Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

har mistet en server i nettverket... har glemt ip'n den kjører en statisk ip jeg mener jeg vet rangen og lurer på om det finnesn noen enkle skannere som jeg kan bruke til å finne den igjen med :D

 

FYI

Servern står knødd nede i et kått og det er bare umulig å lure en skjerm/tastatur dit for å finne ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men jeg fikk ikke til å boote fra mp3-spilleren (har ikke brennbar cd tilgjendelig) så tenkte kanskje det gikk ann. Men men, det blir vel kanskje umulig å fortsette installasjonen når det er et Windows-program. Dummer meg kanskje ut..

 

Edit: Nå fant jeg en brennbar CD, endelig! Så nå skal ubuntu installeres!

Endret av GoodKat
Lenke til kommentar
DaemonTools? Er ikke det en image mounter til Windows?

Daemontools til UNIX har nok eksistert mye lenger enn image-mounteren Daemon Tools. Daemontools er en samling av verktøy for å håndtere tjenester på et unix-system. :)

 

Sitat fra cr.yp.to:

daemontools is a collection of tools for managing UNIX services.
supervise monitors a service. It starts the service and restarts the service if it dies. Setting up a new service is easy: all supervise needs is a directory with a run script that runs the service.
multilog saves error messages to one or more logs. It optionally timestamps each line and, for each log, includes or excludes lines matching specified patterns. It automatically rotates logs to limit the amount of disk space used. If the disk fills up, it pauses and tries again, without losing any data.

Lenke til kommentar

Spør bare her jeg, istede for å lage en ny tråd.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, men alle vinduene mine på oppgavelinjen nederst har forsvunnet, og jeg får de ikke frem igjen.

http://img147.imageshack.us/my.php?image=screenshoton7.png

Slik ser det ut, og jeg skal egentlig ha Pidgin, to samtaler og firefox på oppgavelinjen.

Noen som kan hjelpe meg å få de tilbake?

 

(Synes forresten Ubuntu er skikkelig spennende!:) )

Lenke til kommentar

Sitter på laptoppen til svigers som jeg har ufrivillig omdannet til en linux-surfemaskin. Xubuntu 7.10 med en jensen usb-dongle. Donglen fungerer fint å alt men routeren jeg kobler til har passord, og dette må jeg skrive inn hver gang maskinen starter. Noen måte å komme i rundt dette på?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på om dette er rett plass å spørre, men jeg spør alikevel.

 

Jeg har akkurat brent en imagefil av "Xubuntu alternate install CD" men jeg sliter med å få til å boote fra den. PCen jeg bruker er en Thoshiba Satelllite SA60 - 302. Bare så det er sagt, jeg brente imagefila i Nero, med verktøyet for å brenne imagefiler slik at de blir pakket ut. Så det som er problemet er å få til å boote fra cden.

 

Er det noe spesielt man må gjøre i Nero for at plata skal bli "bootable" eventuelt, hvordan får man fram bios instillinger på denne maskinen?. Eller er problemet noe helt annet?.

Lenke til kommentar
Er det noe spesielt man må gjøre i Nero for at plata skal bli "bootable" eventuelt, hvordan får man fram bios instillinger på denne maskinen?. Eller er problemet noe helt annet?.

Det kan være flere grunner til at du ikke får bootet platen din. Hvis det er en original release (du lastet ned imagefilen fra xubuntu.org), antar jeg at det ikke er noe feil med cden og at problemet ligger på maskinen din. Mest sannsynlig har du ikke satt maskinen til å sjekke for bootbare CD-er under oppstart, og dette kan du gjøre via menyen til BIOSen din. Hvordan du kommer deg dit avhenger av maskin til maskin, men mest sannsynlig trenger du å trykke enten F2 eller DEL under oppstart. Dette får du for øvrig beskjed om når du booter maskinen.

 

Hvis ikke det fungerer, kan det hende at laseren på cdromen din er dårlig. Dette har hendt meg flere ganger - og det endte da opp med at jeg måtte installere OS over nettverket fra en annen maskin.

Lenke til kommentar
Sitter på laptoppen til svigers som jeg har ufrivillig omdannet til en linux-surfemaskin. Xubuntu 7.10 med en jensen usb-dongle. Donglen fungerer fint å alt men routeren jeg kobler til har passord, og dette må jeg skrive inn hver gang maskinen starter. Noen måte å komme i rundt dette på?
Bruk network-manager.

 

xfce skal fungere med network-manager-gnome.

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=239178

Lenke til kommentar
Sitter på laptoppen til svigers som jeg har ufrivillig omdannet til en linux-surfemaskin. Xubuntu 7.10 med en jensen usb-dongle. Donglen fungerer fint å alt men routeren jeg kobler til har passord, og dette må jeg skrive inn hver gang maskinen starter. Noen måte å komme i rundt dette på?
Bruk network-manager.

 

xfce skal fungere med network-manager-gnome.

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=239178

 

Hei, ja kjører network-manager-gnome som default på xubuntu, men den spør om key hver gang jeg starter opp. Får søke litt på no andre forum og sånnt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...