Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

IDE-diskene mine het ihvertfall hd* i 7.10, og det skapte litt kluss da jeg oppgraderte til 8.04 i dag. Media-partisjonen min var oppført som /dev/hda3 i fstab, og oppgraderingsprogrammet gadd kun å forandre oppføringen for systemdisken (hda2 til sda2). Dermed ble ikke media-partisjonen montert da jeg startet opp etter oppgraderingen. Dette førte til blant annet 100 feilmeldinger fra Ktorrent, og filer som manglet.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er kanskje dumt av meg å spørre, men dere er klar over at det var forskjell på PATA- og SATA-navnene? At SATA/USB ble sd*, mens PATA ble hd*).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går det an å definere egne valg i "Open with"-dialogen på en litt mer avansert måte enn bare en custom command?

 

Har gjerne lyst å ha et valg som er slik at jeg åpner en mappe med "sudo nautilus", slik at jeg kan få lett skrivetilgang til enkelte mapper når jeg trenger det via filbehandlingen. Men slik det er nå blir bare de nye lagret som "sudo" og uten ikon slik at det er vanskelig å kjenne de igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Det er kanskje dumt av meg å spørre, men dere er klar over at det var forskjell på PATA- og SATA-navnene? At SATA/USB ble sd*, mens PATA ble hd*).

 

SATA har alltid vært sd* såvidt jeg vet (ihvertfall sålenge jeg har hatt tilgang på SATA-disker). På den aktuelle maskinen jeg snakket om, var det en PATA-disk som gikk fra hd* til sd* ved oppdatering.

Lenke til kommentar

Så langt jeg har forstått er grunnen til endringen fra hd* til sd* for både PATA og SATA disker et resultat av omorganisering av driverne i linux, dvs at både pata og sata blir håndtert av samme subsystem mot tidligere når de var mer adskilt. Dog husker jeg ikke hvilken versjon det skjedde, rundt 2.6.19 - 2.6.20 eller.no

Det er mulig for en distro å konfigurere linux til å behandle PATA som hd*, mens standard er å behandle alle harddisker som sd*

f.eks. Slackware bruker hd* og sd* mens Zenwalk har gått over til sd* på alt, som også var en av grunnene til at jeg gikk tilbake til slack fra zen på laptopen

 

Så virker som om Ubuntu har vært litt vinglete på det tema... iom varierende erfaringer på når det har skjedd...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Går det an å definere egne valg i "Open with"-dialogen på en litt mer avansert måte enn bare en custom command?

 

Har gjerne lyst å ha et valg som er slik at jeg åpner en mappe med "sudo nautilus", slik at jeg kan få lett skrivetilgang til enkelte mapper når jeg trenger det via filbehandlingen. Men slik det er nå blir bare de nye lagret som "sudo" og uten ikon slik at det er vanskelig å kjenne de igjen etterpå.

 

Du kan jo prøve deg litt på nautilus-actions eller så finner du diverse nautilus scripts HER!

 

Har pekt deg litt på vei. Bruk scriptet som heter root-nautilus-here ;)

 

Edit : Hos meg ligger scripts-mappa i /home/ebrukernavn/.gnome2/nautilus-scripts

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
Kan bekrefte at diskene mine het sd* i 7.10. Det er mulig de kun blir hetende dette når du tar en reinstall, og at hd* er et alias til sd* eller noe, slik at det fungerer for de som oppgraderer fra en tidligere installasjon?

 

De endret seg fra hd* til sd* når jeg oppgraderte fra 6.10 til 7.04, gjorde ingen reinstall.

 

 

 

Samme her :) men jeg gjorde reinstall

Lenke til kommentar
Hvordan er det med ralink-driverne i ubuntu 8.04? Jeg har ikke fått det til å fungere med en tidlig beta av ubuntu 8.04, men håpte at de hadde kommet seg, slik at maskina kommer seg på nett uten hjelp av macbooken :p

 

Hadde småproblemer med alpha 6 versonen med mitt rt2500 brikkesett. Brenner ut buntu 8.04 release nå for å se om det blir bedre siden alpha 6.

 

Kan konstantere at jeg har problemer med dette kortet ikke bare i alpha 6 av 8.04 men også i dagens release. Kortet det er snakk om er dette:

 

02:04.0 Network controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)

Det er dette cnet-kortet det er snakk om, vet det er mange som har dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248

Som du ser overfor, har jeg ikke dette problemet lengre :)

Problemet gjelder at signalstyrken er ekstremt lav i forhold til det var i tidligere versoner av ubuntu, og nettet reagerer saktere. Jeg får altså en liten brøkdel av den juicen jeg hadde på 7.10

Jeg sitter nå i ubuntu med det kortet. Driverne funker fint, men jeg fikk samme problem med at nettverket var begrensa til 1MB per sek.

 

løsning er å legge til den siste linja i /etc/network/interfaces :

uto lo

iface lo inet loopback

pre-up iwconfig wlan0 rate 54M

 

191331.jpeg

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hvordan er det med ralink-driverne i ubuntu 8.04? Jeg har ikke fått det til å fungere med en tidlig beta av ubuntu 8.04, men håpte at de hadde kommet seg, slik at maskina kommer seg på nett uten hjelp av macbooken :p

 

Hadde småproblemer med alpha 6 versonen med mitt rt2500 brikkesett. Brenner ut buntu 8.04 release nå for å se om det blir bedre siden alpha 6.

 

Kan konstantere at jeg har problemer med dette kortet ikke bare i alpha 6 av 8.04 men også i dagens release. Kortet det er snakk om er dette:

 

02:04.0 Network controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)

Det er dette cnet-kortet det er snakk om, vet det er mange som har dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248

Som du ser overfor, har jeg ikke dette problemet lengre :)

Problemet gjelder at signalstyrken er ekstremt lav i forhold til det var i tidligere versoner av ubuntu, og nettet reagerer saktere. Jeg får altså en liten brøkdel av den juicen jeg hadde på 7.10

Jeg sitter nå i ubuntu med det kortet. Driverne funker fint, men jeg fikk samme problem med at nettverket var begrensa til 1MB per sek.

 

løsning er å legge til den siste linja i /etc/network/interfaces :

uto lo

iface lo inet loopback

pre-up iwconfig wlan0 rate 54M

 

191331.jpeg

 

Da stoler jeg på deg å legger inn 8.04 i morra :)

Lenke til kommentar
Men fontene på dette forumet ser helt forjævlig ut, som nevnt tidligere. Noen som har step for step framgangsmåte for å få det skikkelig? har installert msttcorefonts..

 

Jeg lurer på hva som har skjedd siden 7.10 her altså.. sitter nå i 7.10 og msttcorefonts er ikke lagt inn.

Lenke til kommentar

Etter en reboot blei det langt bedre :)

 

Slik så det ut før jeg fikk starta firefox på nytt:

post-51505-1209414151_thumb.png

 

 

 

----

Før jeg installerte nvidia-driveren, fikk jeg klona skjermen min slik at jeg hadde samme skjermbilde på begge skjermene. Nå får jeg ikke skjermbilde i det heletatt på den ene skjermen, hvordan fikser jeg det? Nvidia hadde visst et program jeg kan bruke? Det skjermoppløsningsprogrammet til ubuntu viser ikke min andre skjerm heller :/

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Noen her som vet hvordan jeg får mplayer til stoppe gnome sin skjermsparer?

 

Bruke totem :)

 

Spøk til side: Totem har faktisk blitt veldig bra. Skjelden jeg fyrer opp mplayer på lappisen nå. Og, bonus: Totem håndterer web-video skikkelig! Yay!

 

Liker overhodet ikke totem sitt gui, faktisk så hater jeg gui til film avspillere, derfor bruker jeg mplayer for å slippe unna gui, i tillegg bruker mplayer mye nyere versjon av ffmpeg.

 

Grunnen til at jeg ikke liker Totem sitt gui er på grunn av når jeg spiller av film i et vindu, så lar vinduet seg strekke både diagonalt, og alle andre veier, jeg ønsker at det skal kun være mulig å strekke vinduet diagonalt slik som jeg kan gjøre med mplayer. Dessuten mangler totem muligheten til å sette aspect ratio til 16:10.

 

Synes mplayer håndterer web-video bra nok.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...