Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med ralink-driverne i ubuntu 8.04? Jeg har ikke fått det til å fungere med en tidlig beta av ubuntu 8.04, men håpte at de hadde kommet seg, slik at maskina kommer seg på nett uten hjelp av macbooken :p

 

Hadde småproblemer med alpha 6 versonen med mitt rt2500 brikkesett. Brenner ut buntu 8.04 release nå for å se om det blir bedre siden alpha 6.

 

Kan konstantere at jeg har problemer med dette kortet ikke bare i alpha 6 av 8.04 men også i dagens release. Kortet det er snakk om er dette:

 

02:04.0 Network controller: RaLink RT2500 802.11g Cardbus/mini-PCI (rev 01)

Det er dette cnet-kortet det er snakk om, vet det er mange som har dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248

 

Problemet gjelder at signalstyrken er ekstremt lav i forhold til det var i tidligere versoner av ubuntu, og nettet reagerer saktere. Jeg får altså en liten brøkdel av den juicen jeg hadde på 7.10

 

Er NDISwrapper eneste løsning her eller kan vi vente oss en oppdatering av kjernen for å få dette problemet fikset?

 

Edit: så en på ubuntuforums som har rapportert om samme problem, det var også en del folk som rapporterte dette inn som bug på launchpad, men jeg kommer ikke inn der med. Jeg bare så google overskriften. tok 3-4 minutter å navigere meg inn på denne siden :)

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Problemet gjelder at signalstyrken er ekstremt lav i forhold til det var i tidligere versoner av ubuntu, og nettet reagerer saktere. Jeg får altså en liten brøkdel av den juicen jeg hadde på 7.10
Vet ikke om den driveren støtter å endre signalstyrken, men du kan prøve for eksempel:

sudo iwconfig eth1 txpower 100mW

 

100mW tilsvarer 20dBm, som er en vanlig signalstyrke å bruke.

 

Bytt ut eth1.

Lenke til kommentar
Problemet gjelder at signalstyrken er ekstremt lav i forhold til det var i tidligere versoner av ubuntu, og nettet reagerer saktere. Jeg får altså en liten brøkdel av den juicen jeg hadde på 7.10
Vet ikke om den driveren støtter å endre signalstyrken, men du kan prøve for eksempel:

sudo iwconfig eth1 txpower 100mW

 

100mW tilsvarer 20dBm, som er en vanlig signalstyrke å bruke.

 

Bytt ut eth1.

 

Så denne hotfixen i bugreporten:

sudo iwconfig wlan0 rate 54M

 

Skal teste den på live-cd`en nå

Lenke til kommentar

Venter på en ny disk til lagringsserveren (for å ta backup av alt før oppgradering), så blir det 7.04 -> 8.04 på meg òg. Kjører clean install da, og skal benytte anledningen til å fikse en del ting som gikk skeis under forrige install (glemte å sette opp LVM f.eks.). Gleder meg. :)

Lenke til kommentar

Eg og. Har hatt litt småproblem då:

 

1. Driverane til graffikkortet vart litt fucka i byrjinga. Resulterte til treig gfx osv. Men gjekk raskt å fikse.

2. Har hatt ein del problem med flash (trur eg). Heile PC-en kræsja når eg var på spesielle internettsider. Det virka som om det var Gnome som kræsja, ettersom eg kunne kome meg i ctrl -alt - F1 osv.

 

Edit: Utrulig kjekt at "dvalemodusen" har blitt fiksa. Det var vel ein bypass eller noko til 7.10, men eg tok meg aldri bryet i å fikse det manuelt.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Hvis det er så vanskelig å få spill for Windows til å fungerer med Linux, hva med spill laget for playstation - er det samme greiene der?

 

Spill laget for playstation er laget for en helt annen maskinvarearkitektur, og ikke bare for et annet OS, så i utgangspunktet er det to vidt forskjellige ting.

 

For en playstation 1 er nok maskinvaren og softwaren såpass enkel, og dagens maskiner så mange ganger kjappere at det bør la seg emulere greit (tror det finnes noen emulatorer).

 

Begynner vel kanskje å dukke opp emulatorer for PS2 etterhvert også..

 

PS3 kan man bare glemme å lage en "real time" emulator til på mange år enda.

Lenke til kommentar

Tok jo evig lang tid å få ein kraftig nok pc/emulator til N64. For meg går det heile litt opp i vinning, kjøp no berre spela/konsollen istadanfor :) Eg har eit lite problem med ubuntu no:

 

Eg streamer ein del media frå ein windows pc eg har (over nettverk). Etter at et oppgraderte til Hardy går ikkje dette lenger. Når eg har funne fila eg skal streame, og opnar ho i filmavspelaren kjem meldinga:

"there is no input plugin to handle the location of this movie".

 

Eg har googla/sjekka forums osv. utan hell.

Lenke til kommentar
Tok jo evig lang tid å få ein kraftig nok pc/emulator til N64. For meg går det heile litt opp i vinning, kjøp no berre spela/konsollen istadanfor :) Eg har eit lite problem med ubuntu no:

N64-emulatoren UltraHLE klarte å kjøre på en PII 233 MHz med et Voodoo-kort. Den emulatoren brukte 3D API'et Glide.

Lenke til kommentar
Tok jo evig lang tid å få ein kraftig nok pc/emulator til N64. For meg går det heile litt opp i vinning, kjøp no berre spela/konsollen istadanfor :) Eg har eit lite problem med ubuntu no:

N64-emulatoren UltraHLE klarte å kjøre på en PII 233 MHz med et Voodoo-kort. Den emulatoren brukte 3D API'et Glide.

Klarte? Brukbart då eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...