Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er Linux-servere bedre enn Windows

 

Ok, ser vi bort i fra den tendensiøse overskriften så står det faktisk en del interessant i artikkelen.

 

ZDNet UK, som har fått tilgang til undersøkelsen, skriver at de vanligste Linux-distribusjonene nå har en nedetid som nærmer seg den til Unix-servere, samtidig som at det påpekes at nedetiden til Windows Server 2003 har økt med 25 prosent det siste året. Nedetiden har ifølge rapporten vært på nærmere ni timer per server per år. Samtidig meldes det at nedetiden til Linux-distribusjoner fra Red Hat og Novell har blitt redusert med nærmere 75 prosent.

 

Også Ubuntu, som først nylig har begynt å fokusere på serverkunder, gjør det bra i undersøkelsen. 22 prosent av de spurte har minst én Ubuntu-server. Disse skal det siste året i snitt hatt en nedetid på 1,1 timer.

 

Undersøkelsen er basert på svar fra 700 brukere i 27 land.

 

Ellers så innrømmer nå Steve Ballmer det vi har vist lenge: Vista er fortsatt i beta per april 2008.

Lenke til kommentar
Kjipern. De sender kun ut 1 CD per request selv om man har masse karmapoeng på launchpad.net :( nå ble jeg i dårlig humør.

Fikk med meg det, smart valg egentlig. Jeg trenger neppe mer enn én CD, men har ofte bestilt 5-6 stykker.

 

Du kan bestille én til av kubuntu-utgaven på shipit.kubuntu.org

 

Dessuten er det jo et felt du kan klikke på for å velge custom request

 

20080419-qfp2mc1myjje236y4f9ywhstwx.preview.jpgClick for full size

Lenke til kommentar

Har nå installert Ubuntu 8.04 beta. Hvis jeg legger inn KDE4, vil da KDE4 automatisk oppdateres jevnlig slik vanlige programmer blir? Slik at jeg etter en stund vil sitte der med KDE4.1? Håper noen skjønner hva jeg mener. Har lyst til å prøve KDE4 litt, men orker ikke legge det inn hvis det ikke vil oppdatere seg til en nyere og mere stabil versjon av KDE4 etter hvert. :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke få kde 4.1

 

Du vil derimot få siste versjoner i serien kde 4.0.X, altså nye bugrettingsoppdateringsversjoner av kde 4.0-serien. Om du følger med på planet.ubuntu.com og kubuntu.org, vil det nok komme howtos på hvordan du installerer kde 4.1 under ubuntu. Det innebærer ofte å bare legge til ei pakkebrønn og kjøre en enkelt kommando.

Lenke til kommentar
Du vil ikke få kde 4.1

 

Du vil derimot få siste versjoner i serien kde 4.0.X, altså nye bugrettingsoppdateringsversjoner av kde 4.0-serien. Om du følger med på planet.ubuntu.com og kubuntu.org, vil det nok komme howtos på hvordan du installerer kde 4.1 under ubuntu. Det innebærer ofte å bare legge til ei pakkebrønn og kjøre en enkelt kommando.

 

Takk for svar! Da er det jo ganske greit da. Legger det inn med engang. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er mye bra i den. Men fortsatt så synes jeg ikke pkgsrc er det helt store; flere programmer som ikke vil kompilere osv. blant annet hadde jeg problemer med opera og k3b - og da gidder jeg ikke mer :p

Mulig det er fordi jeg er litt gentoo-fanboy, men portage føles fortsatt mye bedre enn alt annet jeg har prøvd:o)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg fikk installert k3b uten problemer på draco, dog var det binær installasjon. olear har ferdig k3b pakke i repo sitt.

Derimot fikk jeg ikke installert opera.

Ikke fordi Opera ikke ville kompilere selvfølgelig :) Men fordi jeg ikke fikk kompilert rpm.

pkgsrc bruker nemlig rpm for å installere opera, via rpm pakke fra ftp.opera.com.

Jeg installerte liksågodt opera manuelt, gadd ikke engang å lage en pakke. Funker suverent.

 

Nå har jeg ikke brukt Gentoo så mye, så har begrensa erfaring med Portage, men jeg liker pkgsrc bedre enn portage. Hver til sin smak antar jeg :)

 

 

btw, luser32. Har du testa Paludis?

Skal Gentoo gå over til Paludis eller er det et separat prosjekt?

Lenke til kommentar
Ja, det er mye bra i den. Men fortsatt så synes jeg ikke pkgsrc er det helt store; flere programmer som ikke vil kompilere osv. blant annet hadde jeg problemer med opera og k3b - og da gidder jeg ikke mer :p

Mulig det er fordi jeg er litt gentoo-fanboy, men portage føles fortsatt mye bedre enn alt annet jeg har prøvd:o)

Opera i pkgsrc fungerer bare i BSD. KDE/Qt fungerer fint i pkgsrc, merk at Draco har et eget overlay som fikser de fleste kompileringsproblem i pkgsrc. Også merk at det de viktigste programmene har binærpakker (ingen vits å kompilere så lenge det finnes binærpakker).

 

pkgsrc i Linux er fremdeles ikke 100% (mye på grunn av manglende interesse og feedback), den eneste måten å få pkgsrc bedre er å bruke pkgsrc i Linux.

 

Hmm, jeg fikk installert k3b uten problemer på draco, dog var det binær installasjon. olear har ferdig k3b pakke i repo sitt.

Derimot fikk jeg ikke installert opera.

Ikke fordi Opera ikke ville kompilere selvfølgelig :) Men fordi jeg ikke fikk kompilert rpm.

pkgsrc bruker nemlig rpm for å installere opera, via rpm pakke fra ftp.opera.com.

Jeg installerte liksågodt opera manuelt, gadd ikke engang å lage en pakke. Funker suverent.

rpm i pkgsrc er ødelagt, men jeg har fikset den og lagt ut binærpakke (pga ooo krever rpm).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...