Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, for min del så er linux-boksen en router i utgangspunktet (har ingen vanlig router, bare ethernet rett inn). Dessuten bruker jeg DNS-serveren til å trikse litt så domenenavnet mitt blir oversatt til en lokal ip istedenfor den eksterne. Har også benyttet muligheten til å lage DNS-navn til andre maskiner i nettverket (som da selvsagt fungerer kun internt).

 

Edit: man får også (marginalt) bedre ytelse på DNS-oppslag ved å kjøre caching på den lokale DNS-serveren.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Du mener å boote opp en fysisk Vista-installasjon inni VMware?

 

Teoretisk kan det gå, men det er isåfall høyst uvanlig å gjøre noe slikt. For det første pleier man å bruke virtuelle disker i VMware (og andre liknende løsninger), selv om VMware faktisk har mulighet for å bruke fysiske disker/partisjoner også.

 

Men så kommer problemet med hardware, hvor den fysiske og virtualiserte hardwaren er helt forskjellig, så du trenger helt andre drivere og slikt. Windows er ikke akkurat det beste OSet når det gjelder slike drastiske hardware-bytter (de fleste pleier å reinstallere Windows når de skifter store deler av PCen sin).

 

Personlig ville jeg derfor heller installert Windows på nytt inni VMware. Det er en slik løsning jeg selv har valgt, siden jeg bruker Linux som primært OS, men av og til er det greit å ha en Windows-installasjon lett tilgjengelig (bl.a. fordi jeg har drevet en del med support for klønete Windows-brukere).

 

Dog ville jeg heller satset på WinXP enn Vista, siden XP bruker vesentlig mindre ressurser. Du må bl.a. sette av mye mer RAM i en virtuell Vista-maskin enn en XP-maskin. I tillegg er grafikken det svakeste leddet i virtuelle maskiner, så du får ingen 3d-aksellerasjon. Dermed er det bare å glemme det fancy Aero-grensesnittet i Vista (for de som er svake for denslags eyecandy). Kort og godt, virtuell XP banker Vista :)

Lenke til kommentar

Fra artikkelen :

Microsoft har lagt ut en virtuell harddisk med forhåndsaktivert Windows XP SP2 og Windows Vista, pluss IE6, IE7 eller IE8. Den går ut på dato torsdag 3. juli 2008.

 

Så ja, free as in beer, frem til juli.

Ikke så veldig lenge, med andre ord.

 

Forøvrig, som Langbein allerede har nevnt; det er mulig å loade Windows fra en fysisk partisjon og inn i VMWare, men måten Windows loader drivere på gjør at man får store problemer om man plutselig bytter hardware (og det er det man i praksis gjør når man bytter til et virtualisert miljø).

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke tro det er særlig stort problem å virtualisere en allerede eksisterende WinXP-installasjon, Parallels desktop klarte det helt fint på min mac i hvert fall, så det kan da ikke være verdens største heksekunst? Tipper at VMWare og Parallels virtualiserer generisk hardware som WinXP har ålreite fallback-drivere for uansett. Dessuten installerer en jo VMWare tools med en gang uansett, som fikser drivere og diverse config. :)

Lenke til kommentar

Noen grunn til at sambamount nekter å gå over 12mb/s (100 MBit), mens om jeg mounter samme katalog på serveren med sshfs ligger jeg på rundt 35MB/s (300 Mbit)? Det er snakk om et GBit-nettverk.

 

Linja i fstab:

//enigma/musikk /home/clvn/media/musikk smbfs rw,user,credentials=/home/clvn/smb_cred,lfs,uid=1000,gid=1000 0 0

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg loggen til irssi?

 

Jeg faller ut av alle servere hvert 20. minutt. Får bare "Read error: Connection reset by peer".

 

Har du aktivert autolog?

 

Du kan gjere det med /set autolog on

 

Då finn du loggane dine for eks i ~/irclogs.

 

 

http://irssi.org/documentation/settings

 

Vel, fikk ikke så mye ut av loggene der. Står det samme som kommer i kanalene jeg er i og dette i auth.log:

 

21:05 !irc.homelien.no *** Processing connection to irc.homelien.no

21:05 !irc.homelien.no *** Looking up your hostname...

21:05 !irc.homelien.no *** Checking Ident

21:05 !irc.homelien.no *** No Ident response

21:05 !irc.homelien.no *** Found your hostname

--- Log closed ons mar 19 21:10:41 2008

--- Log opened ons mar 19 21:30:41 2008

21:30 !irc.homelien.no *** Processing connection to irc.homelien.no osv osv osv

 

Prøver å endre autolog_level til all jeg. Ser om den sier mer om hvorfor jeg detter ut.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...