Rabbid Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Er det en kommando som man kan bruke til å sammenligne innholdet i forskjellige mapper uten å måtte sammenligne filinnholdet (skal sammenligne to mapper med film (2GB hver), og maskinen fryser når jeg prøver å sammenligne alt) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Nå er Linux-servere bedre enn Windows Ok, ser vi bort i fra den tendensiøse overskriften så står det faktisk en del interessant i artikkelen. ZDNet UK, som har fått tilgang til undersøkelsen, skriver at de vanligste Linux-distribusjonene nå har en nedetid som nærmer seg den til Unix-servere, samtidig som at det påpekes at nedetiden til Windows Server 2003 har økt med 25 prosent det siste året. Nedetiden har ifølge rapporten vært på nærmere ni timer per server per år. Samtidig meldes det at nedetiden til Linux-distribusjoner fra Red Hat og Novell har blitt redusert med nærmere 75 prosent. Også Ubuntu, som først nylig har begynt å fokusere på serverkunder, gjør det bra i undersøkelsen. 22 prosent av de spurte har minst én Ubuntu-server. Disse skal det siste året i snitt hatt en nedetid på 1,1 timer. Undersøkelsen er basert på svar fra 700 brukere i 27 land. Ellers så innrømmer nå Steve Ballmer det vi har vist lenge: Vista er fortsatt i beta per april 2008. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Da kan man pre-ordre ubuntu-cd fra https://shipit.ubuntu.com/ Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Det er da mye enklere å laste ned, og så brenne ut selv... Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Men det ser mye proffere ut å gi bort cd'er med trykk og cover enn en brent cd Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Eventuelt kan man laste ned Ubuntu, og brenne den ut med Lightscribe? Da får en i både pose og sekk.. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg samler 1 stk cd per utgivelse..skal henge de opp på veggen etterhvert på et eventuelt framtidig kontor-rom. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Utrolig stilig:) Hadde likt å se bilde av den veggen når den er full, hehe. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Kjipern. De sender kun ut 1 CD per request selv om man har masse karmapoeng på launchpad.net nå ble jeg i dårlig humør. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Er det noen andre som har problemer med å laste ned pakkelister for Ubuntu? (8.04 beta) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Kjipern. De sender kun ut 1 CD per request selv om man har masse karmapoeng på launchpad.net nå ble jeg i dårlig humør. Fikk med meg det, smart valg egentlig. Jeg trenger neppe mer enn én CD, men har ofte bestilt 5-6 stykker. Du kan bestille én til av kubuntu-utgaven på shipit.kubuntu.org Dessuten er det jo et felt du kan klikke på for å velge custom request Click for full size Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Korleis tener dei pengar dei som utviklar Ubuntu? =o Gløym det, eg fann det ut Wiki. Endret 19. april 2008 av aspic Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Hmm, tjener Canonical egentlig penger? Mener å ha lest at det fortsatt er mer penger ut enn inn... Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Har nå installert Ubuntu 8.04 beta. Hvis jeg legger inn KDE4, vil da KDE4 automatisk oppdateres jevnlig slik vanlige programmer blir? Slik at jeg etter en stund vil sitte der med KDE4.1? Håper noen skjønner hva jeg mener. Har lyst til å prøve KDE4 litt, men orker ikke legge det inn hvis det ikke vil oppdatere seg til en nyere og mere stabil versjon av KDE4 etter hvert. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Du vil ikke få kde 4.1 Du vil derimot få siste versjoner i serien kde 4.0.X, altså nye bugrettingsoppdateringsversjoner av kde 4.0-serien. Om du følger med på planet.ubuntu.com og kubuntu.org, vil det nok komme howtos på hvordan du installerer kde 4.1 under ubuntu. Det innebærer ofte å bare legge til ei pakkebrønn og kjøre en enkelt kommando. Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Du vil ikke få kde 4.1 Du vil derimot få siste versjoner i serien kde 4.0.X, altså nye bugrettingsoppdateringsversjoner av kde 4.0-serien. Om du følger med på planet.ubuntu.com og kubuntu.org, vil det nok komme howtos på hvordan du installerer kde 4.1 under ubuntu. Det innebærer ofte å bare legge til ei pakkebrønn og kjøre en enkelt kommando. Takk for svar! Da er det jo ganske greit da. Legger det inn med engang. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Har testet olear sin draco linux etter at den dukket opp på distrowatch. Må si jeg er imponert Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Ja, det er mye bra i den. Men fortsatt så synes jeg ikke pkgsrc er det helt store; flere programmer som ikke vil kompilere osv. blant annet hadde jeg problemer med opera og k3b - og da gidder jeg ikke mer Mulig det er fordi jeg er litt gentoo-fanboy, men portage føles fortsatt mye bedre enn alt annet jeg har prøvd:o) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Hmm, jeg fikk installert k3b uten problemer på draco, dog var det binær installasjon. olear har ferdig k3b pakke i repo sitt. Derimot fikk jeg ikke installert opera. Ikke fordi Opera ikke ville kompilere selvfølgelig Men fordi jeg ikke fikk kompilert rpm. pkgsrc bruker nemlig rpm for å installere opera, via rpm pakke fra ftp.opera.com. Jeg installerte liksågodt opera manuelt, gadd ikke engang å lage en pakke. Funker suverent. Nå har jeg ikke brukt Gentoo så mye, så har begrensa erfaring med Portage, men jeg liker pkgsrc bedre enn portage. Hver til sin smak antar jeg btw, luser32. Har du testa Paludis? Skal Gentoo gå over til Paludis eller er det et separat prosjekt? Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Ja, det er mye bra i den. Men fortsatt så synes jeg ikke pkgsrc er det helt store; flere programmer som ikke vil kompilere osv. blant annet hadde jeg problemer med opera og k3b - og da gidder jeg ikke mer Mulig det er fordi jeg er litt gentoo-fanboy, men portage føles fortsatt mye bedre enn alt annet jeg har prøvd:o) Opera i pkgsrc fungerer bare i BSD. KDE/Qt fungerer fint i pkgsrc, merk at Draco har et eget overlay som fikser de fleste kompileringsproblem i pkgsrc. Også merk at det de viktigste programmene har binærpakker (ingen vits å kompilere så lenge det finnes binærpakker). pkgsrc i Linux er fremdeles ikke 100% (mye på grunn av manglende interesse og feedback), den eneste måten å få pkgsrc bedre er å bruke pkgsrc i Linux. Hmm, jeg fikk installert k3b uten problemer på draco, dog var det binær installasjon. olear har ferdig k3b pakke i repo sitt.Derimot fikk jeg ikke installert opera. Ikke fordi Opera ikke ville kompilere selvfølgelig Men fordi jeg ikke fikk kompilert rpm. pkgsrc bruker nemlig rpm for å installere opera, via rpm pakke fra ftp.opera.com. Jeg installerte liksågodt opera manuelt, gadd ikke engang å lage en pakke. Funker suverent. rpm i pkgsrc er ødelagt, men jeg har fikset den og lagt ut binærpakke (pga ooo krever rpm). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå