Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

FTP er i utgangspunktet kun for overføring av filer, dvs svært begrenset tilgang til "random access" etc. Det vil si at f.eks å spille av en film eller en musikkfil e.l vil være rimelig håpløst uten å ha lastet ned hele fila lokalt først, mens man med Samba eller NFS kan operere på fila (søke frem og tilbake osv) mens den ligger på en annen maskin i nettverket.

 

Rimelig grov forklaring, men det er vel hovedforskjellen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan står det til med støtte for ALSA i OSS? Hvordan er det med OSS og "gamle" programmer som bruker OSS og forventer å kunne bruke /dev/dsp etc?

OSS emulerer ALSA på samme måte ALSA emulerer OSS (dette er heller ikke et problem, da alt som bruker lyd støtter OSS). OSS standarden har ikke forandret seg, så alt er bakoverkompatibelt.

Endret av olear
Lenke til kommentar

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...m=990&num=1

 

We have tested OSS 4.0 Build 1013 with an X-Fi XtremeGamer and were greeted with positive results: the audio playback had actually worked. While this driver from 4Front Technologies is considered beta, this driver is in a much better state than what Creative Labs considers beta for their binary x86_64-only Linux driver.

 

Har holdt meg unna OSS til nå. Men nå skal jeg jammen se om jeg får lyd i det "gamle" X-Fi kortet mitt ;)

 

ebuild her http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=184123

Lenke til kommentar
hvordan slar jeg av datamaskinen?

 

nar jeg skriver shutdown now, med root, via ssh, slar den seg bare nesten helt av.

shutdown -h now

 

clvn@fenrir:~$ shutdown --help
Usage: shutdown [OPTION]... TIME [MESSAGE]
Bring the system down.

Options:
 -r						  reboot after shutdown
 -h						  halt or power off after shutdown
 -H						  halt after shutdown (implies -h)
 -P						  power off after shutdown (implies -h)
 -c						  cancel a running shutdown
 -k						  only send warnings, don't shutdown
 -q, --quiet				 reduce output to errors only
 -v, --verbose			   increase output to include informational messages
  --help				  display this help and exit
  --version			   output version information and exit

 

 

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på -h og -P? Bruker -P konsekvent
-h Requests that the system be either halted or powered off after

it has been brought down, with the choice as to which left up to

the system.

-P Requests that the system be powered off after it has been

brought down.

Fram "man shutdown"

Lenke til kommentar
Bare spør kjapt her.

 

Har en server med Intel Xeon 64-bits prosessor og har tenkt til å installere Debian. Skal jeg da gå for ia64?

Nei, ia64 er bare til Intel Itanium prosessorer, som typisk finnes i enkelte dyre servere.

 

For vanlige Intel eller AMD-prosessorer skal man benytte enten x86_64 (også kalt amd64) hvis man ønsker 64-bits OS, ellers så velger man gode gamle i386 som er 32-bits. Merk at det også funker utmerket å kjøre 32-bits OS på 64-bits CPU med mindre man har mye RAM i maskinen, og dermed ønsker den utvidede minneadresseringen man får med 64-bits.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...