

Har så prøvd å gjøre dette manuelt i terminal, men såvidt jeg kan se blir ikke endringene effektuert, den oppfatter tilsynelatende ønsket frekvens, men returnerer uten endring. (se vedlagt bilde)

 

192402.jpeg

 

Jeg har ingen slider for dette i mitt Nvidia kontrolpanel, og jeg bruker kun de ufrie driverne som kommer automatisk med 8.04 (har altså ikke kjørt noe Envy oppdatering eller noe sånt)

Så da blir spørsmålene;

 

1. Hvordan starter man nvclock gui

2. Trenger man noen annen driver enn den vanlige ufrie

3. Kan det tenkes at situasjonen vil være en annen på spillmaskinen med 8800 GTS 640 (såvidt jeg vet bruker 8600GTS jeg nå er på en nyere kjerne (G92) enn 8800GTS 640, så kanskje det ikke er støttet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...