Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Finnes det en måte å få vite hva RAM-en jeg har installert heter og hvor rask den er uten å måtte åpne skiten?

 

Bruker OpenSUSE 10.3. Tenker slik som f.eks Sandra og EVEREST gjør i Windows.

 

There's always a way..

Hvis du loader modulen "eeprom"

# modprobe eeprom

så skal hver av minnebrikkene få sitt eget directory under /sys/bus/i2c/devices.

 

I hvert av disse directoriene ligger det en fil som heter eeprom.

 

Denne inneholder RAM-brikkens SPD, altså den lille ROM-brikken som inneholder all info om hastigheter, navn, etc, etc.

 

F.eks kan jeg hente ut litt data på denne måten :

$ strings eeprom
CM2X2048-6400

(CM2X2048-6400 er modellnavnet på RAM-brikken min)

 

Info om hva som ligger hvor i SPD finnes f.eks her (for DDR2).

 

Nå er det ikke akkurat trivielt å lese ut data på denne måten, så jeg driver og fikler litt med å lage et program som gjør dette litt enklere (målet er å få til et alternativ til CPU-Z etterhvert)

 

Kommer til å poste litt mer om det når programmet blir litt mer brukbart..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst til å gjøre et seriøst forsøk på å prøve slackware for å lære litt mer i stedet for å bli helt vant til GUI og ubuntu. Jeg har tidligere prøvd å dualboote med ubuntu der grub er boot loader. Jeg har også prøvd å skrive over grub med lilo som er slackware sin boot-loader, men det gikk ikke. Noen tips her?

 

Jeg trenger også en torrent link til rett image jeg skal bruke (helst ett image som gjør alt enklest mulig). Jeg sitter på en P4.

 

Er det noe annet som jeg må vite før jeg går i gang med slackware bortsett fra det opplagte?

Jeg foretrekker å bruke GRUB, selv om Slackware som primær distro (nå).

Hvis jeg skal installere Slackware på en PC som allerede har f.eks. Ubuntu installert, velger jeg å ikke installere LILO og legge til Slackware i GRUB.

endrebjorsvik har et greit forslag til en grub entry for Slackware.

Åsså: Slackware har ferdig GRUB pakke liggende under extra/ på f.eks. DVDen.

 

Ellers: linuxquestions.org er det offisielle forumet til Slackware. Mange kunnskapsrike slack'ere på ##slackware på freenode. Og den slackware boken: The Revised Slackware Book Project

Og dette forumet da :)

Lenke til kommentar
Disc 1, 2 og 3 herfra (eller DVD-en hvis du har lyst).

Slackware kan bootes med GRUB. Jeg gjøre det på denne måten (/boot/grub/menu.lst):

# Slackware
title		   Slackware 12.0
root			(hd1,1)
kernel  /boot/vmlinuz root=/dev/hdb2 ro 4

 

Men jeg vet ikke hvordan Slackware er til å lære seg linux. Da jeg satt det opp ble det meste satt opp automatisk og klart til bruk.

Arch Linux er en distro som krever mer konfigurering, og den har i tillegg et mer effektivt pakkesystem.

 

 

Jeg har lyst til å gjøre et seriøst forsøk på å prøve slackware for å lære litt mer i stedet for å bli helt vant til GUI og ubuntu. Jeg har tidligere prøvd å dualboote med ubuntu der grub er boot loader. Jeg har også prøvd å skrive over grub med lilo som er slackware sin boot-loader, men det gikk ikke. Noen tips her?

 

Jeg trenger også en torrent link til rett image jeg skal bruke (helst ett image som gjør alt enklest mulig). Jeg sitter på en P4.

 

Er det noe annet som jeg må vite før jeg går i gang med slackware bortsett fra det opplagte?

Jeg foretrekker å bruke GRUB, selv om Slackware som primær distro (nå).

Hvis jeg skal installere Slackware på en PC som allerede har f.eks. Ubuntu installert, velger jeg å ikke installere LILO og legge til Slackware i GRUB.

endrebjorsvik har et greit forslag til en grub entry for Slackware.

Åsså: Slackware har ferdig GRUB pakke liggende under extra/ på f.eks. DVDen.

 

Ellers: linuxquestions.org er det offisielle forumet til Slackware. Mange kunnskapsrike slack'ere på ##slackware på freenode. Og den slackware boken: The Revised Slackware Book Project

Og dette forumet da :)

 

Takk for svar begge to :) Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål når jeg kommer til å installere.

Lenke til kommentar

En NFS-share på filserveren min (/mnt/sw-raid/homes/clvn/) blir mountet på /home/clvn på bruksPC-en under oppstart. I /mnt/hw-raid/serier/ har jeg noen serier som jeg gjerne skulle koblet opp mot /mnt/sw-raid/homes/clvn/media/serier, både lokalt og via NFS. Har prøvd meg både med ln, mount --bind og mount --rbind uten hell. Kan noen sparke meg på riktig spor? Takk

Lenke til kommentar

Hmm,,,

Brukte du Ubuntu sin /boot under installasjonen av Slackware?

Hvis ikke vet jeg ihvertfall ikke hvordan det har skjedd...

 

Uansett, du kan boote Slackware (og andre distroer) via f.eks. Slackwares installasjonsdisk.

eks: hugesmp.s root=/dev/hda1 rdinit= ro

Så kan du installere Slackwares LILO eller GRUB over Ubuntu sin så du ihvertfall får boota.

 

Hvordan fikse Ubuntus /boot er nok værre....

Kanskje det beste er nå å reinstallere Ubuntu, så vil vel Ubuntu også lage en GRUB-entry for slackware i samme slengen...

 

EDIT

post# 2000

weee?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ok, nytt problem her. Jeg oppdaterte til java 1.6 for å få Frostwire til å kjøre. Problemet nå er at når jeg går fra pcen så buffrer etter hvert cpuen til 100% og det blir et viftebråk fra en annen verden. Med en gang jeg flytter musepekeren litt rundt roer den seg igjen. Hva gjør man med dette problemet?

Lenke til kommentar
Hmm,,,

Brukte du Ubuntu sin /boot under installasjonen av Slackware?

Hvis ikke vet jeg ihvertfall ikke hvordan det har skjedd...

 

Uansett, du kan boote Slackware (og andre distroer) via f.eks. Slackwares installasjonsdisk.

eks: hugesmp.s root=/dev/hda1 rdinit= ro

Så kan du installere Slackwares LILO eller GRUB over Ubuntu sin så du ihvertfall får boota.

 

Hvordan fikse Ubuntus /boot er nok værre....

Kanskje det beste er nå å reinstallere Ubuntu, så vil vel Ubuntu også lage en GRUB-entry for slackware i samme slengen...

 

EDIT

post# 2000

weee?

 

Jeg sletta både root på ubutu partisjonen og /home partisjonen. Men grub legger vel seg i MBR eller? Jeg prøver å kjøre bare slackware her, overskrivelse av grub med slack`s install program fungerte ikke, fikk feilmelding når jeg skulle prøve å legge inn LILO. Er det ikke å bare lage en menu.lst og en grub.conf tilpasset mitt system, og prøve å boote fra der av?

 

Boote fra cd hver gang er vel egentlig ikke noe løsning sånn som jeg ser det. Jeg har leta en del på nettet men finner liksom ikke ut noe ting, står jo side opp og side ned om både grub og menu.lst men ikke så mye informativt om mitt problem.

 

Det med at ubuntu fikser grub entry for slackware stemmer jo, men sist jeg prøvde det så kom det en feilmelding om at jeg ikke kunne boote root partisjonen.

Dette fikk jeg sist gang jeg prøvde slackware.

 

No filsystems could mount root, Tried:
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (0,0)

Dette var med ubuntu sin grub entry.

 

Men ettersom jeg skal prøve å gå bort fra ubuntu så vil jeg helst prøve å slippe å legge det inn igjen.

 

 

Mitt problem i korthet. Ubuntu er borte men grub henger igjenn (i MBR??). Har ingen grub entrys på min nye slackwareinstallasjon. Hva gjør jeg?

 

 

 

 

 

Ok, nytt problem her. Jeg oppdaterte til java 1.6 for å få Frostwire til å kjøre. Problemet nå er at når jeg går fra pcen så buffrer etter hvert cpuen til 100% og det blir et viftebråk fra en annen verden. Med en gang jeg flytter musepekeren litt rundt roer den seg igjen. Hva gjør man med dette problemet?

 

 

Jeg testa det jeg også, virka som frostwire ikke likte 1.6 av java. Men du får til å kjøre det?

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Nå bruker ikke Slackware GRUB som default. En standard installasjon av Slack har LILO som boot loader.

LILO-conf ligger her: /etc/lilo.conf

 

Hvis du under installasjon av Slackware valgte at LILO skal ligge på MBR på SAMME disk som Ubuntus GRUB ligger på, vil LILO overskrive GRUB.

Boot Slackware installasjonen via CD, logg inn som root og kjør kommandoen lilo for å skrive lilo til MBR.

lilo

 

 

Evt.

Boot Slackware via CD, og installer slackwares grub pakke fra /extra

Da kan du kjøre grubinstall for å lage en fersk menu.lst (grub.conf) for slackware og installere denne på MBR

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Speaking of bootloaders.

 

Ble litt svett idag.

 

 

Satt i en ny harddisk i filserveren, skrur på, tar turen innom parted.

 

Sletter partisjonen på sdc. Fatter ingenting da jeg skal til å slette den andre partisjonen.

Partisjon ikke funnet sier parted.

 

Jeg får hetta og finner ut at jeg har partisjonert bort 200GB med downloads.

 

Når jeg satt i en ny disk ble sda sdb, sdb til sdc og den nye til sda :s

 

 

I alle fall. Med /storage/downloads borte begynte jeg å stresse som bare for å få tilbake partisjonstabellen min (nei, hadde ikke backup av den, og har heller ikke tatt lærdom :p), takk og pris kom jeg over test testdisk!

 

Testdisk henta det opp igjen som om ingenting var hendt :D

 

 

Moral, ha spist og vær klart i toppen før man tar ordet root i sin munn :p

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem å fjerne en partisjon, og opprette partisjonen igjen med eksakt samme startsylinder etc. samt korrekt partisjonstype.

 

I mitt tilfelle så gjorde jeg noe lignende med vilje: Jeg hadde en 500GB harddisk delt inn i 100MiB /boot og 250GiB til LVM. Den resterende plassen var ikke partisjonert. I ettertid fikk jeg behov for mer plass, og fjernet deretter LVM-partisjonen på 250GiB og opprettet en ny LVM-partisjon på ~500GB (partisjonen startet fra eksakt samme punkt).

Lenke til kommentar
Nå bruker ikke Slackware GRUB som default. En standard installasjon av Slack har LILO som boot loader.

LILO-conf ligger her: /etc/lilo.conf

 

Hvis du under installasjon av Slackware valgte at LILO skal ligge på MBR på SAMME disk som Ubuntus GRUB ligger på, vil LILO overskrive GRUB.

Boot Slackware installasjonen via CD, logg inn som root og kjør kommandoen lilo for å skrive lilo til MBR.

lilo

 

 

Evt.

Boot Slackware via CD, og installer slackwares grub pakke fra /extra

Da kan du kjøre grubinstall for å lage en fersk menu.lst (grub.conf) for slackware og installere denne på MBR

 

 

Jeg fikk ikke skrevet over grub med LILO når jeg innstallerte, fikk feilmelding. Men jeg prøvde slik du sa, å boote via installDVD`en. Det jeg sliter med nå er tråløskortet til å fungere. Det er en RT2500, men jeg rekner nesten at jeg må inn med ndiswrapper for å få dette til å fungere.

 

Ble også litt overasket av at jeg først kom inn i fluxbox !!

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle så gjorde jeg noe lignende med vilje: Jeg hadde en 500GB harddisk delt inn i 100MiB /boot og 250GiB til LVM. Den resterende plassen var ikke partisjonert. I ettertid fikk jeg behov for mer plass, og fjernet deretter LVM-partisjonen på 250GiB og opprettet en ny LVM-partisjon på ~500GB (partisjonen startet fra eksakt samme punkt).

Det du beskriver her er faktisk standardmetoden for å øke størrelsen på partisjoner i linux, og funker kjapt og effektivt så lenge man bare trenger å endre sluttpunktet, og ikke startpunktet.

 

Man fjerner partisjonen, og lager en ny der hvor den gamle var med samme start men som slutter lenger ut på disken så man får mer plass.

 

Deretter bruker man et program for å utvide selve filsystemet, avhengig av hvilket FS man kjører: resize2fs, resize_reiserfs, xfs_growfs

Lenke til kommentar

TestDisk har redda meg minst en gang det også, da hadde jeg rota det til skikkelig med å miste strømmen under heftig endring i gparted. Lenge siden, så var ikke like klar over hva alt kunne føre til^^

 

Men ellers vil jeg si at lærdommen er: ikke bruk parted, har aldri likt det programmet:)

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke skrevet over grub med LILO når jeg innstallerte, fikk feilmelding. Men jeg prøvde slik du sa, å boote via installDVD`en. Det jeg sliter med nå er tråløskortet til å fungere. Det er en RT2500, men jeg rekner nesten at jeg må inn med ndiswrapper for å få dette til å fungere.
Hmm, RT2500 og linux (slackware) har jeg ingen erfaring med dessverre. Men mener å ha lest om flere på forumet som har vært i samme situasjon.

Jeg fikk under min installasjon av slack12 på nye maskina også feilmelding og måtte boote via installDVD som deg. Men jeg tror det feilet hos meg grunnet jeg brukte "simpel setup" av LILO og da ikke spesifiserte korrekt disk å legge LILO på...

etter jeg boota via dvd, installerte jeg slackware grub fra /extra og brukte grubconfig - expert for å installere GRUB på MBR på korrekt disk.

 

Ble også litt overasket av at jeg først kom inn i fluxbox !!
Åssen overrasket da?

- over at Fluxbox var installert?

- fordi du ikke ventet at Xorg skulle starte?

- spesifiserte at en annen DE/WM skulle være standard?

 

PS.

via pkgtool kan du kjøre noen installasjonskript på nytt, blant annet det hvor du setter hvilken de/wm som skal starte via startx

Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem å fjerne en partisjon, og opprette partisjonen igjen med eksakt samme startsylinder etc. samt korrekt partisjonstype.

 

 

Men jeg huska ikke om jeg hadde 1 partisjon eller flere på den disken :p

 

Huska heller ikke filsystem eller noe som helst, så uten testdisk hadde jeg vært fucked.

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Det jeg sliter med nå er tråløskortet til å fungere. Det er en RT2500, men jeg rekner nesten at jeg må inn med ndiswrapper for å få dette til å fungere.
Kom nettopp på at jeg ikke skjekket slackbuilds.org og siden til alienBOB

 

Slackbuilds.org har en SlackBuild for rt2500 cvs. Du må laste ned vesentlige filer og compilere driver før installasjon.

Kommer av en eller annen grunn ikke inn på slackware.com sider nå..., så vet ikke om det ligger en ferdig rt2500 pakke på http://www.slackware.com/~alien/slackbuilds/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...