Feonar Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg har ganske lenge llurt på hvor jeg kan finne en liste over de mest brukte kommandoene, og ikke minst hva de betyr og gjør.. Url anyone? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 http://www.google.com/search?q=basic%20unix%20commands Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Nå har jeg 2 hardisker, 1 som system og en som slave. Og jeg skal ha Ubuntu og Windows på system hardisken også skal jeg bruke slaven til slave selfølgelig. Dette fungerer perfekt i Win., men jeg lurer på hvordan dette blir i Ubuntu? Jeg skal liksom ha den som slave både i Linux og Windows. Må jeg partisjonere den slik at Linux for en del og Windows får en annen del av slaven, eller kan jeg ha den samme partisjonen på Linux og Windows? På forhånd, takk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Ok. Da skulle det åpne brevet være klart: http://linuxbok.solution-forge.net/phpwiki...ame=BrevJun2005 Sender det av gårde til de nevnte adressene (se nederst på Wikien) kl 1500 i dag. Om noen vil redigere noe/kommentere noe - gjør det innen da. Poster svarene tilbake til denne tråden. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Nå må jeg stille et veldig flaut spørsmål: Fungerer Linux på FAT32 eller bare NTFS? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Du skal ikkje køyre GNU/Linux på eit Windows-filsystem. Du kan lese/skrive andre FAT32-partisjonar frå GNU/Linux, og du kan lese NTFS. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Og FAT32 er et Windows-filsystem? Jeg må bare forsikre meg 100% før jeg begynner å pusle med det Endret 1. juli 2005 av Stish Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Og FAT32 er et Windows-filsystem? Tja, ihvertfall laget av M$ og støttet av windows, DOS etc. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jepp.. Takker GNU/Linux brukar som relgel ReiserFS eller Ext3. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg tok en liten kikk på top500.org. Flere av systemene bruker Linux-kjernen, men det står ikke noe om GNU. Er det slik at alle GNU-verktøyene er droppet til fordel for egenutviklede? Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jepp.. Takker GNU/Linux brukar som relgel ReiserFS eller Ext3. Jaha.. Det skjønte jeg Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det er filsystem, akkurat slik som FAT32 og NTFS er. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Jeg tok en liten kikk på top500.org. Flere av systemene bruker Linux-kjernen, men det står ikke noe om GNU. Er det slik at alle GNU-verktøyene er droppet til fordel for egenutviklede? Nei, ikke nødvendigvis. Det er bare at folk rett og slett ikke bryr seg om å kalle det GNU/Linux. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hei, om det er noen Linux-folk som er våken nå. Jeg har tenkt å innstallere Ubuntu på min stasjonære maskin akkurat nå. I min simple tankegang, kommer jeg til å kjøre cd-en som en hvilken som helst Win-cd. Er det noe jeg bør være obs på? Er det noe jeg bør huske på? Jeg har tatt det jeg synes er av verdi over til D:. Ønsk meg lykke til, jeg synes dette er skummelt. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Du må passe på at det ikke er noe som heter "d:" i Linux, sånn at disken din kommer til å dukke opp som noe annet i installasjonsprosessen. Det eneste du trenger å vite er hvor stor den disken er, sånn at du kan unngå å installere noe på den. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Du må passe på at det ikke er noe som heter "d:" i Linux, sånn at disken din kommer til å dukke opp som noe annet i installasjonsprosessen. Det eneste du trenger å vite er hvor stor den disken er, sånn at du kan unngå å installere noe på den. For å si det sånn, jeg har kommet så langt i innstallasjonsprosessen at jeg støter på dette problemet. Jeg har nå tre partisjoner: en på 5,6GB, en på 74,4 GB og en på 483 kB. Trodde ikke C: var så liten som 5,6 GB, men det kan vel ikke være noen andre løsninger. HDD'en er forresten på 80GB. Så.. Programvare for RAID? Er det det jeg skal sette opp? Var litt mer avansert enn jeg setter pris på dette her.. Edit: Klinte til på den første partisjonen jeg. Og nå summer det for alle penga. Endret 2. juli 2005 av Billy Bob Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hvis ikke du vet hva RAID er, tviler jeg på at du trenger å sette det opp, da du sikkert ikke har/bruker det. (Hvis jeg forsto spørsmålet ditt.) Ellers står det veldig mye nyttig på www.ubuntuguide.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå