Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Adobe har nå meldt seg inn i The Linux Foundation

 

Da burde de ihvertfall få ræva i gir å gi oss både 64-bit flash og for å ikke nevne flash som ikke henger seg og tar alt av ressurser. I beste fall hjelpe gnash. Flash er jo omtrent umulig å komme seg unna uansett. På grunn av visse idioter som lager hele sider i flash.

 

Gjenstår å se om dette bare er tomme ord da. Siden de tydeligvis også mener at photoshop gjennom wine er ett fullverdig alternativ til native.

 

Tja, dersom de kompilerer native for linux, og bruker winelib, burde da det være greit? I allefall som et første steg.

 

For ikke snakke om: Supporter det!

 

Personlig greier jeg meg lenge med Gimp...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trives best i gimp, selv om jeg har bruker ps på jobben og har opplæring i ps fra skole. Digger det store, lett tilgjengelige utvalget av skripts og plug-ins for gimp. Bare synd utviklerene må konkurrere mot piratkopier av ps, det er ikke den letteste ting i verden akkurat. Trenger man absolutt 16-bit så har man jo krita eller cinepaint hvis man trenger 32-bit. Men nødvendigheten med det ser jeg ikke så mye til.

Lenke til kommentar
Og han trengte visst litt hjelp også, "He also got a little help from co-worker Derek Callaway."

Det samme gjelder nok veldig mange av deltagerne, inkludert vinneren. Som han sier er ikke dette noe man begynner å jobbe med når konkuransen starter:

 

"On TV and stuff, the hackers sit down and they break into systems in seconds," Miller says. "But in real life what happens is that they announced this contest a month ago, and me and my team of security guys made a conscious decision that we wanted to enter the contest.

 

"We decided that we would try the Mac, just because it was the easiest target. We've sort of looked at all these guys in the past, and every time we look at the Mac, we find something. When we've look at the other systems, we've usually not been so lucky. So we figured we go with what we've found easiest in the past."

 

According to Miller, for all the attention that the contest received, the reality is that only a few contestants actually took the challenge. "You don't enter the competition unless you basically have something," Miller says. "All the people like us who decided three weeks ago to enter, if they didn't find a weak point, they didn't enter, so you don't get a sense of how many people tried and failed. All you know is the people who think they could do it."

Linux.com

Lenke til kommentar
Fikk plutselig opp spørsmål om jeg ville "vise" skrivebordet mitt til noen andre. Trykka nekt litt for fort så jeg glemte hva annet som sto der. Er det vanlig å prøve å fjernstyre andres skrivebord?

Må vel være noe på lokalnettet, noen som kjenner din IP-adresse/hostname. Så det er vel ikke akkurat vanlig, nei.

Lenke til kommentar

Linus har postet en fin bug :D

 

Description of problem:

youtube no workee - fedora 9 not usable for wife

 

Version-Release number of selected component (if applicable):

 

swfdec.x86_64 0.6.2-1.fc9

swfdec-gtk.x86_64 0.6.2-1.fc9

swfdec-mozilla.x86_64 0.6.0-1.fc9

 

 

How reproducible:

I didn't try a lot of videos, but I couldn't find a single one that actually

worked. And what's the internet without the rick-roll?

 

Some just show a light gray background, some give the play buttons etc, but show

only a black screen even when the red ball at the bottom moves along..

 

Steps to Reproduce:

1. Install current Fedora 9

2. Rick-roll!

3. No profit!

 

Actual results:

Some videos just show a light gray background, some give the play buttons etc,

but in the latter case show only a black screen even when the red ball at the

bottom seems to moves along..

 

Expected results:

Rick Astley in all his glory! People have reported that youtube videos are

supposed to work with swfdec, so I presume they have worked at some point and

have been broken recently.

 

Just to test that this isn't just a anti-rick-roll security feature, I also

tested some other videos, but let's face it - we do need Rick for the "Full

Internet Experience".

 

Additional info:

This is "high" priority because the wife will kill me if she doesn't have her

videos. And the adobe player won't install on current rawhide due to some

library issues.

 

"Obi-wan Kenobi, you're our only hope"

Lenke til kommentar
http://www.archlinux.org/ Arch har blitt tysk :p

Ubuntu, PCLinux, Mandriva, Fedora og alle de andre kjente distroene er plutselig ikke så populære lenger heller i følge distrowatch :p

 

post-143435-1207075444_thumb.png

 

 

EDIT: Denne var litt morsom :)

 

"ISO doesn't get it, says Microsoft; starts new international IT standards body.

 

GREEDMOND, WA -- Bruised, battered, fined, and ridiculed over its fight for OOXML acceptance, Microsoft has decided it's had enough. The company is so angry with ISO that it has decided to form its own standard-setting organization."

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hei hå. Skal levere et foredrag på mandag, så tenkte det er på tide å begynne. :) Faget er norsk, så det skal ikke være så teknisk.

 

Problemstilling: Hva er historien bra fri kildekode? Hvem er det som bruker fri kildekode I dag? Og hva er fordelene og ulempene med fri kildekode?

 

Disposisjon:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Historien bak fri kildekode, definisjon

Hva betyr egentlig fri kildekode?

Hvordan har fri kildekode utviklet seg fra begynnelsen til I dag?

Hvem var de første som brukte fri kildekode?

Hvordan har fri kildekode endret seg over tiden?

Hvordan har fri kildekode påvirket data-verdenen

Lisenser for fri kildekode

GNU-lisenser

BSD

OSI og FSF godkjente lisenser (?)

Fri kildekode i dag

Linux

Bruker private personer fri kildekode I dag?

Bruker næringslivet eller andre organsiasjoner fri kildekode I dag?

Er det noen steder hvor fri kildekode er spesiellt utbredt?

Hva hadde skjedd dersom alle programmer utviklet under fri kildekode plutselig forsvant en dag?

Fordeler og ulemper ved privat bruk

Hvorfor burde en privat person bruke fri kildekode?

Hvorfor burde ikke en privat person bruke fri kildekode?

Fordeler og ulemper fra en utvikler sitt ståsted

Hvilke fordeler har en utvikler dersom han utvikler programmer under fri kildekode?

Hvilke ulemper vil en utvikler støte på dersom han utvikler et program under fri kildekode?

Bedrifter og fri kildekode

Kan en kommersiell bedrift tjene penger på fri kildekode?

Hvilke ulemper og fordeler er det for bedriften å utvilke fri kildekode?

Sun

 

Er noe jeg har slengt sammen nå, men synes ikke disposisjonen er så forferdelig. Er det noen som har noen kommentarer eller innspill? Begynner å skrive nå, men kanskje noe jeg har glemt, burde vinkle annerledes eller burde fjerne?

Lenke til kommentar

Jeg skal altså kopiere en haug med filer fra en mappe over til en annen mappe, med andre ord det er backup av mobilbilder fra minnet til mobilen min. Tingen er at den skriver over filer som allerede eksisterer, det at den gjør det som default er skremmende nok i seg selv. Hvordan får jeg den til å ikke skrive filer med samme navn på nytt?

Lenke til kommentar
Du vil få en del nye kjerner lista opp i grub(den nye kjernen til hardy), pluss de gamle. Windows vil fortsatt være tilstede.

 

ALt vil være som det var, bortsett ifra at du får et nyere ubuntusystem :)

 

Okei, takk! :)

 

Krise her nå!

 

Det du sa stemte ikke! :( Oppdaterte til Hardy, restartet og når jeg fikk opp skjermen for å velge OS var ikke WinXP der lenger! Det var derimot 2stk for Hardy pluss noen for recovery og memtest greier. Hva nå?

 

"title Ubuntu hardy (development branch), kernel 2.6.24-14-generic

root (hd0,4)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-14-generic root=UUID=71eefe79-883c-4553-ab51-47fe8e2266a4 ro quiet splash

initrd /boot/initrd.img-2.6.24-14-generic

quiet

 

title Ubuntu hardy (development branch), kernel 2.6.24-14-generic (recovery mode)

root (hd0,4)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.24-14-generic root=UUID=71eefe79-883c-4553-ab51-47fe8e2266a4 ro single

initrd /boot/initrd.img-2.6.24-14-generic

 

title Ubuntu hardy (development branch), kernel 2.6.22-14-generic

root (hd0,4)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=71eefe79-883c-4553-ab51-47fe8e2266a4 ro quiet splash

initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

quiet

 

title Ubuntu hardy (development branch), kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)

root (hd0,4)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=71eefe79-883c-4553-ab51-47fe8e2266a4 ro single

initrd /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

 

title Ubuntu hardy (development branch), memtest86+

root (hd0,4)

kernel /boot/memtest86+.bin"

 

EDIT: Fikk løst det. Trengte bare legge til noe greier jeg fant på ei nettside. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Hei hå. Skal levere et foredrag på mandag, så tenkte det er på tide å begynne. :) Faget er norsk, så det skal ikke være så teknisk.

 

Problemstilling: Hva er historien bra fri kildekode? Hvem er det som bruker fri kildekode I dag? Og hva er fordelene og ulempene med fri kildekode?

 

Disposisjon:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Historien bak fri kildekode, definisjon

Hva betyr egentlig fri kildekode?

Hvordan har fri kildekode utviklet seg fra begynnelsen til I dag?

Hvem var de første som brukte fri kildekode?

Hvordan har fri kildekode endret seg over tiden?

Hvordan har fri kildekode påvirket data-verdenen

Lisenser for fri kildekode

GNU-lisenser

BSD

OSI og FSF godkjente lisenser (?)

Fri kildekode i dag

Linux

Bruker private personer fri kildekode I dag?

Bruker næringslivet eller andre organsiasjoner fri kildekode I dag?

Er det noen steder hvor fri kildekode er spesiellt utbredt?

Hva hadde skjedd dersom alle programmer utviklet under fri kildekode plutselig forsvant en dag?

Fordeler og ulemper ved privat bruk

Hvorfor burde en privat person bruke fri kildekode?

Hvorfor burde ikke en privat person bruke fri kildekode?

Fordeler og ulemper fra en utvikler sitt ståsted

Hvilke fordeler har en utvikler dersom han utvikler programmer under fri kildekode?

Hvilke ulemper vil en utvikler støte på dersom han utvikler et program under fri kildekode?

Bedrifter og fri kildekode

Kan en kommersiell bedrift tjene penger på fri kildekode?

Hvilke ulemper og fordeler er det for bedriften å utvilke fri kildekode?

Sun

 

Er noe jeg har slengt sammen nå, men synes ikke disposisjonen er så forferdelig. Er det noen som har noen kommentarer eller innspill? Begynner å skrive nå, men kanskje noe jeg har glemt, burde vinkle annerledes eller burde fjerne?

 

Du må ha med en oppsummering! Ellers så det spennende ut. Om du lager presentasjon, så sleng den gjerne opp her :)

Lenke til kommentar
Jeg skal altså kopiere en haug med filer fra en mappe over til en annen mappe, med andre ord det er backup av mobilbilder fra minnet til mobilen min. Tingen er at den skriver over filer som allerede eksisterer, det at den gjør det som default er skremmende nok i seg selv. Hvordan får jeg den til å ikke skrive filer med samme navn på nytt?

 

Fra "man cp" :

 

-i, --interactive

prompt before overwrite

 

Dette bør funke :

cp -i /path/til/mappe/* destinasjon/

 

Sleng på en -R også om du trenger å ta med underkataloger.

 

Edit: om du gjør dette i GUI, så aner jeg ikke, KDE spør ihvertfall som default.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...