Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Takk for svar. Jeg fant dette, og det står at Suse og RedHat er støttet? Kanskje det er likegodt å kjøre softwareraid - har en rimelig ok cpu så tror ikke ekstra belastningen vil være noe problem.

 

Det der er ikke ekte hardware-raid. Alt blir gjort i driveren, dermed er det software-RAID som er begrenset til kun det kortet, og begrensede konfigurasjonsmuligheter.

 

Det vil ikke være noen forskjell på CPU-load etc med å kjøre et skikkelig software-RAID (som med tiden har blitt fjellstabilt i linux). Med dagens CPUer er ekstraarbeidet uansett så liten at det ikke vil gjøre store forskjellen fra et ekte hardware-RAID før du kommer opp i FibreChannel og SAS-hastigheter (og da først og fremst på RAID-5).

 

Ekte hardware-RAID-kontrollere koster som regel flere tusen.. så ville gått for software-raid i linux om du ikke skal kjøre en dual boot med windows på samme raid-array. (Da må du sjekke ut dmraid e.l).

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux SW raid har blitt bra stabilt med god ytelse, ifølge de testene jeg har lest. Dertil er vel ikke RAID 0 og 1 av de tyngste RAID formene, og burde lett takles av en "standard" cpu.

 

Jeg har en fil-(og torrent) server i kjellern med SW RAID5 og LVM på arrayet, og har ennå ikke hatt noen problemer med den. Har ikke logget CPU bruk, men har ikke merket noe videre tung belastning av cpu ved torrent bruk, og filoverføring via sshfs.

specs i profil

Lenke til kommentar

Dette har vel pågått i en årrekke fra MS. Når jeg studerte (2001) fikk jeg ihvertfall en CD-boks fra MS med Windows 2000, Office XP, Visual Studio, Visio, m.fl... helt gratis. Selve studiene var i Java og ikke knyttet til MS i det hele tatt.. så dette er nok ikke nyheter. Det var ikke i regi av skolen, men noen "hyggelige folk fra MS" som ville "gi studentene en gave".

Lenke til kommentar
Altså, jeg skal studere informatikk til høsten og noe av det første man skulle få var en introduksjon til linux. Så jeg ser ikke helt poenget for min del i alle fall. Haha :D Skal sørge for at alle jeg har kontakt med converter til linux når jeg studerer.

 

UiB? Her på UiB var i hvert fall "introduksjon til linux" mye det samme som "introduksjon til datamaskiner", og det ble lagt ut i det lange og brede om venstreklikk, høyreklikk, midtre klikk og generelt om hvordan en bruker en mus. ;)

 

Ja, Harry Hardon var ihvertfall lett å huske.

 

Hairy Hard-on, mind you. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...