Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppdaget nå at Gentoo's myspell-pakker er datert tilbake til 2006, så har liten forhåpnint om at de ordner med den nye. Lagde heller egne ebuilds, og dette funker jo kjempebra=)

Takker for ebuilds og filer. Det fungerer bra. God knall!

Hehe, flott at noen andre enn jeg fikk bruk for dem da :o)

Får bare håpe at de som styrer med ebuilds'a i Portage kan oppdatere myspell-pakkene til alle språkene de har liggende. Er litt synd hvis det blir sånn om man går glipp av disse større oppdateringene her.

Lenke til kommentar

 

Hm, Cheese-programmet hadde jeg ikke hørt om før. :)P

Var ikke så mye kult her, Cheese er gammelt nytt. Klokka var ganske kul, men ikke noe stor nyhet.

Var dog masse interessant i form av GVFS og PolicyKit, bra de fokuserer på slikt.

 

Some of the exciting things to look forward to in GNOME 2.24 will hopefully include:

 

* a new version of GNOME's Ekiga VoIP client featuring a revamped user interface and SIP presence support;

* the Empathy instant messaging client utilising the Telepathy communications framework;

* the often requested column and list views in GNOME's File Manager;

* the completion of the port from GNOME-VFS to GVFS; and

* bug fixes, performance improvements, and memory improvements throughout the desktop.

Lenke til kommentar

Hm, det slo meg litt at veldig mye i changeloggen til GNOME 2.22 allerede eksisterer i OS X. :s Cheese == Photo Booth (UIet er _dønn likt_). PolicyKit == den derre låsen som er nederst i alle config-sider i OS X. Greit nok at GNOME er mer OS X inspirert, mens KDE er mest Windows-inspirert, men det får da være grenser? Er forskjell på å implementere en feature slik det gjøres best, og å direkte imitere en konkurrents implementasjon..

Lenke til kommentar
Hm, det slo meg litt at veldig mye i changeloggen til GNOME 2.22 allerede eksisterer i OS X. :s Cheese == Photo Booth (UIet er _dønn likt_). PolicyKit == den derre låsen som er nederst i alle config-sider i OS X. Greit nok at GNOME er mer OS X inspirert, mens KDE er mest Windows-inspirert, men det får da være grenser? Er forskjell på å implementere en feature slik det gjøres best, og å direkte imitere en konkurrents implementasjon..

Liknende funksjon har finnes i andre systemer i "evigheter", f.eks. i KDE så har kcontrol (KDE's kontrollpanel) vært mulig å starte for vanlige brukere, mens visse innstillinger har vært låst. Da er det en knapp nederst i GUIet man kan trykke på, og deretter skrive inn root-passordet, og vips får man tilgang til alle innstillingene :)

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hva "Concurrent booting" er for noe - er det slik at Ubuntu Linux ikke har full støtte for dualcore med mindre man aktiverer dette?

 

he he leste om en på ubuntuforums som lurte på om han skulle velge WHS eller Ubuntu server. Han var lege, ny på området - og ville lagre pasientinformasjon på den, samt ha tilgang til dataen fra nett:-D

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva "Concurrent booting" er for noe - er det slik at Ubuntu Linux ikke har full støtte for dualcore med mindre man aktiverer dette?

Ta det med ro, linux støtter fint CPUer med flere kjerner :)

 

Det greiene med concurrent booting har vel å gjøre med init-scriptene, slik at flere oppstartscripts kan kjøre parallellt. Bootingen vil da kunne gå litegrann kjappere, men det har ingen betydning for ytelsen ellers.

he he leste om en på ubuntuforums som lurte på om han skulle velge WHS eller Ubuntu server. Han var lege, ny på området - og ville lagre pasientinformasjon på den, samt ha tilgang til dataen fra nett:-D

Hva heter denne legen, så vet jeg hvem jeg IKKE skal ha som fastlege :p

 

I Norge har vi i hvertfall ganske strenge regler for håndtering av pasientdata og sensitive opplysninger.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva "Concurrent booting" er for noe - er det slik at Ubuntu Linux ikke har full støtte for dualcore med mindre man aktiverer dette?

Ta det med ro, linux støtter fint CPUer med flere kjerner :)

 

Det greiene med concurrent booting har vel å gjøre med init-scriptene, slik at flere oppstartscripts kan kjøre parallellt. Bootingen vil da kunne gå litegrann kjappere, men det har ingen betydning for ytelsen ellers.

he he leste om en på ubuntuforums som lurte på om han skulle velge WHS eller Ubuntu server. Han var lege, ny på området - og ville lagre pasientinformasjon på den, samt ha tilgang til dataen fra nett:-D

Hva heter denne legen, så vet jeg hvem jeg IKKE skal ha som fastlege :p

 

I Norge har vi i hvertfall ganske strenge regler for håndtering av pasientdata og sensitive opplysninger.

Takk for svar:-)

 

Legen var nok ikke fra Norge. I Norge har vi strenge regler for slikt, men det hjelper jo lite når disse nissene ikke overholder dem. Leste om en dame som lagret all data på en usbpenn - stikk i strid med reglene. Denne klarte hun selvsagt å miste... Hun var ikke lege, men det var sensitive informasjon om en rekke elever. Og det er slett ikke det eneste tilfelle.

Men tenk dere å sitte hos fastlegen bare for å se en WHS borti kroken som blinker heftig når legejornalen din hentes frem :-D

Lenke til kommentar

Noen andre som har vært borti at Bind kan være utrolig treigt? Har benyttet meg av bind som lokal dns-server en del ganger (med lokale oppslag, og forward mot NGT's DNS-servere), men har egentlig alltid gitt opp.. Iblant faller DNS totalt ut, og ping mot lokale hostname er utrolig treigt (første 2-3 pakkene bruker alltid 100ms+, før den legger seg på ca 1ms). Ping mot IP er ikke noe problem.

 

En del har problemer med generelt treige DNS-oppslag, og det er visst IPv6 som skaper problemer, men å skru av dette her hjemme har ikke løst noe for meg. Dette har forekommet under Debian for noen år siden, og alle Ubuntu-utgavene siden den første..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...