Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hvilket program anbefaler man til å administrere 460 Gigabyte med musikk over en samba-share... rythembox ble noe responsivt tregt...

Kablet 100Mbps nettverk...

 

-MNO

 

Tja, Amarok med MySQL-backend kanskje? Går litt kjappere enn SQLite-backenden som er default.

 

PostgreSQL skal være enda kjappere, men er erfaringsmessig rimelig ustabilt..

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amarok sliter også fælt med nettverksmounts, så kanskje det er noe der.. Jeg har min samling mountet på NFS nå, men det nektet å funke (samme problem som du beskriver) når jeg ikke hadde denne mounten definert i fstab.

 

Det er også store problemer med å legge til en ekstra katalog i library når denne ligger på nfs/samba.

 

Nå har jeg alt på ett sted, på en NFS-mount som er definert i fstab, og trenger ikke legge til noe mer (automatisk innlasting av nye ting som blir lagt på den eksisterende katalogen fungerer som det skal), så det funker igrunn bra for min del.. men man kan jo ønske seg noen bugfixer på dette.

 

Edit: Når Amarok først feiler på denne måten, har jeg måttet fjerne alt av config (~/.kde/share/config/amarokrc mener jeg det er) for å få ting til å virke igjen.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Samlingen min ligger på en ekstern USB-harddisk, så problemet er ikke relatert til nettverk (i alle fall ikke hos meg). Jeg må også slette configfilen til Amarok.

 

Men det kan hende det er relatert til fstab-problematikken.. ser ut som Amarok forventer å finne filsystemet man har musikken sin på i fstab.. og det er vel ikke så vanlig med usb-disker heller..

Lenke til kommentar
Hvilket program anbefaler man til å administrere 460 Gigabyte med musikk over en samba-share... rythembox ble noe responsivt tregt...

Kablet 100Mbps nettverk...

Jeg har en rimelig rotete musikk-samling på 350 GB. Eneste som fikser det med god respons og stabilitet er gmusicbrowser

Lenke til kommentar

Noen som bruker Zenwalk til vanlig? Jeg sitter med det nå og synes det virker som et meget behagelig system. Installasjonen gikk knirkefritt, den fikset skjermkortet (nVidia) automatisk, alt er pent å se på, det er raskt og responsivt, og alt virker veldig gjennomtenkt.

Jeg har ikke fått testet pakkesystemet enda, men det virker ikke som om det er særlig nødvendig, for alt jeg trenger ligger faktisk inne (meget gjennomtenkt).

Lenke til kommentar

Ser bra ut det der. Men hvorfor vil du ha en Raptor som systemdisk på en filserver?

 

Er det viktig at den booter raskt? Har en helt vanlig disk i min filserver, den booter jeg kanskje en gang i halvåret, så at den booter raskt er ikke særlig viktig for meg ihvertfall.. og det er omtrent det eneste utbyttet man får av en rask systemdisk.

Lenke til kommentar
Ser bra ut det der. Men hvorfor vil du ha en Raptor som systemdisk på en filserver?

 

Er det viktig at den booter raskt? Har en helt vanlig disk i min filserver, den booter jeg kanskje en gang i halvåret, så at den booter raskt er ikke særlig viktig for meg ihvertfall.. og det er omtrent det eneste utbyttet man får av en rask systemdisk.

Godt poeng. Da går jeg for en vanlig disk som systemdisk. Hvor viktig vil det være å ha 16MB cache på en disk som skal stå som systemdisk med OS og programmer. Maskinen skal forresten også brukes som webserver, backupserver og subversjonserver.

Lenke til kommentar

Hvor mye caching du får kommer mer an på RAM enn på cache på selve disken vil jeg tro. Med 4GB RAM vil så godt som alt av OS og programmer ligge i RAM hele tiden, samt at du vil få en stor disk-cache.

 

Erfaringsmessig er det uansett ikke mye lese/skriveoperasjoner på systemdisken uansett. Regner med at du vil lagre filene til webserver, subversion samt backups på raidet uansett.

 

En helt vanlig 7200rpm disk med 8 eller 16MB cache vil sannsynligvis gjøre jobben helt suverent.

Lenke til kommentar

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=502849

 

For en overraskelse at en analyse initiert av Microsoft konkluderer med at det blir dyrt å innføre åpne standarder..

 

Microsoft har bedt analyseselskapet Econ om å gå gjennom avgjørelsen. De konkluderer med innføringen av ODF som eneste standard vil koste regjeringen 778 millioner kroner i forvaltningskostnader.

 

Hvis regjeringen derimot velger å innføre både ODF og den allerede Microsoft-støttede OXML(sic)-standarden, vil kostnadene reduseres til 135 millioner kroner, fordi regjeringen da vil spare penger på opplæring av ansatte og innføring av ny programvare.

 

Det var da vel aldri tiltenkt at ODF skulle være eneste standard, men kun for redigerbare dokumenter. Man skulle vel også kunne bruke alle andre slags formater man ville ønske i tillegg?

 

Jeg syns heller ikke kostnadene på å lære folk å bruke et gratis program som er så godt som likt MS Office henger helt på greip.. I tillegg kan man vel skrive/lese ODF med en plugin til MS Office?

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...