Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt Debian på en serven en stund så tenkte jeg det var tid for å prøve Linux på klient igjen, er veldig fornøyd med Ubuntu 7.10'n jeg kjører nå. :) Fant igjen mange av programmene jeg brukte, med et unntak: Photoshop. Dette programmet bruker jeg veldig ofte, og finner jeg ikke et verdig tilsvarende så kommer jeg nok til å falle tilbake på Windows. (Evt. skaffe meg en Mac.)

 

Slik jeg har forstått så er det flere programmer enn bare GIMP. Nevnte program fikk jeg et dårlig intrykk av, det virket til å ha dårlig GUI, samt så mangler det skikkelig CMYK og Pantone-støtte. (Men kan tenke meg at GIMP er fin-fint til å bare holde på med foto.)

 

Kort så virker det som GIMP, Krita, og Pixel er alternativene jeg kan velge mellom. Er det noen andre jeg burde prøve? Eller burde jeg bare prøve å legge inn Photoshop via. Wine? (Regner med at Photoshop er en smule for tung til å kjøre igjennom virtualisering.)

 

Skal brukes til det samme jeg pleier å bruke Photoshop til - stort sett er webdesign, grafisk design, fotografi-redigering og av og til mer eksperimentelle grafikkprosjekter.

 

Har dere andre programmer dere vil anbefale designere så setter jeg stor pris på anbefalinger der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Photoshop skal etter det jeg ha lest funke greit med nyere WINE-versjoner. Tror ikke det blir for "tungt", ettersom WINE ikke gjør noe emulering, kun oversettelse av API-kall. F.eks kjører spill som World of Warcraft helt glatt i WINE.

 

Ellers er det nok et lite problem med "skikkelig" programvare til linux innen bildebehandling, videoredigering, musikkproduksjon o.l.. på bildesiden er nok Gimp det nærmeste du kommer.

Lenke til kommentar
Etter å ha kjørt Debian på en serven en stund så tenkte jeg det var tid for å prøve Linux på klient igjen, er veldig fornøyd med Ubuntu 7.10'n jeg kjører nå. :) Fant igjen mange av programmene jeg brukte, med et unntak: Photoshop. Dette programmet bruker jeg veldig ofte, og finner jeg ikke et verdig tilsvarende så kommer jeg nok til å falle tilbake på Windows. (Evt. skaffe meg en Mac.)
Google støtter wine prosjektet spesifikt for å få inn Photoshop, støtten er allerede meget god, og bedres raskt:

http://jonramvi.wordpress.com/2008/03/11/62/

Slik jeg har forstått så er det flere programmer enn bare GIMP. Nevnte program fikk jeg et dårlig intrykk av, det virket til å ha dårlig GUI, samt så mangler det skikkelig CMYK og Pantone-støtte. (Men kan tenke meg at GIMP er fin-fint til å bare holde på med foto.)
Sjekk opp prosjektet GEGL, de har nå kommet et godt stykke, og det forventes at det kommer inn i neste versjon av GIMP som antagelig ser dagens lys i løpet av året. Du vil da ha all fargedybde og kontroll du måtte ønske. GUI er en vanesak, så det blir litt dumt å si at GIMP er dårlig når du er vant til det ene. Du kan forsøke GIMPShop, GIMP med Photoshop GUI. Både Cinepaint og Krita er verdt et forsøk hvis du er utålmodig. I det hele tatt burde du kunne klare deg i linux, og situasjonen vil etter alle solemerker bli vesentlig bedre i løpet av året på det som ennå gjenstår.
Lenke til kommentar

Skal vi tro Olear er GEGL langt unna - selv om neste versjon vil få det vil det være lenge før alle filtre osv. er støttet. Men ser veldig frem til dette!

 

TLZ; tenkte jeg bare skulle nevne meetthegimp hvor du kan laste ned gratis videoer for opplæring av Gimp - for fotoredigering. Hvis du jobber litt med det så tror jeg du vil like grensesnittet.

 

Ellers lister denne tråden(ubuntuforums) opp en hel del programmer for ditt formål. Kommersielle programmer finnes også, som Lightzone, Bibble, NoiseNinja, PS via wine for fotoredigering. Lisens fra disse vil du kunne bruke både på windows og linux - i tilfelle du kjører dualbot(med unntak av PS).

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Noen som ser noen problemer med disse delene og linux?

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=70091

Jeg har nevnte hovedkort, og det fungerer helt utmerket med siste Ubuntu. Merk at fakeraid som følger med ikke vil fungerer, oppdateringer av bios blir gitt som *.exe fil - men det finnes løsning for begge.

 

 

Installerte Mandriva og eeXbuntu på en eeepc, imponerende hvor bra compiz fungerer på en slik enkel maskin! Mandriva imponerte meg når det gjelder utseende og kontrollpanel - men på den trege maskinen føltes det nesten som å kjøre vista:-) Nå leste jeg at Dell også skal selge en tilsvarende mini pc, håper de velger Ubuntu.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Skal vi tro Olear er GEGL langt unna - selv om neste versjon vil få det vil det være lenge før alle filtre osv. er støttet. Men ser veldig frem til dette!
Olear er for pessimistisk som vanlig (og jeg for optimistisk antagelig).GEGL er allerede inne i 2.5:

http://developer.gimp.org/NEWS

og GEGL er hovedfokus for 2.6 som vel må komme på denne siden av året hvis vi skal ta tidligere releaser som tegn på hastigheten:

http://en.wikipedia.org/wiki/GIMP#Release_history

Lenke til kommentar

Mr. pessimistisk in da house :p

 

Det er fint at ting skjer, men jeg er bare lei av å vente, jeg har brukt GIMP eksklusivt siden 1.2, og støtte for fargeprofiler og dypde har enda ikke kommet på et akseptabel nivå. Krita har det GIMP mangler, men suger på alt annet. Cinepaint har for lite features rettet mot trykk, og har elendig GUI. Kan også nevne PixelEditor, men den er utrolig buggy og ser ut som den ikke har så stor framtid (en utvikler på hobbybasis, pluss at den ber om å bli saksøkt av Adobe).

 

BTW: GEGL blir lagt inn i 2.6, men man får ikke utnyttet det før 2.8.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Konvertere?

Så en kan med andre ord ikke jobbe direkte med de fargene man ønsker?

Man må krysse fingrene på at den konverterer RGB til det man håper er rett?

 

 

Nei, ser ut til at det blir WINE på meg.

(Selv om Pixel virker imponerende...)

 

 

Photoshop skal etter det jeg ha lest funke greit med nyere WINE-versjoner. Tror ikke det blir for "tungt", ettersom WINE ikke gjør noe emulering, kun oversettelse av API-kall. F.eks kjører spill som World of Warcraft helt glatt i WINE.

Jeg snakket ikke om WINE når jeg snakket om det ble for tungt, men om å kjøre det i et virtualisert miljø, fks. VirtualBox eller vmWare.

 

Synes det er utrolig utrolig synd at Linux mangler et skikkelig program i denne kategorien. Veldig mye annet jeg har vært borti av annet programvare er knallbra og solid. AbiWord er hærlig(og har ikke alt det tullet til Word som jeg overhode aldri bruker), Pidgin er enkelt og greit å bruke, Irssi må være tidenes IRC-klient. Desktop-brukergrensesnittet jeg bruker(GNOME/Compiz) er noe av det mest brukervennlige og effektive jeg har vært borti og har fiffige funksjoner tilsvarende i OSX og Vista, og gjerne forbedret varianter av det. Rett og slett knakende bra.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Jeg snakket ikke om WINE når jeg snakket om det ble for tungt, men om å kjøre det i et virtualisert miljø, fks. VirtualBox eller vmWare.
Det burde også gå fint så lenge du har x86 prosessor og nok minne. Men anbefaler å prøve Wine før virtualisering. - Fordi Wine er mer lettvint, hvis det virker.
Lenke til kommentar

Nå som stadig flere bedrifter og skoler tar i bruk OpenOffice og etter hvert Linux, så blir det også naturlig at vanlige brukere vil etter hvert bruke dette hjemme også. Jeg ser frem til den dagen Linux blir et naturlig valg for folk flest. Folk trenger mer informasjon om alternativene.

 

En godbit for eiere av VIA gpu

 

Da mangler vi bare nvidia. Sakte men sikkert blir ting bedre :)

Når en starter, og det blir populært, så blir andre lett smittet, og i dette tilfellet positiv smitte ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...