Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kor kan eg redigere "oppstartsfila" (mangel på betre ord). Der kor du kan gå inn under oppstart (Esc) og velge vanlig oppstart, eller med recovery, eller memtest. Eg må ha ei innstilling inn i fila der, men kvar gong eg redigerar vert endringen borte neste gong eg restartar..

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vinduene uten kanter med compiz? Er det en bug?

 

har samme probemet med compiz... etter litt bruk blir kantene borte...

Ati 200M

OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.

OpenGL renderer string: ATI Radeon Xpress Series

OpenGL version string: 2.1.7412 Release

 

Så det virker som det er compiz som krangler, mulig også driver-krangel

Endret av mariunae
Lenke til kommentar
Nei, eg har redigert rett før oppstart. Trykka sånn e og greier, utan å vere logga inn i det heile. Det eg lurer på er kor eg finn denne fila (i windows er det i alle fall ei slik "oppstartsfil"), om du forstår :)

 

Det er vel menu.lst du leter etter. Her i Ubuntu ligger den i hvert fall i /boot/grub/menu.lst, men kjør et søk etter den (locate menu.lst) om du ikke finner den der. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Takker.. Men no låg fila der med riktig endelse. Btw. kva gjer "splash" bak filnamnet?, både "splash" og "quiet" står der. Kan nokon forklare kva dei gjer?

Splash er under oppstarten så står "Ubuntu" og ein bar under som går oppover. Fjernar du splash så mistar du han.

 

Fjernar du quiet så kjem alle meldingane frå kjerna på skjermen under oppstart. Kan sjå skikkeleg skremmande ut :D

 

Eg trur at om ein fjernar båe så får du båe kva kjerna sei og kva oppstarten gjer.

Lenke til kommentar

På skolen lærer vi om active directory og hvordan vi setter opp lokale og globale grupper, og den forbindelse tenkte jeg å prøve å sette opp en windows 2003 server som domenekontroller (cd image får vi gratis gjennom msdnaa).

 

Men som litt linuxfrelst, kunne jeg tenkt meg å prøve å sette opp flere domenkontrollere, men på debian eller ubuntu og få de til å samarbeide sammen med windowsserveren.

 

Det jeg lurer på, er altså hvilken programvare jeg skal bruke på linuxserveren, samt hvordan jeg kan få linux-klienter og macbooken ( som kjører os x) til å bli medlem i et active directory domene.

 

Noen som har noen erfaringer å dele?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
På skolen lærer vi om active directory og hvordan vi setter opp lokale og globale grupper, og den forbindelse tenkte jeg å prøve å sette opp en windows 2003 server som domenekontroller (cd image får vi gratis gjennom msdnaa).

 

Men som litt linuxfrelst, kunne jeg tenkt meg å prøve å sette opp flere domenkontrollere, men på debian eller ubuntu og få de til å samarbeide sammen med windowsserveren.

 

Det jeg lurer på, er altså hvilken programvare jeg skal bruke på linuxserveren, samt hvordan jeg kan få linux-klienter og macbooken ( som kjører os x) til å bli medlem i et active directory domene.

 

Noen som har noen erfaringer å dele?

Har selv prøvd litt på dette, med lite hell.

Novell OES/eDirectory får jeg ikke til å sette opp en gang.

Fedora's domenekontroller fikk jeg opp å kjøre, men UIet var helt forferdelig å jobbe med..

Lenke til kommentar
Hmm, jeg fikk installert k3b uten problemer på draco, dog var det binær installasjon. olear har ferdig k3b pakke i repo sitt.

Derimot fikk jeg ikke installert opera.

Ikke fordi Opera ikke ville kompilere selvfølgelig :) Men fordi jeg ikke fikk kompilert rpm.

pkgsrc bruker nemlig rpm for å installere opera, via rpm pakke fra ftp.opera.com.

Jeg installerte liksågodt opera manuelt, gadd ikke engang å lage en pakke. Funker suverent.

 

Nå har jeg ikke brukt Gentoo så mye, så har begrensa erfaring med Portage, men jeg liker pkgsrc bedre enn portage. Hver til sin smak antar jeg :)

 

btw, luser32. Har du testa Paludis?

Skal Gentoo gå over til Paludis eller er det et separat prosjekt?

Som deg, så kjørte jeg heller ned Opera manuelt. k3b husker jeg ikke hva som var galt med, det var strengt tatt dagen etter rc1 ble lagt ut at jeg gjorde dette her^^

 

Med gentoolkit får man gjort mye rart som i hvert fall jeg synes er ganske flott. Men er vel aller mest fordi jeg er blitt såpass vant til Portage at jeg liker det så godt; da får man gjort mye mer som man vil :o)

 

Paludis har jeg ikke vært borti før, men virker som noe man kunne testet ut på en alternativ installasjon :o) Tviler allikevel på at dette er noe offisielt fra Gentoo, og det vil vel være lite sannsynlig at de bytter ut Portage med noe slikt med det først i hvert fall.

Lenke til kommentar
På skolen lærer vi om active directory og hvordan vi setter opp lokale og globale grupper, og den forbindelse tenkte jeg å prøve å sette opp en windows 2003 server som domenekontroller (cd image får vi gratis gjennom msdnaa).

 

Men som litt linuxfrelst, kunne jeg tenkt meg å prøve å sette opp flere domenkontrollere, men på debian eller ubuntu og få de til å samarbeide sammen med windowsserveren.

 

Det jeg lurer på, er altså hvilken programvare jeg skal bruke på linuxserveren, samt hvordan jeg kan få linux-klienter og macbooken ( som kjører os x) til å bli medlem i et active directory domene.

 

Noen som har noen erfaringer å dele?

 

Har ikke så mye erfaring med AD, men ser at Ubuntu Hardy kommer med noe kalt Likewise Open (skal ligge i Universe-repos), som skal gjøre det enkelt å få Linux/OS X-maskiner til å joine AD-domener. Kan være verdt en test? :)

Lenke til kommentar
Oki. Eg slit ein del med oppstart i grunn. Etter splashskjermen er det berre svart skjerm. Kva kan eg gjere for å fikse dette? =o Av og til fungerar det normalt.. Etter ein del reboots plar det funke.

 

Prøv å fjerne splash og quiet. Det skal visst løse noen problemer. Hvis ikke ser du kanskje lettere hvor det henger i alle fall.

Lenke til kommentar
På skolen lærer vi om active directory og hvordan vi setter opp lokale og globale grupper, og den forbindelse tenkte jeg å prøve å sette opp en windows 2003 server som domenekontroller (cd image får vi gratis gjennom msdnaa).

 

Men som litt linuxfrelst, kunne jeg tenkt meg å prøve å sette opp flere domenkontrollere, men på debian eller ubuntu og få de til å samarbeide sammen med windowsserveren.

 

Det jeg lurer på, er altså hvilken programvare jeg skal bruke på linuxserveren, samt hvordan jeg kan få linux-klienter og macbooken ( som kjører os x) til å bli medlem i et active directory domene.

 

Noen som har noen erfaringer å dele?

Les litt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_D...Access_Protocol

så kan du sjekke ut denne løsningen

http://www.openldap.org/

som bonus yter den mye bedre enn MS sin løsning, og ser ganske grei ut å sette opp. Den er naturligvis også plattformuavhengig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...