Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bahh... Har oppgradert eit par pcar i huset til ubuntu 8.04 som no nektar aa skifte tastaturoppsett. Er berre norsk som ligg inne i system -> preferences -> keyboard, men framleis vil ikkje tastane fungere... Man, gnome-menyen er buggy enda. Treig som fy.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål: Hvis jeg installerte Ubuntu 8.04-betaen, er den da blitt automatisk oppgradert til den endelige versjonen? Er det en måte å sjekke på om jeg fortsatt bruker betaen?

Har du oppdatert systemet ditt, så har du final nå.

 

Skriv dette i terminal:

lsb_release -a

Så får du diverse info om operativsystemet ditt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Som sikkert mange så installerte jeg nettopp Ubuntu 8.04 :)

 

Alle NTFS-partisjonene mine finnes automatisk som jeg setter stor pris på. Men da jeg skulle kopiere data-filene til OpenTTD (:D) fikk jeg ikke lov! Når jeg høyreklikker på partisjonen inne på Computer så står det at "The permissions of blabla could not be determined".

 

partisjonene er ikke nevnt i /etc/fstab så jeg regner med det er noe automatiske greier. Hvordan kan jeg få satt tillatelse på alt og satt min bruker som eier av filene på alle mine NTFS-partisjoner?

 

Forresten, forumet her ser litt rart ut; er det noen ekstra fonts jeg bør installere?

Lenke til kommentar

øsse87

Installer fonten fra MS: sudo apt-get install msttcorefonts

 

Gå så til FF > Edit > Preferences >Content hvor du velger Times New Roman. Trykk så på «Advanced» og hak av for «Allow pages to choose their own fonts».

 

Et alternativ her er RedHat sin alternative skrifttype(for MS sine); sudo apt-get instal ttf-liberation

I FireFox velger du da istedet Serif.

 

Hvis du fortsatt ikke er fornøyd se her: http://www.skjegg.com/2007/05/12/fikse-flo...nts-i-gnulinux/

 

For skrivetilgang til ntfs disker trenger du vel ntfs-config:

sudo apt-get install ntfs-config Du finner så programmet under Applications > System Tools

 

---

Spørsmål til dere andere; forstår hvorfor MS sine fonter ikke kommer med defualt, men hvorfor legger de ikke med RedHat sine? Tipper det er mange som synes nettet ser jævlig ut i Ubuntu første gang de tester det.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

"Veslemjuk" :D

 

Det jeg spurte om var om det var noen jeg burde installere. Jeg skulle alltids ha klart å blitt vandt til det. Men de fontene som er nå gjør at teksten på selve forumet blir veldig liten i forhold til det andre. Kan godt sjekke Red Hat sitt alternativ.

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Og så har luringene i Ubuntu plutselig valgt å kalle også IDE-disker for sd[a-z]. Hvorfor har de det?

 

Og jeg greier ikke å montere swap-partisjonen. Tidligere brukte jeg:

/dev/hda5		none			swap		sw			0	   0

Så byttet jeg til

/dev/sda5		none			swap		sw			0	   0

Men nå maser den om at monteringspunktet none ikke finnes.

Lenke til kommentar
Og så har luringene i Ubuntu plutselig valgt å kalle også IDE-disker for sd[a-z]. Hvorfor har de det?

 

Og jeg greier ikke å montere swap-partisjonen. Tidligere brukte jeg:

/dev/hda5		none			swap		sw			0	   0

Så byttet jeg til

/dev/sda5		none			swap		sw			0	   0

Men nå maser den om at monteringspunktet none ikke finnes.

 

Det er jo ikke noe nytt at alt nå heter sd*, det ble sånn når jeg oppgraderte fra 6.10 til 7.04 ihvertfall.

 

For fstab-problemet, prøv å endre "none" til "swap".

 

Ser sånn ut hos meg ihvertfall (fedora) :

/dev/VolGroup00/swapvol swap					swap	defaults		0 0

Lenke til kommentar
mountpoint swap finnes ikke heller.

 

Og IDE-disker het hd* i 7.10. Men kanskje det var mulighet for begge måter. Nå er det ihvertfall bare én mulighet.

Hos meg har det vært sd* siden 7.04 ihvertfall..

 

Forøvrig, her funker det fint når den mounter swap til "none"

UUID=e21cdbce-bd8e-4266-a70f-c4eee94504f2 none			swap	sw			  0	   0

Lenke til kommentar

np, gyngestol :)

--

 

Kan bekrefte at diskene mine het sd* i 7.10. Det er mulig de kun blir hetende dette når du tar en reinstall, og at hd* er et alias til sd* eller noe, slik at det fungerer for de som oppgraderer fra en tidligere installasjon?

--

 

Noen som har prøvd kde 4 da? Vurderer om jeg skal prøve å oppgradere til 8.04 final, eller om jeg skal vente noen-og-femti dager til opensuse 11 kommer ut..

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at diskene mine het sd* i 7.10. Det er mulig de kun blir hetende dette når du tar en reinstall, og at hd* er et alias til sd* eller noe, slik at det fungerer for de som oppgraderer fra en tidligere installasjon?

 

De endret seg fra hd* til sd* når jeg oppgraderte fra 6.10 til 7.04, gjorde ingen reinstall.

 

Tror det har noe med driveren til diskkontrolleren å gjøre, mener det skulle bli slik at alle kontrollere skal håndteres av en nyere driver, mens noen kontrollere ikke var klare enda og brukte en eldre driver. Det er sikkert disse kontrollerne som nå har fått støtte av den nyere driveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...