rocknrolf77 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Nokon som veit om det er mogleg å konfigurere instillingar individuelt pr. program i wine?Har eit par applikasjonar eg vil køyre med virituelt desktop aktivert, mens andre igjen må ha desse instillingane deaktivert for å fungere skikkeleg... Du kan ta en kikk på Playonlinux Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Har to disker i maskina med hvert sitt linux-OS på. Den ene av de skal fjernes. Man trenger ikke gjøre noe annet enn å fikse /boot/grub/menu.lst på den partisjonen man vil boote fra, og skru av "bootable flag" på den root-partisjonen på den disken man ikke vil boote fra? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Bootable flag brukes vel bare av DOS/Windos? For linux trenger man ikke dette: Først blir bootloader i MBR eksekvert, og deretter bestemmer den hva som skal gjøres videre, uavhengig av noe slikt flag. Det største problemet med å fjerne disker er at device-navn kan endres. Om man fjerner siste disken i systemet, og det ikke ligger noe vesentlig på den, skulle det ikke by på problemer. Men fjerner man /dev/sda vil jo de neste diskene "forskyves". En løsning er å manuelt gå inn og endre menu.lst. En bedre løsning på lengre sikt er å gå over til å bruke LABEL på alle partisjoner istedenfor /dev/sdX Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det største problemet med å fjerne disker er at device-navn kan endres. Om man fjerner siste disken i systemet, og det ikke ligger noe vesentlig på den, skulle det ikke by på problemer. Men fjerner man /dev/sda vil jo de neste diskene "forskyves". En løsning er å manuelt gå inn og endre menu.lst. En bedre løsning på lengre sikt er å gå over til å bruke LABEL på alle partisjoner istedenfor /dev/sdX Jeg bruker nå disklabels på linux-maskinen, og angrer ikke ett sekund på at jeg begynte med det. Debian har det med å forsyve diskene som har device /dev/sdX sånn plutselig. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Hm, har tenkt til å sette opp en Linux-maskin (Ubuntu) som ett ledd mellom en skoleserver og internett, på denne maskinen skal jeg ha programvare for å blokkere all trafikk til en del nettsider, og istedet vise dem en HTML-side som forteller at siden er blokkert. Noen tips til hvordan dette skal gjøres? Lurer spesielt på hvordan jeg kan få banet nettet til å gå inn det ene kortet og ut det andre (litt dårlig formulert, men dere skjønner vel tegninga) Lenke til kommentar
j-- Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Langbein: Takk for svaret i sted ----- Jeg mounter en mappe på filserveren min (via NFS) til /home/mitt_brukernavn under oppstart. Dette går nå helt fint, men jeg stusser på at hverken mount eller df viser den som et eget volum. Her er litt info fra terminalen. Merkelige greier synes jeg. Det har ingen praktisk betydning, men hadde vært morsomt å vite hvorfor det blir slik. clvn@clvn-ubuntu-ssd-test:~$ cat /etc/fstab |grep 192.168.1.10 192.168.1.10:/mnt/raid/sw-raid/homes/clvn /home/clvn nfs defaults 0 0 clvn@clvn-ubuntu-ssd-test:~$ df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/sdb1 3.7G 2.0G 1.6G 57% / varrun 982M 96K 982M 1% /var/run varlock 982M 0 982M 0% /var/lock udev 982M 92K 982M 1% /dev devshm 982M 0 982M 0% /dev/shm lrm 982M 33M 950M 4% /lib/modules/2.6.22-12-generic/volatile clvn@clvn-ubuntu-ssd-test:~$ du -sch ~/ 35G /home/clvn/ 35G total En annen ting jeg lurte på er om noen har noen forslag til parametere jeg kan mate fstab med for å få NFS-volumet raskere. Eller er "default" helt greit? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Noen måter å finne ut om diskene går i noen form for sleep-modus? Har 4 raid i filserveren min, hvor det ene er på /. Det på / har jeg ingen problemer med, men de 3 andre hender seg er treige. Dvs at om jeg kjører ls tar det 5-10 sekunder før jeg får listet noe. Gjør jeg det igjen etterpå er det ingen problemer, det skjer altså kun når diskene ikke har blitt brukt på en stund. Software-raid på alt sammen. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Skriv: hdparm -C adressetildevice Eksempel: hdparm -C /dev/sda Eksempel på output: drive state is: active/idle Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Skriv: hdparm -C adressetildeviceEksempel: hdparm -C /dev/sda Eksempel på output: drive state is: active/idle Morro da om hdparm ligger på disken som skal sjekkes, så ved å kalle på hdparm så forårsaker du en spinup Forøvrig: Spinups er stort sett ganske hørbare... Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Bruker dere spindown eller lar dere diskene gå konstant? Jeg har satt mine til å slå seg av etter 20 min, Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hvor sitter man slik config til diskene? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg lar diskene gå konstant. 2 av diskene i serveren har over 6 år med spinnetid på nakken.. Lite utklipp fra smartctl : Power_On_Hours 54487 = ~6.2 år Tror nok diskene slites en god del mer av å startes/stoppes hele tiden enn de gjør av å gå konstant. Men det kommer jo an på hva de brukes til og. I en bærbar hvor batterilevetid er viktig, er det en fordel å kunne spinne ned disken. I en server ville jeg aldri gjort det. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er det standard i Ubuntu at diskene aldri spinner ned? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Er det standard i Ubuntu at diskene aldri spinner ned? Nei. Standard er å ikke endre på strømsparingsinnstillingene til harddisken, siden harddiskprodusenten/maskinleverandøren vet best. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Går det an å logge inn på en annen PC med SSH, starte en nedlasting med wget, og avslutte SSH-greien mens den laster ned? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det er vel der screen kommer inn, endre Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Bruk kommandoen 'screen', som følger med de fleste distroer. Har haugevis med muligheter, men til enkelt bruk holder det å kunne dette: 1. Start 'screen' og kjør programmet ditt i shellet som kommer opp. 2. CTRL+A, D for å midlertidig lukke screen-sessionen. 3. Senere kan du hente den fram igjen (reattache) med kommandoen 'screen -r' Endret 27. februar 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Kan da bruke nohup nohup kommando Sender stdout til fila nohup.out Blir ikke terminert før prosessen er ferdig, ikke avsluttet når du logger ut etc. (Kan selvsagt killes) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Screen virker bra. Logger inn på den andre maskinen med SSH. Starter screen. Starter nedlastingen. Starter en ny screen med C-a c og starter enda en nedlasting der. Detacher med C-a d, og logger av SSH. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Går det an å logge inn på en annen PC med SSH, starte en nedlasting med wget, og avslutte SSH-greien mens den laster ned? Nohup? Da slipper du at terminalen fortsetter å kjøre etter at jobben er ferdigkjørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå