Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Takk for svar. Jeg fant dette, og det står at Suse og RedHat er støttet? Kanskje det er likegodt å kjøre softwareraid - har en rimelig ok cpu så tror ikke ekstra belastningen vil være noe problem. Det der er ikke ekte hardware-raid. Alt blir gjort i driveren, dermed er det software-RAID som er begrenset til kun det kortet, og begrensede konfigurasjonsmuligheter. Det vil ikke være noen forskjell på CPU-load etc med å kjøre et skikkelig software-RAID (som med tiden har blitt fjellstabilt i linux). Med dagens CPUer er ekstraarbeidet uansett så liten at det ikke vil gjøre store forskjellen fra et ekte hardware-RAID før du kommer opp i FibreChannel og SAS-hastigheter (og da først og fremst på RAID-5). Ekte hardware-RAID-kontrollere koster som regel flere tusen.. så ville gått for software-raid i linux om du ikke skal kjøre en dual boot med windows på samme raid-array. (Da må du sjekke ut dmraid e.l). Endret 20. februar 2008 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
j-- Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Denne lista har hjulpet meg da jeg skulle kjøpe orntli' hardware-raid. Software-raid er både billigere, ikke avhengig av en spesifikk kontroller for å fungere, og ofte raskere enn hardware-raid, så det er en god vei å gå for et enkelt oppsett med to disker Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Linux SW raid har blitt bra stabilt med god ytelse, ifølge de testene jeg har lest. Dertil er vel ikke RAID 0 og 1 av de tyngste RAID formene, og burde lett takles av en "standard" cpu. Jeg har en fil-(og torrent) server i kjellern med SW RAID5 og LVM på arrayet, og har ennå ikke hatt noen problemer med den. Har ikke logget CPU bruk, men har ikke merket noe videre tung belastning av cpu ved torrent bruk, og filoverføring via sshfs. specs i profil Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Takk for svar alle:-) Dere har vel sett denne testen av en disk mot sw raid 0 og 1, virker lovende. Skal forsøke på dette med to disker som jeg har - blir artig å se om det er merkbar forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Åh så uskyldig snilt og gavmildt! Gratis heroin til millioner av stundenter Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Åh så uskyldig snilt og gavmildt! Gratis heroin til millioner av stundenter Genialt av dem for å få flere bedriftskunder i fremtiden da, . Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Nå kan jo endelig Windows og Linux kjempe mot hverandre på samme grunnlag (gratis) Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Altså, jeg skal studere informatikk til høsten og noe av det første man skulle få var en introduksjon til linux. Så jeg ser ikke helt poenget for min del i alle fall. Haha Skal sørge for at alle jeg har kontakt med converter til linux når jeg studerer. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Dette har vel pågått i en årrekke fra MS. Når jeg studerte (2001) fikk jeg ihvertfall en CD-boks fra MS med Windows 2000, Office XP, Visual Studio, Visio, m.fl... helt gratis. Selve studiene var i Java og ikke knyttet til MS i det hele tatt.. så dette er nok ikke nyheter. Det var ikke i regi av skolen, men noen "hyggelige folk fra MS" som ville "gi studentene en gave". Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hva har du studert? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Studerte i 3 år ved NITH, hovedfokus på programmering (Java). Ikke den "tyngste" utdannelsen der ute, men jeg syns det var helt ålreit. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Har denne SATA-kontrolleren hardware RAID? Under oppstart av en maskin med det kortet, så dukker det opp en egen harddisk-"BIOS" (press F2 eller noe sånt) der man kan konfigurere RAID (0 og 1). Er det vanlig? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Til den prisen kan jeg aldri tenke meg at det er ekte hardware-raid.. Men en sånn konfigurasjons-BIOS er helt vanlig, fakeRAID eller ikke. Lenke til kommentar
9001 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hah, kodenavnet til Ubuntu 8.10 er blitt annonsert ... the Intrepid Ibex https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-de...ary/025136.html Endret 20. februar 2008 av phatscum Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg måtte google litt: The Intrepid Ibex = Den fryktløse steinbukken Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Syns det er det verste kodenavnet hittil, umulig å huske. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Ja, Harry Hardon var ihvertfall lett å huske. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det navnet står for var jo litt tøft da Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Altså, jeg skal studere informatikk til høsten og noe av det første man skulle få var en introduksjon til linux. Så jeg ser ikke helt poenget for min del i alle fall. Haha Skal sørge for at alle jeg har kontakt med converter til linux når jeg studerer. UiB? Her på UiB var i hvert fall "introduksjon til linux" mye det samme som "introduksjon til datamaskiner", og det ble lagt ut i det lange og brede om venstreklikk, høyreklikk, midtre klikk og generelt om hvordan en bruker en mus. Ja, Harry Hardon var ihvertfall lett å huske. Hairy Hard-on, mind you. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Får du vondt i hodet av Windows? Magespine av blåskjerm og drivere som ikke installerer? Prøv nye Ubuntu 8.10 ... Intrepid IBUX Nå, dobbelt så effektiv mot datasmerter! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå