Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Torswin: jeg har ikke brukt det selv, men du knune ikke brukt openoffice math?

OpenOffice Math er vel bare et program for å føre inn og skrive formeler?

Lenke til kommentar

Hei, har bare ett lite spørsmål jeg..

Jeg bruker en torrentside som legger ut wrestlingtorrenter, og de har nå begrenset ganske kraftig hvilke torrentprogrammer en kan bruke..

* uTorrent: 1.6.1 and 1.7.6 (Windows)

* Azureus: 2.5.0.4 and above (Multiplatform)

* BitTornado: 0.3.17 and above (Multiplatform)

* Transmission: 0.96 and above (Multiplatform)

* KTorrent: 2.2.4.0 and above (Linux)

* RTorrent: 0.4.2 and above (Linux)

* Xtorrent 1.1 and above (Macintosh)

Har nå anskaffet Ktorrent, men nyeste jeg klarer å få inn er 2.2.1. Hvordan får jeg installert en nyere utgave? Bruker ubuntu og gnome..

En liten ting til, stavekontrollen som klager på hvert eneste ord jeg skriver, hvordan fjerne den?

Lenke til kommentar
Jeg merker stor forskjell når jeg spiller av for eksempe FLAC. Med Samba hakker det, med NFS går det helt fint.

Dette er veldig viktig for meg. Tror da jeg går for NFS.

For meg ble det i hvert fall rot å ha norske sær-tegn på filnavn da jeg brukte Samba, det problemet har jeg ikke hatt med NFS, så lenge klient og tjener kjører samme locale

Enda et pluss til NFS.

Takk til dere som hjalp meg med å finne noen flere svar :)

En fordel med alt-annet-enn-NFS, er at du sliter dersom du mister forbindelsen til serveren med NFS, uten å ha mounta ned skikkelig...

Prøvd lazy unmount?:

umount -l /foo/bar/unreachable

man-sidene er ofte til stor hjelp, om man vil få det ekstra ut av GNU/Linux-boksen=)

Joda, men det hender at halve gui'et og en par daemons med sitter og venter på NFS-sharen...

Skal egentlig bruke et ganske dårlig program som heter "TI-Interactive", men det er ikke oppdatert siden 2003(ish) og derfor fungerer bare på XP. Jeg har ikke hatt XP, men Vista så jeg har aldri hatt programmet. Prøvd å kjørt det i Wine, men da masa den om at jeg trengte IE 6.0.

Jeg trenger egentlig bare et program hvor jeg kan tegne grafer og arbeide med grafene (KAlgebra funka det fint på, helt til jeg satt inn en rasjonal funksjon). Andre ting som å kunne løse enkel algebra og gjøre deriveringa for meg hadde vært en fin bonus.

*SNIP*

Graftegning, numerisk derivasjon etc: octave! For guds skyld! Og trenger du mer hastighet (dvs. når du er ferdig med v.g.s.)

Algebra kan du gjøre med penn og papir, så lærer du kanskje noe også. Blir det skikkelig skikkelig grisete, kan du sjekke svarene dine med Maple.

Tja, rimelig lite konstruktivt innlegg. Du hater linux fordi noen umodne apps laget av en enslig sjel er ustabile. Jeg tipset deg om at octave og gnuplot kunne være greie alternativer, de er begge rimelig stabile. Octave har sist jeg så t.o.m. fått symbolsk regning lagt inn, uten at jeg har særlig forståelse for at du ikke kan derivere selv. Det er tross alt bare tre enkle regler, produkt, brøk og kjerneregelen. Du kan naturligvis kjøpe både maple og mathematica til linux (de har sikkert noen rimelige lisenser for elever) dersom du er misfornøyd med kalgebra.

Er enig i at jeg var ikke spesielt konstruktiv, men var i frustrasjon. Fikk ikke til Octave og gnuplot, og var i ekstase fordi jeg tenkte "endelig! et program som kan erstatte TI-interactive!" også kræsjer det konstant :cry:

Kunne forsåvidt laga en tråd om slike progrma som dette. 2 sec.

Redigert: Poenget er at jeg må kunne derivere ved hjelp av grafiske verktøy ifølge læreplanen, noe som da menes at vi skal kunne tegne en graf på PC-en og derivere ved hjelp av verktøy på PC-en.

Igjen: Octave.

Liten intro: Si at jeg ønsker å plotte "y=sin(x)" i intervallet x=[-pi,pi]., med en oppløsning på 0.01. Da gjør jeg sånn her:

octave:1> x = [-pi:0.01:pi];
octave:2> y = sin(x);
octave:3> plot(x,y)

For å derivere ("delta y over delta x" vha. "topunkts foroverderivasjon"), kan du videre gjøre noe slikt:

octave:4> dy = zeros(1,size(y)(2));
octave:5> for i = [1:size(y)(2)-1]
> dy(i) = (y(i+1)-y(i))/(x(i+1)-x(i));
> end
octave:6> hold on
octave:7> plot (x,dy,'r')

Merk at du lett kunne stappet inn den siste koden som et program i en "m-fil". I tillegg kunne du sikkert håndtert endepunktet på grafen bedre - jeg setter det bare til null (ellers ville jeg måtte hentet punktet fra den opprinnelige funksjonen en forbi området funksjonen er definert på. Du kunne kanskje laget en "bakoverderivert" her, men dette ville vært ekvivalent med å si at "dy(sistepunkt) = dy(nestsistepunkt)"...

Anyway: Om du lærer deg octave, er du klar til å møte MATLAB, som du neppe kommer utenom om du skal drive med matematiske fag på et høyere nivå enn VGS.

For å lagre grafen, kan du f.eks. gjøre:

print ("graf.png","-dpng");

Da får du noe slikt:

post-25283-1203700696_thumb.png

Lenke til kommentar
Oppgrader til Gutsy 7.10, da har du ny nok versjon av alle linux og multiplattform alternativer i pakkebrønnene.

Stavekontroll kan du disable ved høyreklikk i boksen du skriver og ta bort haken ved Spell check this field.

Har gutsy 7.10, og med pakkebrønnen så får man kun 2.2.1, dessverre.

Men spell check greia virket :). Takk for det.

Lenke til kommentar
Nei, det gjør du ikke. Jeg har nå sjekket både min 32-bit og 64-bit installasjon. Begge har versjon 2.2.5.

Rart.. Har reloaded på både add/remove og synaptic manageren, men jeg finner kun 2.2.1..

edit: fant det ut, endret litt inne på "Software sources", gjorde at pre-released og unsupported blir oppdatert.. Så nå har jeg 2.2.5 takker

Lenke til kommentar

Ja, octave er litt kryptisk, men når du lærer det, kommer du til å elske det :)

Btw., prøv:

octave:1> [x,y] = meshgrid(-5:0.1:5);
octave:2> z = x.*x+y.*y;
octave:3> mesh(x,y,z)

Merk at jeg sier "x.*x". Punktum'et betyr at jeg skal gange sammen element-for-element (x1*x1, x2*x2, ...), ikke gange med matrise/vektor-multiplikasjon. Ditto gjelder for ^ og /, dersom du har to arrays. Funksjoner som sinus og cosinus, samt + og - jobber element-for-element.

Forøvrig: Når jeg gikk på VGS, kodet jeg de "vitenskapelige" proggsene mine i C, og plottet med SDL. Så slutt å klage :)

Tror det finnes en tråd her ett sted - jupp:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;hl=gravitasjon

Lenke til kommentar
De burde vel skrevet IP-adressen uten 004-segmentet, eller er det "lov" å skrive det slik?
Det største problemet der er vel at de bruker 258. Men, ja, det er lov å skrive 004.

Hvis man bruker Solaris 10 med Trusted Extentions blir f.eks. 192.168.2.3 til 192.168.002.003. Men tallet 258 finnes ikke i IPv4, for høyeste tallet da er 255.

Lenke til kommentar

Nokon som veit om det er mogleg å konfigurere instillingar individuelt pr. program i wine?

Har eit par applikasjonar eg vil køyre med virituelt desktop aktivert, mens andre igjen må ha desse instillingane deaktivert for å fungere skikkeleg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...