Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har to disker i maskina med hvert sitt linux-OS på. Den ene av de skal fjernes.

 

Man trenger ikke gjøre noe annet enn å fikse /boot/grub/menu.lst på den partisjonen man vil boote fra, og skru av "bootable flag" på den root-partisjonen på den disken man ikke vil boote fra?

Lenke til kommentar

Bootable flag brukes vel bare av DOS/Windos?

 

For linux trenger man ikke dette: Først blir bootloader i MBR eksekvert, og deretter bestemmer den hva som skal gjøres videre, uavhengig av noe slikt flag.

 

Det største problemet med å fjerne disker er at device-navn kan endres. Om man fjerner siste disken i systemet, og det ikke ligger noe vesentlig på den, skulle det ikke by på problemer. Men fjerner man /dev/sda vil jo de neste diskene "forskyves". En løsning er å manuelt gå inn og endre menu.lst. En bedre løsning på lengre sikt er å gå over til å bruke LABEL på alle partisjoner istedenfor /dev/sdX :)

Lenke til kommentar
Det største problemet med å fjerne disker er at device-navn kan endres. Om man fjerner siste disken i systemet, og det ikke ligger noe vesentlig på den, skulle det ikke by på problemer. Men fjerner man /dev/sda vil jo de neste diskene "forskyves". En løsning er å manuelt gå inn og endre menu.lst. En bedre løsning på lengre sikt er å gå over til å bruke LABEL på alle partisjoner istedenfor /dev/sdX :)

Jeg bruker nå disklabels på linux-maskinen, og angrer ikke ett sekund på at jeg begynte med det. Debian har det med å forsyve diskene som har device /dev/sdX sånn plutselig.

Lenke til kommentar

Hm, har tenkt til å sette opp en Linux-maskin (Ubuntu) som ett ledd mellom en skoleserver og internett, på denne maskinen skal jeg ha programvare for å blokkere all trafikk til en del nettsider, og istedet vise dem en HTML-side som forteller at siden er blokkert.

 

Noen tips til hvordan dette skal gjøres? Lurer spesielt på hvordan jeg kan få banet nettet til å gå inn det ene kortet og ut det andre (litt dårlig formulert, men dere skjønner vel tegninga)

Lenke til kommentar

Langbein: Takk for svaret i sted :)

 

-----

 

Jeg mounter en mappe på filserveren min (via NFS) til /home/mitt_brukernavn under oppstart. Dette går nå helt fint, men jeg stusser på at hverken mount eller df viser den som et eget volum.

 

Her er litt info fra terminalen. Merkelige greier synes jeg. Det har ingen praktisk betydning, men hadde vært morsomt å vite hvorfor det blir slik.

clvn@clvn-ubuntu-ssd-test:~$ cat /etc/fstab |grep 192.168.1.10
192.168.1.10:/mnt/raid/sw-raid/homes/clvn /home/clvn nfs defaults 0 0

clvn@clvn-ubuntu-ssd-test:~$ df -h
Filesystem			Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb1			 3.7G  2.0G  1.6G  57% /
varrun				982M   96K  982M   1% /var/run
varlock			   982M	 0  982M   0% /var/lock
udev				  982M   92K  982M   1% /dev
devshm				982M	 0  982M   0% /dev/shm
lrm				   982M   33M  950M   4% /lib/modules/2.6.22-12-generic/volatile

clvn@clvn-ubuntu-ssd-test:~$ du -sch ~/
35G	 /home/clvn/
35G	 total

 

En annen ting jeg lurte på er om noen har noen forslag til parametere jeg kan mate fstab med for å få NFS-volumet raskere. Eller er "default" helt greit?

Lenke til kommentar

Noen måter å finne ut om diskene går i noen form for sleep-modus? Har 4 raid i filserveren min, hvor det ene er på /. Det på / har jeg ingen problemer med, men de 3 andre hender seg er treige. Dvs at om jeg kjører ls tar det 5-10 sekunder før jeg får listet noe. Gjør jeg det igjen etterpå er det ingen problemer, det skjer altså kun når diskene ikke har blitt brukt på en stund.

 

Software-raid på alt sammen.

Lenke til kommentar

Jeg lar diskene gå konstant. 2 av diskene i serveren har over 6 år med spinnetid på nakken..

 

Lite utklipp fra smartctl :

Power_On_Hours	   54487

 

= ~6.2 år :p

 

Tror nok diskene slites en god del mer av å startes/stoppes hele tiden enn de gjør av å gå konstant. Men det kommer jo an på hva de brukes til og. I en bærbar hvor batterilevetid er viktig, er det en fordel å kunne spinne ned disken. I en server ville jeg aldri gjort det.

Lenke til kommentar

Bruk kommandoen 'screen', som følger med de fleste distroer.

 

Har haugevis med muligheter, men til enkelt bruk holder det å kunne dette:

 

1. Start 'screen' og kjør programmet ditt i shellet som kommer opp.

 

2. CTRL+A, D for å midlertidig lukke screen-sessionen.

 

3. Senere kan du hente den fram igjen (reattache) med kommandoen 'screen -r'

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...