Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg sliter litt med et trådløst nettverkskort av typen Linksys WPC54G V. 1.2.

 

Jeg har prøvd framgangsmåten med ny firmvare, fwcutter osv. Problemet nå er det at kortet ikke blir oppdaget av datamaskinen lengre. Hva jeg gjorde for å få det til å skje er jeg usikker på da jeg har prøvd mange forskjellige drivere og varianter på løsningen med Broadcom sine brikker.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få Xubuntu til å oppdage kortet mitt igjen?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruker man ikke ndiswrapper for å "konvertere" windowsdrivere til linux?. Det hjelper i så fall lite når xubuntu ikke aner at jeg har et nettverkskort, dermed blir det vel vanskelig å komunisere med det?.

 

Men jeg skal prøve ndiswrapper for å se om kortet kommer tilbake i maskinvare oversikten.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Hei trøttinger :]

 

Har laget en 40GB partisjon som jeg skal installere Ubuntu på i morgen om jeg får til(Dual Boot med Win XP). Må jeg gjøre noe spesielt med partisjonen? Legge inn filer/mapper slik at Ubuntu blir installert riktig? Prøvde nemlig tidligere i dag, men fikk opp en feilmelding om at /rot eller /home eller noe manglet, men er ikke helt sikker på hva som sto i feilmeldingen altså.

Lenke til kommentar
Har du installert gnome-keyring da?

 

Hei, takk for tipset. Hadde gnome-keyring inne men ikke gnome-keyring-manager, prøver om det funker noe bedre.

 

Ok, gnome-keyring-manager fungerte ikke. Den lagra passordet men fikk det liksom aldri til å fungere. Network-manageren ble straks ivrig etter å koble til usikra tilgangspunkt etter dette. Men det ser ut som det løste seg da jeg la inn manuell konfigurasjon på network-manageren. Så da kan svigermor kose seg med xubuntu og skrive mail og sjekke nettbank :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Hei trøttinger :]

 

Har laget en 40GB partisjon som jeg skal installere Ubuntu på i morgen om jeg får til(Dual Boot med Win XP). Må jeg gjøre noe spesielt med partisjonen? Legge inn filer/mapper slik at Ubuntu blir installert riktig? Prøvde nemlig tidligere i dag, men fikk opp en feilmelding om at /rot eller /home eller noe manglet, men er ikke helt sikker på hva som sto i feilmeldingen altså.

Du må lage 2 partisjoner:

1 swap.

1 rot.

 

Swap bør du ha på ca. 1,5 GB. Er det jeg har på alle mine PC-er i alle fall. Root lar du resten være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Putt i Ubuntu Live-CDen, og gå igjennom installasjonen til du kommer til partisjoneringa. Der velger du Manual, og lager først en 1,5 GB swap, også lager du en til på det området som er igjen som ext3 og under mount point velger du / .

Lenke til kommentar

Les litt mer i brukerdokumentasjonen hos Ubuntu.com angående installering.

 

Hvis du har noen som helst tanker om å kjøre dobbel oppstart (dualboot?) en stund fremover, enten du tester ut mer en distribusjon eller holder deg til Ubuntu, vil jeg anbefale denne konfigurasjonen:

 

/ (root) 8192mb ext3

/home 31744mb ext3

swap 1024mb linux-swap

= 40960mb/40gb eller tilpass dette utfra hvor mange mb du har tilgjengelig.

 

Med dette oppsettet, vil du alltid beholde brukerinstillinger og personlige filer hvis du reinstallerer, installerer en annen distro eller roter det til slik at du ikke kan starte Ubuntu. I slike tilfeller formaterer du kun / (root).

Vær og klar over at Ubuntu vil overskrive windows sin mbr. Og vise versa når du eventuelt installerer windows på nytt, vil dette lage en ny mbr, og du må legge Ubuntu sin inn igjen.

 

For tilgang til Ubuntu sine disker i windows, sjekk Ext2 IFS For windows.

 

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Sikkert memtest. Det sjekker RAM-en din for feil, noe du egentlig ikke har så alt for mye bruk for forhåpentligvis :)

 

Lykke til med Ubuntu

Lenke til kommentar

Stemmer bra det.

Ubuntu

Ubuntu sikkermodus

Memtest

Win NT/2000 (har ikke det installert, så aner ikke hvorfor det kommer opp)

Annet OS

Win XP Home Edition.

 

Lastet ned en 'ufri' driver, men fikk bare svart skjerm når jeg startet PCen opp igjen, så nå er Ubuntu installert for andre gang.

Lenke til kommentar
Lastet ned en 'ufri' driver, men fikk bare svart skjerm når jeg startet PCen opp igjen, så nå er Ubuntu installert for andre gang.
Prøv å bruke Envy til å installere ufri driver istedet (da får du nyeste versjon, som forhåpentligvis har bugfix). Kan være en ide å fortelle hvilket grafikkort du har.
Lenke til kommentar

Jeg prøvde ut Ubuntu på en PC med Radeon HD 2600 for noen dager siden. De frie driverne støttet ikke skjermoppløsninger mens fglrx kjørte kun i Mesa, og dermed gikk ting sakte. Jeg trodde at driverne hadde blitt bedre, men de trenger tydeligvis fortsatt litt modning. (jeg holdt på i to dager med ulike fremgangsmåter og drivere) Jeg vil se at ting virker før det eventuelt blir ATI/AMD i min neste PC.

Lenke til kommentar

Jeg har vært avventende til ATI for egen del, men det skjer faktisk mye. En tur til phoronix innimellom er forfriskende. Det begynner å bli mange drivere å velge mellom:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...eonhd&num=1

Men den nye åpne driveren begynner virkelig å nærme seg noe:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...gears&num=1

Det vil fortsatt ta noe tid, men for min egen del er avgjørelsen tatt, neste grafikkort blir AMD/ATI. Når det gjelder native spill er fglrx faktisk ganske god:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...600gt&num=1

 

Det vil fortsatt gå noe tid før ting er der vi ønsker, men det har faktisk gått ganske fort hvis vi tar i betraktning kompleksiteten i driverne. Tvinner litt på fingrene med å sette opp et Phenom system hjemme som hovedmaskin, og den vil garantert ha ATI kort, sannsynligvis 3500 eller 3700. Det skal bli en sann fornøyelse å bli kvitt blobben fra nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...