Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Tenkte på å stjele fra et GPL-lisensert program og gi det ut under en proprietær lisens.

 

Holder GPL i retten?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du velger altså BSD om du vil at hvem som helst skal kunne ta arbeidet ditt og tjene penger på det uten å gi deg en krone. Og du velger GPL om du vil bidra med noe til fri programvare (miljøet).

Så de som gir ut under BSD bidrar ikke til fri programvare?

Lenke til kommentar
Du velger altså BSD om du vil at hvem som helst skal kunne ta arbeidet ditt og tjene penger på det uten å gi deg en krone. Og du velger GPL om du vil bidra med noe til fri programvare (miljøet).

Så de som gir ut under BSD bidrar ikke til fri programvare?

Jo, men de bidrar i tillegg til propietære løsninger, som ikke nødvendigvis gir noe tilbake.

Lenke til kommentar
Du velger altså BSD om du vil at hvem som helst skal kunne ta arbeidet ditt og tjene penger på det uten å gi deg en krone. Og du velger GPL om du vil bidra med noe til fri programvare (miljøet).

Så de som gir ut under BSD bidrar ikke til fri programvare?

Jo, men de bidrar i tillegg til propietære løsninger, som ikke nødvendigvis gir noe tilbake.

De som ikke er interessert i å gi noe tilbake, hadde uansett funnet en annen vei for å ikke gi noe tilbake.

Lenke til kommentar
Gjør det noe? Koden er like fri uansett.
Kommer an på hvorvidt man vil anerkjenne at fri programvare konkurrerer mot proprietær programvare på kvalitet...

 

Er det tilfelle, vil det være umulig for fri programvare under BSD/MiT o.l. å kunne oppnå samme kvalitet som proprietær programvare, fordi den proprietære programvaren alltid vil kunne benytte seg av de delene av BSD/MiT koden som evt. gjør BSD/MiT programmet litt bedre, uten å betale for det, og uten å annerkjenne utvikleren av BSD-koden.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Det som avgjør kvalitet er utvilkerene og miljøet rundt programvaren
Kan forsåvidt være enig i akkurat det.

 

Men...

 

Når der er sagt, er det selvsagt forskjell på teori og praksis og lang og kort sikt. Og det er forskjell på typer programmer. For eksempel Apache og FTP servere har klart definerte oppgaver, uten brukerinteraksjon, og skal følge standarder. Det er grenser for hvor godt akkurat det kan gjøres.

 

Ta et (hypotetisk) eksempel:

For komprimeringsprogrammer er det hastighet og komprimert størrelse som avgjør kvalitet.

Om RAR pakker til 40% av opprinnelig størrelse og bzip2 pakker til 30% på samme tid, har bzip2 da høyere kvalitet. Hva stopper utviklerne av proprietære RAR fra å hente kode fra bzip2 for å gjøre RAR bedre?

 

Mistillit til fri kildekode? Moral? Konkurranseånd?

Hva skjer på lang sikt når utviklerne av RAR innser at de mister brukere fordi andre frie alternativer er bedre?

 

På grunn av lisensen vil BSD/MiT programmer på lang sikt ikke kunne konkurrere mot tilsvarende proprietære løsninger. Se f.eks. *BSD vs Mac OS. Samme skjebne hadde møtt Wine vs Cedega om Wine hadde fortsatt under BSD.

 

I det store og hele, på generell basis, er det synd at så mange som utvikler fri programvare er så naive at de bruker BSD/MiT og andre ikke-copyleft lisenser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Om jeg lærer meg programmering en dag så skal jeg gi det ut med GNU lisens. Høres ut som en kjempebra ideologi som fungerer godt i praksis :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Finnes det en måte å få vite hva RAM-en jeg har installert heter og hvor rask den er uten å måtte åpne skiten?

 

Bruker OpenSUSE 10.3. Tenker slik som f.eks Sandra og EVEREST gjør i Windows.

Lenke til kommentar

Hva er status for 64-bit linux for tiden, egentlig? Maskinen min ble oppgradert til 4GiB minne for en stund siden, og Ubuntu (32-bit) klarer ikke å adressere mer enn 3,0GiB. Funderte på å hive inn en clean install av 8.04 64-bit når den kommer, men lurte på hva som er igjen av veisperringer for en 64-bits desktop. Flash? Drivere? nVidia-drivere? Ytelse?

Lenke til kommentar

Har ikke opplevd noen sperringer overhode jeg da, ytelse er jeg ikke så fullt sikker på men for meg ble ihvertfall en del programmer litt mer responssive, noe som godt kan komme fra andre ting.

Har ikke kommet over noen programmer jeg ikke har mulighet til å installere ihvertfall.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Hva er status for 64-bit linux for tiden, egentlig? Maskinen min ble oppgradert til 4GiB minne for en stund siden, og Ubuntu (32-bit) klarer ikke å adressere mer enn 3,0GiB. Funderte på å hive inn en clean install av 8.04 64-bit når den kommer, men lurte på hva som er igjen av veisperringer for en 64-bits desktop. Flash? Drivere? nVidia-drivere? Ytelse?

Med mindre "responsivitet" er det samme som placebo, så er det lite å hente der. Per i dag velger ingen 64-bit fordi det gir bedre ytelse, men fordi de har behov for programmer, eller ønsker at programmer skal kunne klare å adressere mer enn 4GiB RAM.

Lenke til kommentar

Preload er eit program som overvåkar dei applikasjonane du brukar til vanleg, og analyserer den informasjonen til å forutsjå kva program du kjem til å starte. Den lastar då inn dei nødvendige biblioteka inn i minnet for å gjere oppstarten raskare.

 

Prelink har eg ikkje mykje kjennskap til, men meinar på det skal fungere noko likt, men wikipedia seier at den modifiserar ELF-biblioteka...

Kor effektivt det er på ein lettvekts-desktop kan vel sikkert diskuterast...

 

Trur det er vanleg å bruke Prelink/Load ilag også. Prøv deg fram. Om du får nokon stor merkbar ytelsesforskjell kjem vel litt an på kva maskina skal brukast til.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...