Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9018234

Uhm, hvilken versjon bør jeg kjøre på et Quad-Core system (Q6600) med 4GB Ram?

 

Har alternativene AMD64 eller i386

 

Se her: ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/kubuntu/gutsy/

 

For Fedora distroene oppgir de versjonene i386 og x86_64.

 

Se her:

http://fedoraproject.org/get-fedora

 

Er det forskjell i benevnelsene AMD64 og x86_64, eller har dette blitt et ord man har "rotet med" da AMD startet å navngi sitt 64bit instruksjonssett AMD64?

 

På forhånd takk =)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Er det forskjell i benevnelsene AMD64 og x86_64, eller har dette blitt et ord man har "rotet med" da AMD startet å navngi sitt 64bit instruksjonssett AMD64?

AMD kalte instruksjonssettet først for kodenavnet x86-64. Ved lansering ble det døpt til AMD64 som offisielt navn. Intel ville selvsagt ikke godta å bruke det navnet når de omsider implementerte det i sine prosessorer. De kalte det heller for EM64T (Ja, hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres vanskelig?) Microsoft ville heller ikke benytte navnet AMD64 og kalte alle produktene med AMD64 for x64 Edition for å ikke skape forvirringer og sammenblanding med allerede eksisterende 64bit Edition (for Itanium). Andre igjen kaller det bare for 64bit.

 

"Kjært barn har mange navn" og "mange kokker gir mye søl". Det har blitt en hel suppe av kjære navn som betyr det samme.

Lenke til kommentar

"x64" skapte spesielt mye forvirring på grunn av betegnelsen "x86" ble brukt om 32bit. Korrekte betegnelser er x86-32 og x86-64. Spørr en person på gaten om hva som er "best" av x86 og x64, da tror jeg at x86-32 og x86-64 ville vært mer selvforklarende.

 

Men var det ikke slik at x86-64 het det helt frem til Intel kalte sin variant EM64T? (og at AMD da døpte den "AMD64"?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Begynner å hate Linux. Uansett vilken distro jeg velger så er det alltid noen programmer som kræsjer uten grunn (fra mitt standpunkt i alle fall), og som jeg trenger om jeg skal kunne bytte ut windows.

 

Blir frustrert! :cry::realmad:

 

Hvis noen lurer:

KmPlot og KAlgebra under OpenSUSE 10.3 KDE (64 bit)

 

 

Får nå ikke gjort noe skolearbeid takket være at programvaren ikke støtter Vista (eller linux for den saks skyld) og at jeg blir servert søppel som erstatning fra Novell.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Hvis noen lurer:

KmPlot og KAlgebra under OpenSUSE 10.3 KDE (64 bit)

 

 

Får nå ikke gjort noe skolearbeid takket være at programvaren ikke støtter Vista (eller linux for den saks skyld) og at jeg blir servert søppel som erstatning fra Novell.

Hvilket program er du egentlig skulle bruke til skolearbeidet ditt?

 

Mange vitenskapelige programmer fins jo i linux-utgaver, men tydeligvis ikke ditt da :(

 

Evt. kan du se om det fungerer med Wine. En enda mer nødløsning er å virtualisere WinXP inni linux, som du kan starte opp akkurat de gangene du må kjøre dette programmet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Skal egentlig bruke et ganske dårlig program som heter "TI-Interactive", men det er ikke oppdatert siden 2003(ish) og derfor fungerer bare på XP. Jeg har ikke hatt XP, men Vista så jeg har aldri hatt programmet. Prøvd å kjørt det i Wine, men da masa den om at jeg trengte IE 6.0.

 

Jeg trenger egentlig bare et program hvor jeg kan tegne grafer og arbeide med grafene (KAlgebra funka det fint på, helt til jeg satt inn en rasjonal funksjon). Andre ting som å kunne løse enkel algebra og gjøre deriveringa for meg hadde vært en fin bonus.

 

 

Hva mener du med om jeg har prøvd arch? Arch Linux? Har ikke tid eller energi til å sitte i masse hundre timer med installere og konfigurere hvert enkelt program jeg skal installere.

 

Har ikke helt lyst til å piratkopiere XP :/

Lenke til kommentar
Skal egentlig bruke et ganske dårlig program som heter "TI-Interactive", men det er ikke oppdatert siden 2003(ish) og derfor fungerer bare på XP. Jeg har ikke hatt XP, men Vista så jeg har aldri hatt programmet. Prøvd å kjørt det i Wine, men da masa den om at jeg trengte IE 6.0.

 

Jeg trenger egentlig bare et program hvor jeg kan tegne grafer og arbeide med grafene (KAlgebra funka det fint på, helt til jeg satt inn en rasjonal funksjon). Andre ting som å kunne løse enkel algebra og gjøre deriveringa for meg hadde vært en fin bonus.

 

 

Hva mener du med om jeg har prøvd arch? Arch Linux? Har ikke tid eller energi til å sitte i masse hundre timer med installere og konfigurere hvert enkelt program jeg skal installere.

 

Har ikke helt lyst til å piratkopiere XP :/

 

Pakkebehandleren i arch linux er ikke noe vanskeligere å bruke enn aptitude i terminalen i ubuntu og den er mye raskere. Man får også flere grafiske front-ends til pacman. Så har man rolling release å, så man slipper å oppgradere til nyere versjon ;)

 

Installasjonen er vanskeligere da. Men ikke utrolig vanskelig hvis man følger installasjonsguiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan godt hende, men jeg har sotte i mange nok timer med å sette opp Fluxbox på min stasjonære at jeg tør ikke tenke på hvor mange år jeg må sitte for å sette opp GNOME eller KDE på en laptop med ganske mye HW som ikke funker som de skal i Linux.

Lenke til kommentar

Finnes nok.. men såvidt jeg vet er det vel bare dyre kontrollere som har skikkelig slik støtte i linux. De billige pleier å ha en proprietær RAID-funksjon i driveren - som kun finnes for Windows i de fleste (om ikke alle) tilfeller.

 

Men jeg ville søkt litt på "dmraid". Så noen nevne det i en tidl. tråd om emnet. Skal visst kunne gi bra støtte for en del "hardware"-RAID-kort i linux.

 

Programmer for å sjekke etter feil vet jeg ikke om inngår i dmraid, dog.

Lenke til kommentar
Finnes nok.. men såvidt jeg vet er det vel bare dyre kontrollere som har skikkelig slik støtte i linux. De billige pleier å ha en proprietær RAID-funksjon i driveren - som kun finnes for Windows i de fleste (om ikke alle) tilfeller.

 

Men jeg ville søkt litt på "dmraid". Så noen nevne det i en tidl. tråd om emnet. Skal visst kunne gi bra støtte for en del "hardware"-RAID-kort i linux.

 

Programmer for å sjekke etter feil vet jeg ikke om inngår i dmraid, dog.

Takk for svar. Jeg fant dette, og det står at Suse og RedHat er støttet? Kanskje det er likegodt å kjøre softwareraid - har en rimelig ok cpu så tror ikke ekstra belastningen vil være noe problem.

Lenke til kommentar
Det kortet der er ikke ordentlig hardware-raid, men det var du kanskje klar over? Mitt TX4200 fungerer fint i linux, men uten noen form for raid-funksjonalitet på selve kortet.

For å være helt ærlig; nei :-/

 

"men uten noen form for raid-funksjonalitet på selve kortet." Hvordan ser man det?

 

Men da forsøker jeg meg heller på software raid. Takk for svar:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...