Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har prøvd meg på å sette opp ssh, men jeg får hastigheter på bare 900 kilobytes/sec, noe som er ekstremt lite over kabel :/

Hva slags utstyr knytter du maskinene sammen med? Hvis du bruker en hub/svitsj som kun yter 10Mbps, er ikke 900KBps så urimelig..

 

..eller hvis nettverkskortet i en av maskinene ikke er kjappere enn 10Mbps..

 

Men hvor finner man 10Mbps utstyr i dag? Har ikke sett noe under 100 på mange år (minus en gammel hub som ble brukt til å "sniffe" trafikk)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har to maskiner som jeg skal koble sammen med en TP-kabel. Den ene er en macbook som kjører os x, den andre er en stasjonær PC som kjører ubuntu hardy heron OG Windows XP Professional.

 

Hva er den kjappeste og mest kompatible måten å overføre filer mellom linux eller windows og os x? Har prøvd meg på å sette opp ssh, men jeg får hastigheter på bare 900 kilobytes/sec, noe som er ekstremt lite over kabel :/

Hva slags maskiner snakker vi om her? For en sliten gammel CPU kan det gå svært treigt med SSH pga krypteringen. (Snakker såklart kun om filoverføring via SSH og ikke shell, som går kjapt uansett pga så små mengder data som skal sendes)

 

Samba og NFS er ikke kryptert og derfor langt mindre CPU-avhengige. Dermed er det trolig nettverk og evt. harddisker som begrenser hastigheten.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Ang Solaris:

Vil denne maskinen funke med OpenSolaris?

 

Noen tips til hva jeg bør unngå når jeg velger hw for Solaris?

 

Ang ZFS:

Hvordan håndterer ZFS (Z-raid) disk-krasj?

Må jeg bytte ut disken før jeg kan fortsette å bruke arrayet ?

 

Hva skjer om jeg flytter diskene fra et Z-raid over i en annen PC?

Vil den klare å sette sammmen Z-raidet igjen uten videre, uten at jeg mister dataene på diskene?

 

Hva skjer om jeg bytter om på hvilken S-ATA-port jeg kobler diskene til?

Hva skjer om diskene bytter rekkefølge i /dev (hvis de ligger i /dev på Solaris da)?

Lenke til kommentar
Ang Solaris:

Vil denne maskinen funke med OpenSolaris?

 

Er veldig usikker på det hovedkortet. Chipsettet bør gå, men vet du hva slags nettverkskontroller som sitter på det? Her er Solaris sær som fy.. måtte selv bytte ut Realtek-kortet som sitter i OpenSolaris-boksen min med et Intel-kort. Realtek-kortet funket forsåvidt, men med elendig ytelse.

 

Solaris er på ingen måte noen "walk in the park" mtp. hardware-støtte, litt eldre og utbredte chipsett pleier å ha god støtte, også ting som er litt mer server-rettet. Har du mulighet til å gå for noe Intel-basert ville jeg gjort det, da det som regel er et sikkert valg. (chipsett som G33, P35 er 100% støttet).

 

 

Noen tips til hva jeg bør unngå når jeg velger hw for Solaris?

 

Se over. :)

Også lurt å skumme over HCL'en : http://www.sun.com/bigadmin/hcl/

 

Ang ZFS:

Hvordan håndterer ZFS (Z-raid) disk-krasj?

Må jeg bytte ut disken før jeg kan fortsette å bruke arrayet ?

 

Har ikke hatt noen diskkræsj enda.. men det skal fungere slik at ved gjentatte feil fra en disk, blir denne disablet, og arrayet satt som "Degraded". Du kan fortsette å bruke arrayet.

 

Når du bytter ut disken må du kjøre en kommando, f.eks

zpool replace poolnavn diskdevice diskdevice

(Du kan bruke samme diskdevice på begge parameterne, for å bytte ut en disk med en ny som står på samme kontroller som den gamle)

 

Hva skjer om jeg flytter diskene fra et Z-raid over i en annen PC?

Vil den klare å sette sammmen Z-raidet igjen uten videre, uten at jeg mister dataene på diskene?

 

Ja, men det forutsetter at du har gjort en export, "zpool export" på zpoolen din, med en påfølgende "zpool import" på den andre PCen. "zpool import" skal oppdage arrayet automagisk.

 

Hva skjer om jeg bytter om på hvilken S-ATA-port jeg kobler diskene til?

Hva skjer om diskene bytter rekkefølge i /dev (hvis de ligger i /dev på Solaris da)?

 

Det skal funke, men det kan også hende arrayet ikke kommer opp uten litt ekstra jobb. En "zpool import" skal ordne biffen.

Lenke til kommentar

Takk for svar Sokkalf.

 

Skal sørge for å sjekke HCL'en før jeg kjøper hovedkort. ;)

Høres jo rimelig trygt ut å bygge en lagringsserver med ZFS.

 

Men har et par oppfølgingssørsmål...

Hva skjer om jeg flytter diskene fra et Z-raid over i en annen PC?

Vil den klare å sette sammmen Z-raidet igjen uten videre, uten at jeg mister dataene på diskene?

 

Ja, men det forutsetter at du har gjort en export, "zpool export" på zpoolen din, med en påfølgende "zpool import" på den andre PCen. "zpool import" skal oppdage arrayet automagisk.

Hva skjer om jeg glemmer zpool export og bare kjører import på en ny maskin?

 

Hva skjer om jeg bytter om på hvilken S-ATA-port jeg kobler diskene til?

Hva skjer om diskene bytter rekkefølge i /dev (hvis de ligger i /dev på Solaris da)?

Det skal funke, men det kan også hende arrayet ikke kommer opp uten litt ekstra jobb. En "zpool import" skal ordne biffen.
Jeg risikerer altså ikke å miste alle datene på arrayet dersom diskene av en eller annen grunn blir stokket om og jeg kjører zpool import?
Lenke til kommentar

Jeg har også bygd opp en filserver med et ZFS-pool som består av 4 disker satt opp med RAID-Z. Men i motsetning til Sokkalf^ bruker jeg produksjonsutgaven av Solaris, nemlig Solaris 10. Og jeg må si det fungerer bra. Hovedkortet jeg bruker er et MSI 975X Platinum PowerUp Edition, og prosessoren er en Xeon X3210 quad-core.

Lenke til kommentar

Takk for svar Stigfjel.

 

Er det noen forskjell i ZFS-implementasjonen i produksjonsutgaven og i OpenSolaris?

 

Det jeg er mest usikker på er om gjennopprettingsfunksjonene til ZFS er sikre nok. Har lite lyst til å fylle et pool med noen TB data og oppleve å miste alt p.g.a. en bagatell...

Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg glemmer zpool export og bare kjører import på en ny maskin?

 

Det er mulig at det virker med en force-parameter, -f skulle jeg tro det er..

Forresten, ikke kjør export om du ikke planlegger å flytte diskene i nærmeste fremtid, hele arrayet blir nemlig unmountet når du gjør det. :)

 

Jeg risikerer altså ikke å miste alle datene på arrayet dersom diskene av en eller annen grunn blir stokket om og jeg kjører zpool import?

 

Diskene blir i utgangspunktet markert med metadata som forteller deres forhold til arrayet, uavhengig av kontroller osv. Men jeg har ikke testet dette selv. :)

 

Er det noen forskjell i ZFS-implementasjonen i produksjonsutgaven og i OpenSolaris?

Ja, OpenSolaris sin versjon er nyere og bedre™. Den er ikke ustabil eller noe slikt, men inneholder den versjonen av ZFS som er klar for å bli inkludert i Solaris 11. Uansett er det ingen store forskjeller.

 

Det jeg er mest usikker på er om gjennopprettingsfunksjonene til ZFS er sikre nok. Har lite lyst til å fylle et pool med noen TB data og oppleve å miste alt p.g.a. en bagatell...

 

Det skjønner jeg veldig godt, og jeg ser nok i ettertid at jeg var litt for ivrig med å stable alt på beina med min filserver, uten å ha testet slike ting nok.

 

Jeg råder deg derfor til å gjøre følgende :

Sett opp en virtuell maskin (virtualbox, vmware e.l), og lag noen virtuelle disker for å teste på. Da får man mulighet til å stokke om på disse diskene, reinstallere OSet, og gjøre hva pokker man vil uten tap av data, samtidig som man får en "feel" for hvordan ting virker.

 

Kommer nok til å gjøre det samme selv når jeg får tid.

 

I tillegg kan man opprette et zpool på filer istedenfor disker, som er en annen fin måte å leke litt på om man har en "native" solarisinstall.

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell i ZFS-implementasjonen i produksjonsutgaven og i OpenSolaris?

Ja, OpenSolaris sin versjon er nyere og bedre™. Den er ikke ustabil eller noe slikt, men inneholder den versjonen av ZFS som er klar for å bli inkludert i Solaris 11. Uansett er det ingen store forskjeller.

 

Tenkte jeg skulle hente ned OpenSolaris for å teste litt i VMWare her, men det var jo tre-fire ulike versjoner som var å finne. Hvilken er det jeg bør bruke, OpenSolaris Developer Preview, Solaris Express Community Edition eller Solaris Express Developer Edition? Og hva er i så fall forskjellen? :)

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell i ZFS-implementasjonen i produksjonsutgaven og i OpenSolaris?

Ja, OpenSolaris sin versjon er nyere og bedre™. Den er ikke ustabil eller noe slikt, men inneholder den versjonen av ZFS som er klar for å bli inkludert i Solaris 11. Uansett er det ingen store forskjeller.

 

Tenkte jeg skulle hente ned OpenSolaris for å teste litt i VMWare her, men det var jo tre-fire ulike versjoner som var å finne. Hvilken er det jeg bør bruke, OpenSolaris Developer Preview, Solaris Express Community Edition eller Solaris Express Developer Edition? Og hva er i så fall forskjellen? :)

 

Solaris Express Community Edition er vel det valget som er en mest mulig tradeoff mellom utviklingsversjonen og en stabil utgave.

 

Developer Edition er enda mer stabil igjen, og inneholder litt ekstra proprietære greier fra Sun, såvidt jeg vet.

 

(Stabil blir kanskje litt feil begrep, ingen av disse versjonene er på noen måte ustabile.. men kan ha features som ikke er så godt dokumentert enda, f.eks)

 

Developer Preview er en testversjon av OpenSolaris som det er tenkt å bli i framtiden (ganske nær framtid også, etter det jeg har hørt). Her satses det på å få OpenSolaris mer "tilgjengelig", med administrasjon og oppdateringer mer som vi kjenner fra linux. (Ian Murdock, skaperen av Debian som leder prosjektet, han jobber nå for Sun)

 

Selv valgte jeg Community Edition, da ikke Developer Preview var i så veldig brukbar stand når jeg prøvde den. Det er store muligheter for at det har vært en del fremgang her.. så jeg ville sjekket den ut.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...