Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg leste for lite i manualene... Men er ikke dette bare lokalt på en datamaskin? Og vil meldingene komme opp på desktopen... Interessert i å bruke det til å sende raske meldinger til brukere av linuxmaskiner rundt i huset...

 

***EDIT***

Leika litt med rwall nå... får sendt meldinger fra terminal til terminal... men savner at meldinga kommer "poppende" opp i gnome...

Endret av mariunae
Lenke til kommentar

Hmm, det ble litt verre. Uansett så går jeg ut ifra at rwall, så vel som wall sender Broadcast-message til hosten. Og da er det mulig du kan søke deg frem på google:

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=71091

http://www.ureader.de/msg/1267915.aspx -- om du kan tysk

 

Virker også som DBUS har muligheten til å gjøre et eller annet med broadcast-messages - men skakke garantere noe ...

Lenke til kommentar

Men Portage støtter jo også binærpakker som er spesielt nyttig ved installasjon....

 

anyways, om du liker Gentoo/Portage, ta også en titt på Dracolinux som "vår egen" olear har kjeppa sammen. Draco bruker pkgsrc (pakkesystem fra netbsd) som på mange måter likner portage (også siden portage er inspirert av freebsds ports, fettern av netbsd)

Lenke til kommentar

Har jeg forstått så er Gentoo en linux-distro med FreeBSD tilnærming?

Hvorfor ikke bare bruke FreeBSD i stedet for da? (Orginalen er oftest bedre enn kopien synes jeg...)

FreeBSD har jo binær Linux-kompabililitet, strukturen er vel ikke så veldig forskjellig at det gjør noe?

 

Forøvrig fått opp Debian-boksen min nå. Etter jeg installerte SSH så var det enkelt som en drøm å styre den med Putty. Har fått til Apache2 med mono til å funke også, synd nesten alle aspx-sidene mine bruker WebParts. (WebParts er ca. det eneste API-et mono mangler på aspx-siden.) Senere i dag så er det Samba som står for tur.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått så er Gentoo en linux-distro med FreeBSD tilnærming?

Hvorfor ikke bare bruke FreeBSD i stedet for da? (Orginalen er oftest bedre enn kopien synes jeg...)

Man kan jo også spørre hvorfor du bruker Apache og Mono og Samba og ikke IIS og .NET og Windows? ;)

Mono og Samba er jo gode eksempler på slike "kopier".

Det er ofte gode grunner til å bruke en "kopi", men jeg ville ikke kalle dette for en kopi. Gentoo er helt klart inspirert av ports-systemet og FreeBSD, men det er mye som er annerledes også.

 

FreeBSD har jo binær Linux-kompabililitet, strukturen er vel ikke så veldig forskjellig at det gjør noe?

 

 

Hovedgrunnen til å velge linux fremfor FreeBSD har nok mye med hardwarekompatibilitet å gjøre. FreeBSD er nok litt mer kranglete på enkelte ting. Linux generelt har også et mye større community, som gjør det lettere å få hjelp til ting etc. Har et inntrykk av at Gentoo har et stort og bra community.

Lenke til kommentar
Er det ikke heller sånn at flere og flere rømmer gentoo grunnet mye bråk og krangling i forumet og mellom utviklerne? Har ihvertfall møtt mange av de på andre forum. Synd for gentoo at noen må oppføre seg som drittunger og ødelegge for alle andre  :no:

 

Det er godt mulig, har ikke fulgt med på hva som har skjedd i gentoo-verdenen på en god stund. Sist jeg sjekket virket det ålreit, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Har jeg forstått så er Gentoo en linux-distro med FreeBSD tilnærming?

Hvorfor ikke bare bruke FreeBSD i stedet for da? (Orginalen er oftest bedre enn kopien synes jeg...)

Man kan jo også spørre hvorfor du bruker Apache og Mono og Samba og ikke IIS og .NET og Windows? ;)

Mono og Samba er jo gode eksempler på slike "kopier".

Apache/Mono/Linux er gratis og åpent. Hadde Windows vært gratis og åpent så hadde jeg sikkert bare brukt det. (Har gode erfaringer med de, tro det eller ei.) Synes det blir dumt av meg å bruke mye penger på Windows når jeg kan anvende kunnskaper jeg har(jeg kan litt aspx og slikt) på Mono som er gratis. Siden FreeBSD også er åpent/gratis så synes jeg sammenligningen din ikke funker her.

Samba bruker jeg først og fremst for å kunne nå den med Windows-maskin, hadde jeg kjørt et rent UNIX-miljø så hadde jeg sikkert brukt NFS i stedet. (Når jeg tenker meg om så hadde det kanskje bare vært likelurt å bruke FTP? Hva er en bra FTP-server?)

 

EDIT: Er du fan av Magma?

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Apache/Mono/Linux er gratis og åpent. Hadde Windows vært gratis og åpent så hadde jeg sikkert bare brukt det. (Har gode erfaringer med de, tro det eller ei.) Synes det blir dumt av meg å bruke mye penger på Windows når jeg kan anvende kunnskaper jeg har(jeg kan litt aspx og slikt) på Mono som er gratis. Siden FreeBSD også er åpent/gratis så synes jeg sammenligningen din ikke funker her.

Det var litt spøkefullt ment fra min side, men poenget var at selv om det er snakk om en kopi/etterligning, så er det ikke nødvendigvis dårligere. :)

 

Samba bruker jeg først og fremst for å kunne nå den med Windows-maskin, hadde jeg kjørt et rent UNIX-miljø så hadde jeg sikkert brukt NFS i stedet. (Når jeg tenker meg om så hadde det kanskje bare vært likelurt å bruke FTP? Hva er en bra FTP-server?)

 

FTP gir jo ikke et virtuelt filsystem på samme måte som Samba og NFS, så her er det en vesentlig forskjell. Har ikke prøvd så mange ftp-servere, men har god erfaring med proftpd.

 

EDIT: Er du fan av Magma?

 

Selvsagt :thumbup:

Lenke til kommentar
FTP gir jo ikke et virtuelt filsystem på samme måte som Samba og NFS, så her er det en vesentlig forskjell. Har ikke prøvd så mange ftp-servere, men har god erfaring med proftpd.

I fare for å virke som en idiot: det vil si? Samba/NFS blir nesten som en ekstern disk på et annet nettverk, mens FTP...?

Hvilke konsekvenser har dette i praksis? (Er webserver jeg skal bruke den til i første omgang, kommer kanskje til å bruke den som lager for musikken min også...)

 

EDIT: Er du fan av Magma?

 

Selvsagt :thumbup:

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...