Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Begynner å hate Linux. Uansett vilken distro jeg velger så er det alltid noen programmer som kræsjer uten grunn (fra mitt standpunkt i alle fall), og som jeg trenger om jeg skal kunne bytte ut windows.
Tja, rimelig lite konstruktivt innlegg. Du hater linux fordi noen umodne apps laget av en enslig sjel er ustabile. Jeg tipset deg om at octave og gnuplot kunne være greie alternativer, de er begge rimelig stabile. Octave har sist jeg så t.o.m. fått symbolsk regning lagt inn, uten at jeg har særlig forståelse for at du ikke kan derivere selv. Det er tross alt bare tre enkle regler, produkt, brøk og kjerneregelen. Du kan naturligvis kjøpe både maple og mathematica til linux (de har sikkert noen rimelige lisenser for elever) dersom du er misfornøyd med kalgebra.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Tja, rimelig lite konstruktivt innlegg. Du hater linux fordi noen umodne apps laget av en enslig sjel er ustabile. Jeg tipset deg om at octave og gnuplot kunne være greie alternativer, de er begge rimelig stabile. Octave har sist jeg så t.o.m. fått symbolsk regning lagt inn, uten at jeg har særlig forståelse for at du ikke kan derivere selv. Det er tross alt bare tre enkle regler, produkt, brøk og kjerneregelen. Du kan naturligvis kjøpe både maple og mathematica til linux (de har sikkert noen rimelige lisenser for elever) dersom du er misfornøyd med kalgebra.

Er enig i at jeg var ikke spesielt konstruktiv, men var i frustrasjon. Fikk ikke til Octave og gnuplot, og var i ekstase fordi jeg tenkte "endelig! et program som kan erstatte TI-interactive!" også kræsjer det konstant :cry:

 

Kunne forsåvidt laga en tråd om slike progrma som dette. 2 sec.

 

Redigert: Poenget er at jeg må kunne derivere ved hjelp av grafiske verktøy ifølge læreplanen, noe som da menes at vi skal kunne tegne en graf på PC-en og derivere ved hjelp av verktøy på PC-en.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Redigert: Poenget er at jeg må kunne derivere ved hjelp av grafiske verktøy ifølge læreplanen, noe som da menes at vi skal kunne tegne en graf på PC-en og derivere ved hjelp av verktøy på PC-en.
Er dette virkelig tilfelle? Hvordan implementerer læreren dette? Oppfordres alle til å svi av en formue på software?
Lenke til kommentar
Redigert: Poenget er at jeg må kunne derivere ved hjelp av grafiske verktøy ifølge læreplanen, noe som da menes at vi skal kunne tegne en graf på PC-en og derivere ved hjelp av verktøy på PC-en.
Er dette virkelig tilfelle? Hvordan implementerer læreren dette? Oppfordres alle til å svi av en formue på software?

 

Mååå det være med PC-en? De fleste grafiske kalkulatorer klarer numerisk derivasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Etter kunnskapsløftet skal alle elever ha egen laptop på videregående. Vi kan bruke grafisk kalkulator, men når vi først har en laptop, bedriten en som så vidt kjører XP og som er tvangsinndelt i XP PRO (skole) og XP HOME (vanlig) som gjør at hver gang vi starter opp så kjører checkdisk igjennom D:\, som er hvor vi lagrer skolearbeidet så både PRO og HOME kan ha tilgang, og sletter filer i hytt og pine, så bruker vi laptopen isteden for grafisk kalkis.

 

Veldig mange har formatert og installert OS selv fordi det er veldig plagsomt med to (kan f.eks ikke logge på trådløse nettverk utenfor skolen på PRO, og er der du har alle programmene til skolearbeid), slik som jeg. Visste det ble litt slit med å finne erstatninger til TI, og ble veldig frustert når jeg ENDELIG hadde funne et, også viste det seg å være veldig ustabilt.

Lenke til kommentar
http://digi.no/php/art.php?id=511292

 

Jeg visste jo at det ikke var 1. april idag, men etter å ha lest det der måtte jeg sjekke for sikkerhets skyld. :p

 

Tror nok jeg tar det med en stor klype salt..

Tja, vi får vel vente å se. Jeg synes vel det er litt komisk å se at de nå forventer at en hel verden skal tilpasse seg deres løsninger i øyeblikket i stedet for at de selv skal følge etablerte standarder. Hva skal verden med ooxml når vi har odf med åpen invitt til MS-deltagelse. Det burde finnes bedre måter å bruke kundenes lisenspenger på.
Lenke til kommentar

Virker som om Simen1 og EU tenker likt. så om det skjer oftere kanskje vi kommer noen vei ^_^

EU skeptical on Microsoft's interoperability conversion

The EU has already responded to Microsoft's announcement today on increased support for interoperability, standards, and the open-source ecosystem. Words are good, says the EU, but actions are better.
Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Finnes det et opensource prosjekt som har en web-control, altså ferdig kode til å behandle websider. Parse forms osv? Har lite lyst til å lage en fra scratch :p

 

Kommer an på hva du mener. Om du vil ha et web-rammeverk for å (bl.a.) håndtere forms, finnes det vel noen hundre ulike å bla i mellom. Da kommer det nok heller an på hvilke språk du behersker. Kan du Ruby er Ruby on Rails å anbefale, sverger du til Python skal Django være rimelig bra, foretrekker du PHP er Zend Framework og CodeIgniter gode saker. :)

Lenke til kommentar

Ah, da så. Da er det vel ikke værre enn å mekke noen HTTP-requests (en kan vel bruke lynx til dette, kanskje?) og sy sammen med et shellscript. I stedet for å mekke HTTP-spørringene selv kan du fyre opp en extension til firefox som logger http-headers firefox sender, og så fyre dem av i rett rekkefølge for å trigge hendingen om igjen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...