Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et lite problem med irssi-klienten som er installert på høgskolen i sør-trøndelag. Irssi ser ut til å samle alle kanalene mine under ett aktivt vindu, men jeg ønsker å ha ett vindu per kanal; hvordan får jeg til det?

 

 

Jeg har ikke root-rettigheter, så kan ikke installere/avinstallere noe på den.

 

Eksempel. Når jeg er aktiv i kanalen #linux1, ser jeg i tillegg innlegg som kommer fra andre kanaler jeg har joina:

 

161884.jpeg

Lenke til kommentar

Har dere sett at HP skal komme med en Eeepc konkurrent? (link)

 

Det som er litt interessant er den kommer som to modeller med enten Linux eller Vista, med en «foreløpig» prisforskjell på 150dollar(795NOK). For så lavprisede produkter er forskjellen stor emm. og synliggjør «windows» skatten. Videre tror jeg ms ville gjort det bedre her med XP enn med kravstore og buggy Vista. Vista har vel den (store) fordel at den bruker mindre størm.

 

Blir spennende å se hvilke av dem som selger best :)

Lenke til kommentar
En annen fin linux-nyhet (ikke skyt meg om dette er gammelt nytt, dog) er at maskinen vi alle elsker, Dell m1330 nå kan kjøpes med Ubuntu 7.10 preinstallert. :) Riktignok kun i USA, Canada og noen få land her i Europa, men det er fint skritt på veien. Legg merke til at DVD-playback er støttet out-of-the-box. :)

 

Wee, en offisiell takk til meg. :D

Dell Ubuntu on M1330

 

As the votes and comments on IdeaStorm continue to grow, Dell is still listening to the customer feedback on Linux. Today we announced that customers in Germany, United Kingdom, France and now Spain will be able to purchase Ubuntu Linux 7.10 on the M1330, in addition to the Inspiron 530n.

 

IdeaStorm members miceagol, technikal, and piratehead contributed great ideas on how Dell could improve its Ubuntu offerings by recommending a clean install on a lighter system with better specs. Thanks to the entire community for the insightful conversations that helped these ideas become a reality for Dell customers.

Lenke til kommentar

Folkens, sliter litt med Ubuntu om dagen og spesielt Mozilla Firefox. Problemet er at når jeg surfer og har endel taber oppe så fryser ofte Firefox. CPUen bufrer til max og jeg må enten vente usannsynlig lenge på at ting skjer eller så må jeg lukke programmet. Noen som har vært borti noe lignende?

 

Edit. Bruker ubuntu 7.09

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar
Mest sannsynlig er det vel Flash som er synderen. Isåfall kan det løses ved å deaktivere Flash, f.eks med Flashblock.

 

Men vil jeg egentlig ikke ha flash?

Ingen vil vel frivillig ha Flash? :p

 

Men greia med Flashblock er at du kan disable masse reklamedrit som benytter Flash, og gjør sider som vg.no ubrukelige om man ikke har Quad-core CPU. Men du kan selektivt tillate Flash-videoer på youtube eller andre steder.

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig er det vel Flash som er synderen. Isåfall kan det løses ved å deaktivere Flash, f.eks med Flashblock.
Men vil jeg egentlig ikke ha flash?
Flashblock lar deg aktivere ett og ett flashobjekt ved å klikke på det. Så du har full tilgang til Flash, men det laster ikke automatisk når siden laster.

Jeg har også opplevd liknende, men det var mes pga. at jeg kjørte uten swap-partisjon (uten å vite om det). Som et ekstratips kan du derfor sjekke om du har/bruker swap-partisjonen.

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig er det vel Flash som er synderen. Isåfall kan det løses ved å deaktivere Flash, f.eks med Flashblock.
Men vil jeg egentlig ikke ha flash?
Flashblock lar deg aktivere ett og ett flashobjekt ved å klikke på det. Så du har full tilgang til Flash, men det laster ikke automatisk når siden laster.

Jeg har også opplevd liknende, men det var mes pga. at jeg kjørte uten swap-partisjon (uten å vite om det). Som et ekstratips kan du derfor sjekke om du har/bruker swap-partisjonen.

 

Hva er swap-partisjonen? :)

Og hvordan aktiverer man isåfall den?

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar
used swap: 0 bytes of 5,8 GB

Okay, din swap-partisjon er mer enn stor nok iallfall. Husker tilbake for et år siden. Et eller annet gikk galt under en Ubuntu-oppgradering, slik at swap-filen ble slått av... for godt. Kjørte slik i 6 mnd uten at jeg merket noen ting. Og det med 512 MB installert på systemet! Hehe! Det hadde vel gått bra i en eller annen Windows-versjon med lettskrevet kode? Hehe på nytt!

 

On-topic: Se etter hvilke sider som «stagnerer» Firefox-en din. Selv har jeg vært borti noen utrolig trege sider på nettet. Man skulle tro at Computerworld hadde sine ting på gli? Tror ikke det! Det hele ser ut til å være kodet i et eller annet Microsoft-program. Til og med Opera kneler nesten på disse sidene. Test selv!

 

Løsning: disable CSS-scripting på disse web-adressene.

Resultat: Ting fyker av gårde!

Bakdel: Ser ikke så pent ut lenger. Pytt-pytt!

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...